Reportage: uitlijnen motorfiets
Om je banden op topniveau te houden en veilig te rijden, is het belangrijk en gebruikelijk om je auto regelmatig te laten uitlijnen. Met het uitlijnen worden afwijkingen in de wielstanden gecorrigeerd. Deze krijg je als je bijvoorbeeld een stoeprand raakt, over een grote steen of door een gat in de weg rijdt of een aanrijding hebt gehad. Bij auto’s is dat al jarenlang gemeengoed, maar in de motorwereld gebeurt het nauwelijks. Terwijl je je daarmee bij aanschaf van een gebruikte motor veel ellende kunt besparen. We nemen een kijkje bij het Lunterse Motorcheck om te zien hoe dat werkt.
Op zoek naar een gebruikte motor vind je bij een particulier bijna altijd een voordeliger exemplaar dan bij de erkende motorhandel. Dat is logisch, een privépersoon heeft geen winkelpand met personeel, hoeft geen garantie te geven, terwijl de laatste servicebeurt (olie, vloeistoffen, banden, accu, etc) van een particulier gekochte motor vaak een eeuwigheid geleden had moeten worden uitgevoerd.
Toch hoeft dat niet per definitie te betekenen dat je beter geen motor bij een particulier kunt kopen. De technische staat van moderne motorfietsen is over het algemeen zeer goed, ook al omdat motorliefhebbers hun motor in de meeste gevallen beter onderhouden dan de gemiddelde automobilist en de kilometerstanden over het algemeen laag zijn. De beoordeling van de uiterlijke staat is simpel. De kwaliteit van lak, chroom en aluminium zie je in één oogopslag, net als de bandenslijtage. Dat geeft al een goede indicatie met betrekking tot het onderhoud van de motor. Ook het horen lopen en rijden op de motor kan een belangrijke aanwijzing zijn voor de staat van de machine. Zijn er geen tikken of verdachte bijgeluiden, remt en schakelt hij naar behoren, komt de koppeling goed vrij, kortom, de bekende controlepunten.
Het zijn met name de verborgen gebreken die je echter kunnen opbreken en die betreffen vaak het rijwielgedeelte, zoals menig motorliefhebber tot zijn schade en schande zal hebben ervaren. Als voorbeeld nemen we de hierbij afgebeelde Yamaha RD350LC. Een (te) korte proefrit gaf geen indicatie dat het balhoofd een ferme tik had gekregen. Bij nameten bleek het balhoofd getordeerd, waardoor de wielbasis een paar centimeter korter was dan de fabrieksspecificaties opgaven. Bij een testrit ben je vooral gefocust op het schakelen, het remmen en de koppeling, terwijl de stuureigenschappen vaak onderbelicht blijven. Maar ja, veel bochtenwerk vind je ook niet in de gemiddelde woonwijk…
Pas nadat de Yamaha naast een onbeschadigd exemplaar werd geparkeerd, viel op dat de voorvork steiler stond. Op internet zoekend naar ‘frames richten’ kwam de eigenaar terecht bij het bedrijf Motorcheck in Lunteren. Het verhaal en de klachten kwamen eigenaar Jeffrey Zeggelaar bekend voor. “Een korte proefrit zegt vaak niet alles. Het zijn vaak extreme situaties die zulke verborgen gebreken aan het licht brengen. Een plotselinge koerswijziging, het verkeerd inschatten van een bocht, waarbij de motor anders reageert dan zou moeten. Maar dan is het vaak al te laat”, weet de jonge ondernemer uit ervaring.
De Motorcheck is een 3D-geometriecontrole van het rijwielgedeelte waarmee eventuele verborgen gebreken opgemerkt en gedocumenteerd worden in een Motorcheck-certificaat. Dat certificaat toont aan of het rijwielgedeelte nog aan de door de fabrikant gestelde toleranties voldoet. Het meetrapport geeft je nauwkeurig inzicht over de staat van het rijwielgedeelte. Motorcheck maakt daarvoor gebruik van geavanceerde 3D-meetapparatuur die met uiterste precisie de juiste diagnose stelt. Meten is immers weten. Zo’n Motorcheck-certificaat is niet alleen een belangrijk document voor zowel koper als verkoper maar ook voor de expert van de verzekeringsmaatschappij.
Ook veel motorzaken maken gebruik van deze of vergelijkbare expertise. Een afwijking in het rijwielgedeelte is niet alleen riskant met betrekking tot de stuureigenschappen, maar is ook vaak de oorzaak van extra slijtage aan onderdelen zoals vering, banden en lagers. Het uitlijnen van auto’s kent bijna iedereen, maar bij motorfietsen was deze controle tot voor kort niet mogelijk.
Schade uit het verleden dient bij verkoop aan de koper te worden gemeld, maar hoeveel particulieren zijn zo eerlijk? In de praktijk gebeurt het maar zelden. Wanneer een motorfiets valt of tot stilstand komt tegen een obstakel, komen de framedelen niet altijd in contact met het asfalt. Vaak beschermen onderdelen zoals valbeugels, stuur, voetsteunen, banden en uitstekende carterhelften het frame en de voorvork tegen directe contactschade, die daardoor in veel gevallen onzichtbaar is. Krachten die hierbij vrijkomen worden echter wel doorgegeven aan het frame, subframe, swingarm of voorvork.
Veel klanten van Motorcheck dachten een goede motor te hebben gekocht, maar werden toch geconfronteerd met verborgen schade. Het is ook lastig om zelf de essentiële en meestal niet zichtbare chassiscomponenten te controleren. Motorcheck heeft wel die expertise. Voor een 3D-controle van het rijwielgedeelte, waar je € 249,- voor kwijt bent, hoeven meestal nauwelijks onderdelen gedemonteerd te worden, met als voordeel dat de inspectie snel en voordelig kan worden uitgevoerd. Je kunt er in de meeste gevallen gewoon op wachten. Het certificaat met meetresultaat krijg je mee naar huis. Info: www.motorcheck.nl