Nieuws

Vergelijkingstest 1000cc naked bikes

Ducati’s Streetfighter V2, Honda’s CB1000R en Suzuki’s GSX-S1000 trekken net zo makkelijk zwarte strepen op het asfalt als dat ze keurige omgangsvormen tonen. We testen ze samen met een bijzondere Engelse mededinger van iets hogere leeftijd.

Alle vier leveren ze rond de 150 pk, maar bij de manier waarop en in de verschijningsvorm zijn er duidelijke verschillen. Neem de Ducati Streetfighter. Kleine, hoekige kuipdelen, nadrukkelijk naar voren aflopende lijnen en een V-twin met een extreem korteslagkarakter en geen zichtbaar frame – met deze ingrediënten schreeuwt de Italiaan om aandacht. Moedig, anders en toch ook Italiaans gelikt. De Honda staat degelijker op zijn veelspaakswielen. De korte dikke uitlaat loopt aan de rechterkant sterk omhoog, het kontje is kort en klein, de koplamp sluit nauw aan op de upside-down-voorvork en de viercilinder-lijnmotor is goed zichtbaar. Hier geen verhullende kuipdelen. En de Suzuki? Die heeft zijn verticaal gestapelde dubbele koplamp laag en vlak tegen de voorvork geplaatst en oogt verder bullig-breed met zijn typisch Japanse vormgeving, met scherpe lijnen die doen denken aan Japanse vouwkunst. De Speed Triple is totaal anders. Aan de voorzijde de kenmerkende dubbele koplamp, achter de dubbele uitlaat strak langs de kont. In zijn geheel het beeld van een krachtpatser op wielen. Ook de Triumph heeft niet veel plastic om zich heen, maar heeft toch een unieke, bijna legendarische styling. De Speed Triple is onmiskenbaar een Triumph en zo’n beetje het visitekaartje van het Britse merk.
Allemaal leuk en aardig, maar welke van de vier is de beste? Er is natuurlijk maar één manier om daar achter te komen. Lees het allemaal in MotoPlus 11/2022!

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws