Occasion: Honda CB600F Hormet
De naam was zo logisch: Hornet. Zie je van boven de lijn van de motor, dan zie je het brede benzinehoudende bovenlijf, de smalle zadelhoudende taille en de weer naar buiten uitwaaierende kont: precies de lijn van een wesp.Want Hornet betekent in het Engels heel simpel: wesp. Niets meer, niets minder. Maar kennelijk stak deze bijnaam een bedrijf dat actie voerde en het alleenrecht opeiste deze naam te gebruiken. Het gekke is dat altijd onduidelijk gebleven is welke fabrikant nou zo bang was voor de naamsverwarring. Maar het betekende wel dat in een aantal landen de Hornet geen Hornet mocht heten, maar doodsaai: CB600F. En het grappige is dan weer dat CB600F nog steeds de eigenlijke typenaam is en bijna niemand die kent. Want iedereen kent de onbekende CB600F als…Hornet.Zelfs nu we twaalf jaar verder zijn. Want zo lang is het geleden dat de eerste Horzel op de markt verscheen. In navolging van Suzuki, die de aangeklede GSX600F uit zijn pak haalde en daar de GSF600 Bandit van maakte en waar Yamaha weer min of meer op inhaakte door een YZF600R Thundercat uit te kleden en daar een FZS600 Fazer mee te maken, deed Honda hetzelfde in 1998. Maar dan anders.Honda wilde ook weer een naked bike, want dat was na jaren weer ‘in’. Maar dan niet een soort ‘retro-fiets’ als de Zephyr of de Seven Fifty, maar een kale motor met een sportief rijwielgedeelte en een flitsend uiterlijk. Zeg maar dat er behoefte was aan goedmoedige, custom streetfighters. Triumph had met de Speed Triple in 1997 laten zien hoe het moest en Honda zag er kennelijk wel wat in. En zo namen zij het sportieve CBR600F motorblok en roomden het topvermogen af door andere nokkenassen en kleinere carburateurs te monteren ten faveure van een breder koppel. Zij tekenden een licht agressief model met de lijnen van een wesp en lieten hem optisch naar voren neigen. Daar hielpen ze zichzelf bij door de wielen van de Fireblade te gebruiken: in die tijd had de Blade nog een 16 inch voorwiel, waardoor hij nog meer op zijn neus leek te staan. Achter kwam er een mega dikke 180 slof om de velg, wat in die tijd voor een 600 cc vrij uniek was.En dat was dus datgene wat Honda anders deed dan die andere twee die op basis van teruggetunede sportblokken een naked maakten: de Hornet was, hoe voorzichtig ook, een streetfighter voor het grote publiek. En succesvol ook, zeker in de Zuid-Europese landen (de motorfiets werd dan ook in Italië gemaakt). In Nederland was de glorie wat minder. Daar was men nog niet rijp voor agressief ogende motoren, wilde men óf nog steeds een sportfiets of een no nonsens recht toe recht aan motorfiets. Pas vanaf 2000 kreeg de Hornet hier wat meer vaste voet aan wal en in aarde toen… een verbeterd model ook met halve kuip leverbaar werd. Nu moeten we eerlijkheidshalve vaststellen dat die kuip de glans van de streetfighter eraf haalde en stilistisch daar ook niet erg goed bij aan sloot… Maar mede door het 17 inch wiel vanaf dat moment, en daardoor meer gematigde, neutrale stuureigenschappen, kon de Hornet den Hollanders meer bekoren en werd de CB600S hier redelijk goed verkocht.Opvallend was dat de concurrentie nog heel lang moest nadenken om ook een streetfighter in hun pakket op te nemen. Dat gebeurde eigenlijk pas echt in 2003 met de Aprilia Tuono, de BMW Rockster, de Buell XB9S en de Kawasaki Z1000. Bij de middenklassers moest het eerst 2004 worden, waarna de Kawasaki Z750 kwam en zelfs 2005 voordat de Suzuki GSR600 uitkwam.Tot dat moment was de straat waar de gevechten plaats vonden voor de Hornet. Dus voor wie een wat langer gebruikte streetfighter in het middengewicht zoekt eigenlijk de enige keus.PLUSToegankelijkVrouwvriendelijkGewillig blokSturen (vanaf 2000)MINNerveus sturen (tot 2000)TrillingenBenzineverbruik (vooral tot 2003)Actieradius[Kasten][Bild: HEVP179_20090609153619 + HEVP179_20090609153655]HONDA EN DE NAMENHonda heeft wat met namen. De Hornet mocht dus in een aantal Europese landen niet Hornet heten, maar dat was niet de enige keer dat een typenaam niet zo gelukkig gekozen was. Omstreeks diezelfde tijd bracht Honda een totaal uitgeklede GoldWing uit: de F6. Hij kreeg de bijnaam Valkyrie. Die naam was toegestaan, maar had een link met het plan Valkyrie: een vanuit de Duitse legertop beraamd en mislukt plan om Adolf Hitler te vermoorden op 20 juli 1944. Een paar jaar later kwam er een cruiser op de markt op basis van de VT750C, die de troetelnaam Black Widow kreeg, duidend op een grote zwarte giftige spin. Alleen had dat hier in Nederland een bijzonder nare bijsmaak: Florentine Sophie Rost van Tonningen-Heubel was de beruchte extreem-rechtse echtgenote van NSB voorman Meinoud Rost van Tonningen en droeg hier de bijnaam Zwarte Weduwe. Honda Nederland probeerde in allerijl die naam uit het bestand te wissen, maar dat lukte niet. Net zoals iedereen weet wat een Amazon is en niet dat dat de verboden bijnaam is van de Volvo 121, weet iedereen wat een Hornet is, een Valkyrie en een Black Widow.TECHNISCHE GEGEVENS (2003)MOTOR vloeistofgekoelde viercilinder lijnmotor, ketting-aangedreven bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder, carburateurs, kabelbediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, ketting.Boring x slag 65,0 mm x 45,2 mmCilinderinhoud 599 ccCompressie 12,0:1Max. vermogen 71 kW (97 pk) bij 12.000 tpmMax. koppel 63 Nm bij 9.500 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen ruggengraatframe van geperste buis, telescoopvoorvork Ø41 mm, veervoorspanning instelbaar, aluminium swingarm met monovering en hevelsysteem, veervoorspanning instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 296 mm met dubbelzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 220 mm met enkelzuiger klauw, bandenmaten 120/70ZR17 en 180/50ZR17.MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.420 mm, balhoofdhoek 64,6°, naloop 98 mm, zithoogte 790 mm, tankinhoud 17 liter, volgetankt gewicht 202 kg.AANKOOPTIPSOverbodige rubriek voor de Hornet. Er zijn nooit specifieke of veel voorkomende problemen geweest. Het blok is betrouwbaar en kan lange afstanden aan. De afwerking is in orde, roest is een zelden aanwezig verschijnsel. De plek onder het balhoofd is wat kritisch, het contactslot wil wel eens wat hakerig gaan en dan hebben we het wel gehad. Misschien is de aanschaf van een origineel exemplaar het verstandigst, omdat gepimpte Hornets een eigen stijl vertegenwoordigen die niet iedereen bevalt. Dat kan dan weer lastig zijn bij de verkoop. Als je een Hornet met (veel) accessoires aanschaft, is het voor een eventueel latere verkoop handig de originele onderdelen er bij te hebben. Misschien dat de beste aankooptip hier wel is een Hornet van ná 1999 te kopen, eentje met het veel beter sturende 17 inch voorwiel dus.MODELGESCHIEDENIS1998Introductie van de CB600F, modelcode PC34.200017 inch voorwiel (met 120/70 band in plaats van 130/60), elektronisch dashboard, gepolijste uitlaat, verbeterde voorrem. Vanaf dat moment ook met halve stroomlijn verkrijgbaar.2003Compleet vernieuwd model met modelcode PC36. Spitsere kont, andere tank en zijpaneel, katalysator, ‘gatenloze’ uitlaatdemper, aangepaste vering, Multi-reflector koplamp, nieuw instrumentarium.2005Kleine aanpassingen: upside-down voorvork, nieuwe cockpit, nieuw zadel en klein vliegenschermpje. De half gestroomlijnde S is niet meer leverbaar, daar is de CBF600S voor gekomen.2007Niet in de laatste plaats door de opkomst van serieuze concurrentie komt er weer een heel nieuw model met modelcode PC41.MARKTSITUATIEDe horzelmarkt is tot het moment van de ‘doorbraak’ van de middelgewicht streetfighter in drie groepen op te delen. Het eerste model met 16 inch voorwiel, het eerste model met 17 inch voorwiel en het tweede model vanaf 2003.1998-1999Voor de eerst serie geldt dus dat ze alleen kaal te koop zijn geweest. De verkopen van onbeschadigde Hornets beginnen bij € 3.500,-. Er worden voor dit bedrag veel Hornets aangeboden, dus je kunt rustig kiezen uit beide bouwjaren, alle kleuren, kilometerstanden (in het algemeen tussen de 17.000 en 30.000), met of zonder accessoires. De duurste 16 inch Hornet moet € 3.800,- opleveren. Opvallend is dat ze bijna uitsluitend particulier worden aangeboden. 2000-2002Hetzelfde model, maar dan met het beter sturende 17 inch voorwiel, is natuurlijk jonger en kost daardoor wat meer. Dit model is ook met halve stroomlijn leverbaar. De prijzen hieronder betreffen uitsluitend kale modellen, hoewel er niet veel verschil is tussen vier kilo plastic meer of minder. Enkele voorbeelden uit het aanbod: € 3.450,- voor een exemplaar uit 2000 met 21.000 km, € 3.650,- voor één uit 2001 met dezelfde afgelegde weg, € 4.500,- voor een Hornet die 3.000 minder gereden heeft en € 4.700,- voor één van de laatste met 18.500 op de teller.2003-2004Het scherpere en gefotografeerde model kun je al hebben voor € 4.950,- en dan ook met slechts 5.400 kilometers achter de tanden. Meer gangbare prijzen zijn € 5.000 à € 5.500,- voor types uit 2004 met nog geen 20.000 kilometer. Een enkele dealer biedt een Hornet te koop aan voor tussen de € 5.700,- en € 6.000,-, waar je dan ook drie of soms zes maanden garantie bij krijgt . ‘Onze’ Hornet staat te koop bij Solo Moto in Tiel. Slechts 9.600 km op de klok en in absolute nieuwstaat. Prijs € 5.999,-. Daar staat ook nog een 2001 model in het blauw met 17.000 kilometers voor € 4.299,- en bij Solo Moto in Geffen staat een ‘meenemer’ uit 2004 met 17.300 kilometers achter de kiezen voor € 4.750,-. Info: 0344-695 666 of 06 55 333 538 (Dennis) of www.solomoto.nl. [Bild: Klara 2]DE OCCASION VAN… Klara (30) uit Amsterdam, heeft haar gele Hornet uit 2001 te koop staan. Klara is geen Nederlandse en laat in het midden waar ze vandaan komt. Is ook niet belangrijk. Ze heeft haar Hornet van het jaar 2001 vorig jaar gekocht. Ze wilde als beginneling een krachtige motor die gemakkelijk in de omgang was en niet te hoog, zodat ze met beide voeten aan de grond zou kunnen komen. De keus viel op de Hornet. De sterke punten zijn de balans, de acceleratie en het vermogen. En eerlijk als ze is noemt ze ook het zwakke punt: het geluid van de motor. Dat kon haar niet bekoren, hoewel een andere uitlaat dat wel verbeterde. Een ander minpunt was dat er voor de 2001 Hornet geen Dynojet kit leverbaar was om de motor optimaal af te stellen. In de tijd dat ze de Hornet nu heeft is er niks kapot gegaan of snel versleten: ‘nog een pluspunt’. De Hornet gaat de deur uit omdat ze graag eens iets anders wil proberen, bijvoorbeeld een Yamaha MT-03 ‘om lekker mee te crossen’.Haar Hornet heeft een aantal ‘pimpsels’ zoals een klein kuipje en een ander achterlicht, beide met geïntegreerde knipperlichten (‘much cooler’), andere spiegels en een andere uitlaat dus. De verkoopprijs is € 4.500,-, maar als iemand de Hornet in originele staat wil kan er nog wel wat van de prijs af. Het is een goed alternatief voor in de stad, maar ook geschikt voor langere afstanden (‘The max I did on it was 400 km in a day’). Wie interesse heeft kan Klara (liefst in het Engels) bellen : 06 16 15 36 55.ALTERNATIEVENHoewel er meer fabrikanten waren die een sportblok afroomden om het in een kale motorfiets te transplanteren, bestond er tot 2004/2005 dus eigenlijk maar weinig keus uit goedmoedige, middelzware streetfighters. De (kale) Yamaha FZ6 liet lang op zich wachten, was optisch wel wat agressiever dan de Fazer, maar daarmee nog geen streetfighter. Kawasaki kwam met de redelijk agressief ogende Z750 ook pas in 2004, Suzuki wachtte nóg een jaar langer met de GSR600. De Kawasaki ER-6n? Leuk uiterlijk, maar met een veel te lief tweecilinderblokje om imponerend over te komen. De Europeanen maken geen viercilinders, behalve…TRIUMPH SPEED FOUR (2002-2005)Bijna vergeten: het streetfightertje van Triumph op basis van de TT600. Bijzonder verhaal van de ‘uitvinder van af-fabriek straatvechters´, want de TT 600 was niet bepaald een succes en om dan op basis van zo’n motor een streetfighter te bouwen…. Het gerucht gaat dan ook dat de Italiaanse importeur met handen in het haar, water tot de lippen en aardig op weg richting Latijns einde, een aantal TT 600´s ontkuipte en van meer dan opvallende luchthappers voorzag, plus de koplampen en het flyscreen van de Speed Triple. Of de fabrikant dezelfde noden had of er echt wat inzag? Het betekende in ieder geval dat de Speed Four het goede behield en het minder goede als last mee kreeg. En om bij dat eerste te beginnen: rijwiel-, rem- en stuurtechnisch was er echter héél weinig op aan te merken, maar hij schakelde wat zwaar en stroef en ook de afstelling van de brandstoftoediening kon (ondanks herhaalde verbeteringen) nog steeds een stuk beter. Maar dat was niet de reden dat (ook) de Speed Four geen succes werd: het was meer die slechte naam, dan het slechte zijn. Van dat eerste kwam hij nooit af…. Leuk alternatief voor leuke prijzen voor degene die écht iets anders wil.PLUSRijwielgedeelteSturenRemmenGrondspelingMINTransmissiespelingInjectieVersnellingsbakTECHNISCHE GEGEVENS (2002)Vloeistofgekoelde viercilinder lijnmotor, 600 cc, injectie, 98 pk, 68 Nm, 6 versnellingen, ketting, aluminium twinspar frame, telescoopvoorvork, aluminium swingarm met monovering, banden v/a 120/70ZR17 en 180/55ZR17, tankinhoud 18 liter, volgetankt gewicht 207 kg. YAMAHA FZS600 FAZER (2001-2004)Als voorloper van de FZ6 kun je de FZS600 Fazer met standaard stroomlijn hooguit beschouwen als concurrent van de Hornet met stroomlijn, mede omdat de Fazer echt helemaal niets van een vechtjas in zich had. De FZS600 is genoegzaam bekend en met hetzelfde idee geboren als de Hornet: als krachtbron werd een sportief blok (dat van de YZF600R Thundercat) genomen, teruggetuned en in een relatief simpel rijwielgedeelte geplant. Het goede blok (afgezien van de versnellingsbak) kon zijn vermogen goed kwijt ondanks het vereenvoudigde rijwielgedeelte dat minstens zo goed op zijn taak berekend was. Dat gold ook voor de remmen. Het is al eerder gezegd: het geheel klopte gewoon en de Fazer was een erg goede allrounder. TECHNISCHE GEGEVENS (2002)Vloeistofgekoelde viercilinder lijnmotor, 599 cc, carburateurs, 95 pk, 61 Nm, 6 versnellingen, ketting, stalen wiegframe, telescoopvoorvork, aluminium swingarm met monovering, banden v/a 110/70ZR17 en 160/60ZR17, tankinhoud 22 liter, volgetankt gewicht 217 kg. PLUSMotorblokRemmenRijgemakMINVersnellingsbakWat zachte voorkantTankrandCustomize mogelijkheden.SUZUKI GSF600 BANDIT (2000-2005)Mag Triumph beschouwd worden als de uitvinder van de custom streetfighter, Suzuki is dat op het gebied van het nemen van, en terugtunen van sportieve (600 cc) motorblokken om ze dan in een naakte motorfiets te parkeren. Hoewel het met de sportiviteit van de GSX600F nog wel mee viel. Maar net als de Fazer was ook de Bandit niet bedoeld als opvallende streetfighter, maar als pure budgetmotor. Alleen sprongen de toeleveranciers er bovenop om de Bandit te personaliseren. In stokbroodland veelvuldig gedaan, hier in boterhammenland weinig. Hier was veel meer belangstelling voor de Bandit S die alleen voor de CB600S een alternatief was. Matig punt van de 600 Bandit, zeker wanneer je je tanden wou laten zien, was dat het 600 blok goed op toeren gehouden moest worden om vlot vooruit te komen. Het miste koppel in het middengebied. Voordeel was echter dat de basis verkoopprijs ruim onder die van de Hornet lag, zodat er ook geld overbleef voor die lijst van accessoires. Dat voordeel is bij tien jaar oude motoren echter verdwenen.TECHNISCHE GEGEVENS (2002)Olie/luchtgekoelde viercilinder lijnmotor, 600 cc, carburateurs, 77 pk, 54 Nm, 6 versnellingen, ketting, stalen wiegframe, telescoopvoorvork, stalen swingarm met monovering, banden v/a 120/70ZR17 en 160/60ZR17, tankinhoud 20 liter, volgetankt gewicht 222 kg. PLUSLage kostenMakkelijkComfortabelComfort duoOerdegelijkMINMatig middengebiedWat wazig stuurgedragHandelbaarheid Relatief zwaar[Bilder + Unterschriften][Opener: HondaCB-6918][Seitenansicht: HondaCB-6518][Details][HondaCB-6937]Helder en sober klokkenspel met witte wijzerplaten.[HondaCB-6946]Wanneer was de laatste keer dat we opbergruimte onder een zadel zagen?[HondaCB-6949]Stoere hooglopende uitlaat, inmiddels vervangen door heel laag geplaatst exemplaar. [Honda CB 6940]Één van de laatste Honda’s met carburateurs.