Nieuws

Producttest 15 leren retrojacks

Het is al zeven decennia geleden dat Marlon Brando als ‘The Wild One’ tegen zijn Triumph leunde. Er is sindsdien veel veranderd, maar gebleven is het relaxt stoere imago van het leren motorjack. We hebben vijftien ‘moderne’ retrojacks onder de loep genomen.

Het is nog altijd een blikvanger, het klassieke leren motorjack. Het straalt iets rebels uit en mag eigenlijk maar één kleur hebben: zwart. Althans, zo stellen de meeste mensen zich dat voor, en zo ziet het er ook uit in de kledingrekken van modewinkels. En zo ziet ook het jack eruit op de originele filmposter van de film ‘The Wild One’ uit 1953. Op zich laat deze zwart-wit-film ruimte voor interpretatie; misschien was het jack van Marlon Brando daadwerkelijk zwart, maar misschien ook roodbruin of donkerblauw. Waarschijnlijk echter zwart, want de stijl ontstond in soortgelijke vorm al een kwart eeuw eerder: in 1928, in de vorm van de Schott Perfecto 618 als vroeg motorjack.

Grotendeels onveranderd – met diagonale frontritssluiting, opzetbare kraag, schouderkappen, drukknopen, ritsen en gemaakt van zwart rundleer – diende deze jasstijl voortaan ook als maatschappelijk statement. Hij werd decennialang gedragen door acteurs, musici en andere bekende personen, evenals door jongeren over de hele wereld. James Dean, Elvis Presley, Joan Jett en de Ramones zijn slechts een paar voorbeelden, maar ze onderstrepen het rebelse, stoere en tegelijk relaxte karakter van het leren jack.

Vandaag de dag, bijna 100 jaar na het ontstaan, heeft het leren jack nog steeds hetzelfde imago. Onze groep testdeelnemers is dan ook niet erg kleurrijk. De 15 jacks interpreteren het thema ‘classic’, ‘retro’ of ‘vintage’ weliswaar elk op hun eigen manier, maar in de regel nog steeds in klassiek zwart.
Er zijn echter uitzonderingen, twee meer en drie minder opvallende: enerzijds de Rev’it in relatief fleurig blauwgrijs en de Spirit Motors in het tegenovergestelde van zwart, wit. Anderzijds kiezen IXS, Modeka en Segura voor een kleur die bijna zwart is, maar toch nog net bruin. De vooruitgang is niet te stoppen!

Op een iets serieuzere noot: dat geldt ook voor de technische kant. Want hoewel leer van nature goede bescherming biedt tegen schaafwonden, zijn de eisen op het gebied van protectie door de jaren heen wel hoger geworden. Daarom zijn alle geteste jassen voorzien van ingebouwde gewrichtsprotectoren voor extra bescherming tegen impacts, en zijn ze gecertificeerd als beschermende motorkleding conform de in Europa geldende norm EN 17092. De ritssluitingen zijn zonder uitzondering bij alle jassen voorzien van een achterliggende laag leer, zodat ze niet in je huid kunnen branden in het geval dat ze bij een valpartij door wrijving heet worden. Zinvol zijn verder ook dubbel of drievoudig uitgevoerde veiligheidsnaden met schuurvast garen, een robuuste leren buitenlaag helpt immers weinig als er bij een val meteen gaten tussen ontstaan.

Op bijzonder crashgevoelige plekken gebruiken veel fabrikanten bovendien dubbele lagen materiaal voor extra bescherming. Om zowel styling- als kostenredenen komen de jacks weliswaar niet aan de beschermende werking van sportieve leren overalls, maar dat hoeft en moet ook helemaal niet. Want hoewel een klassiek leren jack bij allerlei motoren past – van cruiser en scrambler tot aan de moderne naked bike – combineert het niet bepaald lekker met een echte sportmotor met volle kuip. Ook vanuit veiligheidsoogpunt, want de meer comfortabele snit kan de gewrichtsprotectoren nooit zo goed op hun plek houden als dat bij hogesnelheidscrashes nodig is. Een maximaal van protectie voorzien strak motorjack zit nou eenmaal niet lekker in alledaags gebruik.

Wat ook maar matig bij elkaar past, is het leren retro-jack en een echte toerbuffel. Dit soort jacks zijn doorgaans niet waterdicht en ook niet voorzien van veel ventilatie, ook al zijn sommige testdeelnemers hier verrassend goed uitgerust! Zo heeft de Segura Barrington bijvoorbeeld een uitneembaar thermojack dat ook nog afzonderlijk te dragen is, plus een vast geïntegreerd waterdicht membraan. Hier word je dus zowel tegen kou als nattigheid beschermd.

Anderzijds maakt het jack van Modeka indruk met royale ventilatiemogelijkheden, zodat met de ‘August 75’ zelfs in zeer warm zomerweer aangenaam te rijden is. Slim is hier ook de mogelijkheid om de frontritssluiting verzet dicht te doen, zodat er via een verticale strook verkoelende rijwind binnen kan stromen. Deze functie is ook te vinden op de jassen van Held en Rebelhorn, waarbij laatstgenoemde – net als de Segura, Rev’it en Merlin – ook een uitneembare thermovoering heeft.

Dat is misschien niet meer helemaal in de stijl van de oude klassieker, maar vandaag de dag wil je je in motorkleding zowel veilig als gewoon prettig voelen. Daarbij helpt ook de technische vooruitgang bij de toegepaste materialen, naast het reeds genoemde waterdichte membraan blijkt dat bijvoorbeeld uit de gaasachtige polyester mesh-voering, die beter ventileert en helpt bij het afvoeren van zweet, in plaats van het te absorberen en vasthouden zoals katoen doet. In deze test heeft ongeveer een derde van de deelnemers zo’n mesh-voering, een kleiner deel gebruikt een minder aangenaam, maar nog wel doorlaatbaar polyester, de rest vertrouwt op een klassieke katoenen voering, die wel weer aangenaam aanvoelt.

Zo zijn de vijftien jacks in deze test dus behoorlijk verschillend en proberen ze elk op hun eigen manier om het verleden in de tegenwoordige tijd te halen. Het grootste deel slaagt daar indrukwekkend goed in, sommige modellen overdrijven het echter bij de ‘gebruikte look’ zo uit het rek. Uiterlijke inspiratie halen bij historische voorgangers is weliswaar prima, maar straatvuil en vettigheid mag het jack wel gewoon zelf in de loop der tijd verzamelen, dat moet er niet op geschilderd zijn. Het is beter om te investeren in hoogwaardig leer en een goede protectorenuitrusting, dan maak je kans op de testzege. Die zege wordt in deze test gemeenschappelijk behaald door de Held en RST, waarbij laatstgenoemde Britse jas zelfs een geïntegreerde airbag heeft!

Ver onderin het klassement eindigt Alpinestars met een jack dat niet retro is en dat ook niet probeert te zijn, gevolgd door het jack van Spirit Motors dat juist krampachtig probeert om wel retro te zijn, en tenslotte het jack van het on-Engels gespelde merk Black-Café London dat met de ‘New York’ in modieus opzicht weliswaar best goed voor de dag komt, maar met zijn geringe leerdikte en matige veiligheidsuitrusting eigenlijk niet op een motor thuishoort. De rest van het testveld is daarentegen daadwerkelijk stoer en relaxt te noemen. En niet eens allemaal in zwart!

Deze 15 jassen werden onder de loep genomen:
RST Fusion
Held Heyden
Rev’it Restless
Segura Barrington
Merlin Hixon Heritage
Modeka August 75
Rebelhorn Runner III
Bogotto Aviator
Büse Lancaster
Halvarssons Idre
Louis DL-JM-1
IXS Classic LD Andy
Alpinestars Faster v2
Spirit Motors Retro-Style 3.0
Black-Café London New York

 

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

14 november, 2024

De uitbreiding van het merk Husqvarna binnen het Pierer-imperium vordert gestaag. Na de nogal radicale 701 Vitpilen ...
Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...