Tips & Tricks MP 14-2009
BLAZEN OP DE BAANEven checken hoe hard je machine nu echt kan op de Duitse snelweg. Wie heeft het niet eens uitgeprobeerd? Maar wat als je nu plotseling met 300 km/uur op de klok een snelwegsectie invliegt waar een maximum snelheid van 120 km/uur geldt? Vol in de remmen?Ook in Duitsland is het verstandig om de snelheid aan te passen aan het zicht en aan je eigen rijvaardigheid. Zie je een snelheidsbeperking te laat, dan was je simpel gezegd te snel. En te snel is altijd een slecht excuus, omdat het hier om een strafbaar feit gaat. Vol in de remmen is, afgezien van een noodsituatie, niet aan te raden. Beter is het natuurlijk om de snelheid bij het zien van het bord met de ter plekke geldende maximum snelheid geleidelijk af te bouwen. De snelheidsbeperking geldt weliswaar vanaf het verkeersbord, maar politierichtlijnen schrijven een minimumafstand voor wat betreft snelheidscontroles. Deze ligt doorgaans tussen de 150 en 200 meter nadat een snelheidsbeperking van kracht is. GETEST: LINDSTRANDS LENOX-JACK & LIZARD-BROEKLindstrands is één van de drie merknamen van het Zweedse Jofama. Wij reden met de lekker modern ogende Lindstrands Lenox en Lizard.Onder de Jofama-paraplu is Lindstrands het merk dat lekker moderne, vlot ogende motorkleding op de markt brengt. Het all-round Lenox-jack en de bijpassende Lizard-broek zijn daar mooie voorbeelden van: ze zijn uitgevoerd in een moderne print en met lekker wijde, over de laarzen vallende pijpen. Jas en broek zijn beiden voorzien van een uitritsbare waterdichte Dryway-membraanvoering. Met die voering in het jack is het pak absoluut waterdicht, al blijkt na een hele dag in de moessonregen het pak wat door te slaan rond de hals en rond de verbindingsrits, maar dan praat je ook wel over extreme weersituaties. Een paar uurtjes in de regen deren het pak echter allerminst.Als het weer omslaat naar extreme warme situaties, kan de voering er eenvoudig uitgeritst worden. Bovendien kunnen er op de schouders, borst en bovenbenen ook nog ventilatieritsen worden geopend. Daarnaast kan het hele rugpand open worden geritst en opgerold, zodat een heus ‘doorwaai-motorpak’ van netstof ontstaat, waarmee je zelfs tropische temperaturen aankunt. Het maakt het pak tot een ideale all-rounder die zeer breed inzetbaar is. Enige minpuntje is dat de ventilatieritsen wel erg fragiel zijn uitgevoerd. Daardoor zijn ze weliswaar mooi weggewerkt, maar als ze onder spanning komen te staan, willen ze op de rug en de schouders nog wel eens spontaan openbarsten. Koop met name het jack dus niet te klein.Het pak zit in zijn geheel erg comfortabel en is uitgerust met lekker veel (ruime) zakken, ideaal als je op reis bent op de motor. Daarnaast is het pak voorzien van goedgekeurde CE-protectoren op alle belangrijke plekken, inclusief de rug. De Zweedse kwaliteit en enorme ervaring van Jofama als producent van motorkleding vertaald zich in dit heerlijke motorpak.Conclusie:Fijn zittend motorpak met een moderne look, brede inzetbaarheid en een prima prijs! Vooral geschikt voor de mooie dagen, zonder dat je bang hoeft te zijn voor een regenbui. De ventilatie is erg goed, al hadden de ritsen daarvan wat degelijker mogen zijn. Prijzen: Lindstrands Lenox-jack € 239,-; Lindstrands Lizard broek € 169,-.Maten: XS t/m 2XLInfo: www.jofama.seMOTOPLUS-OORDEEL: GOED[[Bild mitgeliefert]]REKEN AF MET ROESTDoorrijders in de winter en zelf-sleutelaars weten het al langer: de gebruikte bouten en moeren op een motorfiets zijn vaak van een matige kwaliteit. Iets wat zich openbaart in roest en snel beschadigde boutkoppen.Vooral de bouten rond de remklauwen en remschijven blijken vaak een prooi van de roest, zeker als je een keertje in de pekel hebt gereden. Een motor ziet er met die verroeste bouten meteen zwaar-gebruikt uit, maar met een uurtje werk en een handvol nieuwe bouten en moeren is het euvel eenvoudig op te lossen.Die goede kwaliteit bouten en moeren koop je bij een echte metaalhandel of goed uitgeruste gereedschapzaak. Soms kun je bij de motordealer zelfs ook complete boutenkits kopen voor bepaalde merken. Voor het vervangen van de veroeste bouten heb je verder wat goed passend gereedschap nodig (inclusief een momentsleutel om de nieuwe bouten met de juiste kracht aan te draaien), een spuitbus remmenreiniger, en wat watervast schuurpapier 1000 of chromepolish. Voor het borgen van de bouten van de remklauwen en remschijven heb je verder nog blauwe Loctite nodig: dit is een borgmiddel dat voorkomt dat d ebouten weer los kunnen trillen onder het rijden. Koop hiervoor een stift met Loctite-crème: dat werkt veel schoner! Een verfföhn voor het verhitten van hardnekkig vastzittende bouten en een schroefdraadtap van 6, 8 en eventueel 10 mm kan ook handig zijn voor het opschonen van de schroefdraad, evenals een luchtdrukpistool voor het schoonblazen van de draad. Wij hebben de conversie uitgevoerd bij een BMW R1150RT. Zorg voor je begint dat je precies de goede bouten en moeren nieuw hebt gekocht, er kunnen verschillen zijn. De vier bouten waarmee de remklauwen aan elkaar zitten, vervang je per stuk, zodat de klauw goed aan elkaar blijft zitten. Eventueel spuit je een beetje remmenreiniger in het schroefdraadgat en haal je er voorzichtig een tapje door om de draad goed schoon te krijgen als dat nodig mocht zijn. Even met lucht uitspuiten en de nieuwe bout met een beetje Loctite monteren en vervolgens direct op het juiste aanhaalmoment vastzetten (bij deze BMW: 30 Nm). Dan pas de volgende bout vervangen. Wil je het helemaal perfect, haal dan het stift van de remblokken er even uit en borstel dat even op. Daarna volgen de andere aangetaste bouten, zoals die van de remklauwbevestiging, de vooras-fixatie en die van de spatbordbevestiging.Bij de bouten van de remschijven is het even opletten: deze zitten af-fabriek vast met een speciaal borgmiddel. Het beste is het om deze bouten eerst even licht te verhitten voor je hem losdraait. Gebruik daarvoor de verfföhn en richt die op de kop van de bout. Blijft de boel muurvast zitten, forceer dan niets en werk met beleid. Als je het helemaal niet vertrouwd, kun je beter een beroep doen op de werkplaats van je motordaeler!Haal eerst kruislings de spanning van de bouten net als bij een autowiel en vervang ze dan één voor één. De spacers kunnen ook aangetast zijn door de pekel, maar deze zijn met wat watervast schuurpapier of chromepolish vaak weer heel m,ooi te krijgen. Maak ook hier de schroefdraad voorzichtig schoon met het tapje en remmenreiniger en blaas het schoon. Zet de nieuwe bouten in de Loctite en monteer ze weer kruislings op de juiste aanhaalspanning (in dit geval: 21 Nm).Aan de achterzijde hebben we de grote M10-bout van het Paralever-systeem ook vervangen. Ondersteun hiervoor het achterwiel, zodat je de oude bout spanningsvrij kunt verwijderen.Heb je geen cardanfiets, maar eentje met een ketting, denk dan eens aan de bouten van de kettingspanners! Vaak zijn dit stalen bouten die in de aluminium achtervork zijn geschroefd en soms jaren niet verdraaid worden. Soms zit er ergens in die achtervork wel een klein gaatje, waardoor er water in de achtervorkpoten terecht kan komen bij een regenrit of bij een wasbeurt (vooral met de hogedrukspuit). Gevolg is dus dat die kettingspanbout van binnenuit muurvast roest in de achtervork. Haal dus eens per jaar de achteras er even uit en draai de kettingspanbouten er even helemaal uit. Doe dit de eerste keer met beleid, want verroeste bouten kunnen zich werkelijk muurvast vreten in het aluminium.Als je de bouten er uit hebt, reinig je de schroefdraad van de bout en in de vork even zorgvuldig, waarna de bout er met een stevige lik vet weer ingedraaid wordt. Op die manier heb je er weer lange tijd geen omkijken naar![[3 Bilder mnitgeliefrt]][BU alt-neu]Met een paar nieuwe bouten ziet je moter er ineens een stuk frisser uit! Rechts de situatie na de winter, links nadat er een handvol nieuwe RVS-bouten gemonteerd waren.[BU kettenspanner]Vaak vergeten: de in de achtervork geschroefde bouten van de kettingspanner. Af en toe loshalen en goed invetten kan veel ellende voorkomen. HANDREMSommige scooters zijn er wel mee uitgerust, motoren niet: een handrem. Maar met een stevig elastiek zet je je motor muurvast neer!Het kan soms best handig zijn om je motor stevig ‘op de rem’ vast te kunnen zetten. Als je eraan wilt gaan sleutelen bijvoorbeeld. Of als je al je vakantiebagage er op wilt pakken. Voor je het weet rolt je motor van al het sjorren, duwen en trekken van zijn zijstandaard en ligt’ie zo op één oor, wat natuurlijk niet de bedoeling is. Natuurlijk, je kunt hem in de versnelling zetten, maar 100% zeker is dat ook niet. Een stevige elastiek of desnoods een tierap rond je voorremhendel zorgt dat de machine muurvast geblokkeerd staat en niet van de jiffy kan rollen.Deze tip wordt overigens ook in de racerij wel toegepast, maar dan om de voorrem lekker ‘hard’ te krijgen. Door een machine een nachtje te laten staan met ingetrokken remhendel, zetten alle rubbers en cupjes in de remklauw en rempomp zich goed, waarna de rem de volgende dag een stuk minder sponzig aanvoelt![[Bild mitgeliefert]]WHAT’S IN A NAME?Hoe zijn de merknamen ontstaan, wat betekenen ze en heeft het logo een diepere achtergrond? In deze nieuwe serie bekijken we de namen en logo’s die de merken een eigen gezicht moeten geven.APRILIAHet Italiaanse merk Aprilia dankt zijn naam aan een auto: de Lancia Aprilia. Toen Alberto Beggio na de tweede wereldoorlog met zijn eigen fietsenfabriek begon, was hij helemaal weg van die Lancia. Zo zeer zelfs, dat hij de typeaanduidiong tot zijn eigen merknaam voor fietsen ging gebruiken. Toen Aprilia in 1968 ook motorfietsen ging produceren, bleef de merknaam onveranderd.Momenteel bestaat het Aprilia-logo uit een rood vlak met kleine witte letters. Afhankelijk van de styling van de motoren wordt de merknaam echter ook wel eens zonder rood vlak en in grijze of zilverkleurige letters gebruikt.[[Bild Aprilkia-logo aus MRD 14 seite 104 dazu]][Kan stehen bleiben. Richtiges Bild noch nicht vorhanden][Aus MRD 9/2009 Seite 127, rechts]GETEST: UVEX BOSS 515WIE IS DE BOSS?Gunstig geprijsd, licht en voor de verandering eens niet afkomstig uit China. Waaraan moet een nieuwe integraalhelm nog meer voldoen?‘’Comfort-Monomatic-kinsluiting’, de omschrijving is nogal omslachtig. De werking van dit nieuwe systeem is dat echter niet. Moeiteloos en zonder gefriemel is de kinband van de 1.400 gram lichte Boss 515 met behulp van een aan de linker buitenkant geplaatste sluiting aan te passen. Vergeleken met de conventionele druksluiting heeft dit mechaniek met de komische naam duidelijke voordelen. Aangenaam bij het opzetten van de helm is het voeringsmateriaal. Maar tijdens een lange, zonnige testrit openbaarde zich toch een minpuntje. De luchtinlaten op het kinstuk en de bovenkant van de helm laten te weinig frisse lucht door. Ook een gedoseerde doorvoer van lucht via het licht getinte vizier is lastig, aangezien het vizier een vrij een grove stelinterval heeft. En ondanks een speciale anti-condenslaag beslaat het vizier toch. De helm zit wel prettig en goed strak, waarbij er lichte druk op de oren voelbaar is. Verder is de 515 relatief stil en ligt rustig in de rijwind. Conclusie: de Uvex Boss 515 is een helm zonder opsmuk en overbodige tierlantijntjes. De afwerking is van prima kwaliteit en het mechanisme van de kinsluiting weet te overtuigen. De doorvoer van frisse lucht kan echter beter en hoewel Uvex de helm adviseert voor brildragers, is een bril nauwelijks op te krijgen. Prijs: uni € 179,95; decor € 199,95 Info: Uvex Sports Nederland, tel. 078-681 48 45[IM MOTOPLUS LOGO]MOTOPLUS-oordeel: voldoende