Eerste Test Yamaha Ténéré World Raid
Yamaha’s Ténéré 700 is al sinds zijn introductie in 2019 de belichaming van ongerept avontuur. Een pure, ongecompliceerde motorfiets met lange veerwegen en een koppelsterk blok die moeiteloos de ontdekkingsreiziger in je wakker maakt. Yamaha vond echter dat het nog wel wat meer hardcore kon en ziehier de nieuwe World Raid-editie, die op diverse vlakken ‘ietsje meer’ biedt. Maar betekent dat ook meer avontuur?
Net twee jaar op de markt en toch al meer dan dertigduizend keer over de toonbank gegaan. Met de Ténéré 700 heeft Yamaha zonder twijfel een kip met de gouden in huis, die deels teruggrijpt op de receptuur waaraan de oer-Ténéré uit 1983 zijn welhaast legendarische status ontleede. Deze op de Parijs-Dakar rallymachine gebaseerde XT600Z Ténéré (type 34L), in de basis een XT550 met een opgeboord blok, dankte zijn populariteit simpelweg aan zijn avontuurlijke uiterlijk, goede offroadcapaciteiten met lange veerwegen, enorme actieradius dankzij de moddervette 30 liter tank en de ongecompliceerde, betrouwbare techniek. De 2019 Ténéré, met de inmiddels bekende 73 pk sterke krachtbron van het CP2-platform, borduurt voort op diezelfde filosofie. Het pakkende rally design wordt gekenmerkt door een hoge voorzijde, redelijk vlak en smal zadel, lange veerwegen en grof schoeisel dat optisch al laat weten een stevig rondje onverhard niet te schuwen. Dat weliswaar in combinatie met een modern blok, maar verder nagenoeg zonder enige verdere (elektronische) poespas. Snufjes als ride-by-wire en tig rijmodi met multi-instelbare tractiecontrole of andere hulpsystemen? Die zoek je vergeefs op de twin-Ténéré. Dit alles onder het motto: wat er niet op zit, kan ook niet kapot. Mooi voorbeeld is het conventionele gashendel. Haperende elektronica van een ride-by-wire systeem laat zich in de woestenij immers maar moeilijk repareren, een gaskabel daarentegen wel. ‘Niet lullen, maar poetsen’, lijkt de Ténéré te willen zeggen, en dat concept blijkt dus goed aan te slaan.
En wie nu nóg meer wil poetsen, wordt met de nieuwe World Raid-uitvoering op zijn wenken bedient. Deze na de Rally Edition alweer derde Ténéré-telg tilt het avontuurlijke karakter namelijk naar een nog hoger niveau. Zonder de ‘keep it simple’ strategie uit het oog te verliezen, biedt ‘ie van alles net even wat meer. Meer offroadcapaciteiten, iets rijkere uitrusting en bovenal meer actieradius. Dat laatste dankt de woestijnnomade aan de nieuwe, tweedelige tank die in totaal 23 liter brandstof achterover kan slaan. Goed voor etappes tot 500 kilometer, claimt de Japanse fabrikant, wat gezien het gemiddeld genomen weinige dorstige karakter van de 689cc-paralleltwin in theorie inderdaad makkelijk haalbaar lijkt. Door te kiezen voor twee separate tanks, konden deze wat lager gemonteerd worden, waardoor in combinatie met de eveneens wat lager gepositioneerd brandstofpomp het zwaartepunt nagenoeg identiek bleef aan dat van de standaardversie.
Het opwaarderen van de offroadskills krijgt allereerst gestalte door nieuwe KYB veerelementen, die met respectievelijk 230 mm voor en 220 mm achter beide twintig millimeter meer veerweg bieden ten opzichte van de reguliere 700. Zowel de Ø 43 mm upside-down voorvork als de achterschokdemper is daarbij volledig instelbaar. Aan de voorzijde nu ook de veervoorspanning trouwens, waar dit op de reguliere Ténéré niet het geval is. Een instelbare Öhlins stuurdemper (18 clicks) behoedt de voorzijde voor al te uitbundig swingen wanneer grote stenen of gaten zich voor het voorwiel werpen, en ook is de World Raid uitgerust met grotere offroad voetsteunen. Deze zijn voorzien van een rubberen inleg die grip bieden in de zithouding, staand echter druk je deze zover in dat de zolen zich in het gekartelde metaal vastbijten. De rubbers zijn ook eenvoudig volledig te verwijderen.
Een driedelige, aluminium carterbeschermer en aangepaste radiateurgrille dienen uiteraard ter bescherming tegen impacts van keien en stenen, en als laatste offroad update is er nog de komst van een derde ABS-modus. Naast aan en uit, zoals op de reguliere versie, biedt de World Raid nog een speciale Offroad-modus, waarbij het ABS enkel voor actief is.
Welke modus je hebt ingeschakeld, kun je trouwens goed zien op het nieuwe 5 inch grote TFT dashboard. Deze biedt onder meer de keuze uit drie basis lay-outs (Explorer, Street en Raid), evenals bluetooth-connectivity. Aan de rechterzijde zit bovendien nu een USB-aansluiting voor bijvoorbeeld het opladen van je navigatiesysteem (makkelijk te bevestigen aan de horizontale stang direct boven het dashboard) of smartphone. Een vijftien millimeter hogere ruit, afneembare zijdeflectoren en led-knipperlichten ronden het geheel af.
Een beetje meer hier en een beetje meer daar, vertaalt zich ook in een beetje meer kilo’s. Al valt met 220 rijklare kilo’s het meergewicht ten opzichte van de 204 kilo wegende gewone Ténéré ruim binnen de grenzen van het acceptabele, al was het alleen al omdat de standaardversie allesbehalve zwaarlijvig is.
Voor de eerste kennismaking met de World Raid in Zuid-Spanje trekt Yamaha de registers behoorlijk open. Een route van ruim 340 kilometer staat er vandaag op de planning, waarvan ruim de helft offroad. Niet alleen brede gravelwegen, maar ook meer extremer werk door gebieden die voor gewone auto’s onbereikbaar zijn. En dat alles bij een temperatuur die volgende de meteorologen kan oplopen tot iets over de dertig graden. Dat de gemoederen verhit zullen worden, lijkt dus eerder feit dan vraag. Gelukkig voeren de eerste zestig kilometer over het asfalt, wat mooi de gelegenheid biedt om er even in te komen.
Voor we de weg op duiken, eerst maar eens even wat verkennend snuffelwerk. Qua afwerking valt er in ieder geval weinig te klagen, en ook qua uitstraling niet. Hier staat toch wel een serieus brok motorfiets. Dat geldt voor de standaard Ténéré al, voor de World Raid met zijn brede flanken en hoge voorkomen zelfs nog meer. Ondanks de behoorlijke riante zithoogte (890 mm) komen de voeten toch makkelijk aan de grond, wat met name op het conto komt van de relatief smalle taille van het nieuwe, tweedelige ‘Flat Rally’ zadel. Met 1.90 meter is een vaste band met moeder aarde voor ondergetekende sowieso nooit echt een uitdaging, rijders vanaf zo’n 1.80 meter komen met de World Raid waarschijnlijk wel prima weg. Daaronder zal de zithoogte vermoedelijk wel meer en meer een uitdaging vormen. Wat verder opvalt: het koppelingshendel is in tegenstelling tot het remhendel niet instelbaar, de zithouding is bijzonder comfortabel en het dashboard is informatief, duidelijk en mooi vormgegeven. Zeker de Raid lay-out geïnspireerd op een klassiek rally roadbook (met twee tripmeters en een stopwatch prominent in beeld), oogt lekker avontuurlijk en speels. De gewone Street lay-out bevalt uit praktisch oogpunt echter het beste, puur omdat het de belangrijkste info overzichtelijk in beeld heeft.
Wat minder bevalt is de bediening van het dashboard middels de draaiknop rechts op het stuur. Om een bepaald menu-onderdeel te selecteren, moet je de draaiknop namelijk indrukken, die laat zich echter van een behoorlijk hakerige kant zien. Ook het dubbel moeten bevestigen (je scrollt naar de gewenste ABS-modus, die je dan eerst moet selecteren middels een kort druk op de draaiknop en aansluitend dan nog moet activeren) voelt wat omslachtig. Naar de gewenste stand scrollen en vervolgens meteen activeren, scheelt toch een handeling. Al valt dit misschien onder het kopje ‘spijkers en laag water’.
Afijn, nadat het kleine plaatsje Lorca achter ons ligt, kronkelt het asfalt meteen in wulpse bochten door de bergachtige omgeving van de provincie Murcia. Met de offroad gerichte wielmaten 21 inch voor en 18 inch achter, in combinatie met een relatief vlakke balhoofdhoek van 63°, is het niet vreemd dat de World Raid zich hier niet van een heel lichtvoetige kant laat zien. Hij stuurt weliswaar makkelijk en zeker heel neutraal, maar niet met het flitsende gemak van bijvoorbeeld een crossover op 17 inch wielen. Daarentegen is hij zowel rechtuit als in bochten bijzonder stabiel. Opvallend is ook hoe onwijs goed de standaard Pirelli Scorpion STR banden het op het asfalt doen. Door het grove profiel lijkt het rubber de focus vooral op het terrein te hebben gericht, maar ook op het asfalt acteert het op hoog niveau. Hij rolt heel neutraal af en genereert veel grip en daarmee ook vertrouwen. Prima!
Dat prima geldt ook voor de vering, waarbij de voorvork nog net even wat verfijnder aanspreekt dan de achterschokdemper. De gekozen set-up blijkt het perfecte compromis voor de mix tussen asfalt en offroad. Toch best bijzonder dat die twee totaal verschillende werelden zo goed kunnen worden verenigd.
En dan is er natuurlijk nog het blok. De 73 pk sterke CP2 heeft zich natuurlijk al in verschillende modellen bewezen en wordt alom geroemd om zijn daadkrachtige optreden vanaf lage toerentallen. Ook in de World Raid laat ‘ie zich weer van een uitstekende kant zien, verwent met nette draai-eigenschappen, een soepele gasaanname en veel karakter. Maar of het de extra zestien kilo’s zijn, het bredere frontoppervlak of een combinatie van beide, hier zou een pk’tje of vijftien extra nu wel lekker zijn. Zeker in de wetenschap dat we solo onderweg zijn zonder koffers en/of bagage. En er zijn nu eenmaal weinig mensen die het wereldse avontuur aangaan met enkel een schone onderbroek en tandenborstel in de rugzak.
Dat gezegd hebbende, op de eerste wijde gravelpaden blijkt het vermogen dan weer wel weer meer dan voldoende. Met de 73 pk kun je heerlijke met de achterzijde spelen, zonder dat het meteen overweldigend wordt. Bovendien komt het rijke koppel van onderuit hier nóg beter tot z’n recht. Niet alleen op de gravelpaden, misschien nog wel meer bij het daal- en klimwerk dat zich aandient nadat we het werkelijk fenomenaal mooie, bijna azuurblauwe Embalse del Negratín achter ons hebben gelaten. Het dashboard toont inmiddels een buitentemperatuur van 31° Celsius, dat van de rijder piekt daar duidelijk bovenuit. De regen die de regio hier een paar weken geleden nog teisterde, heeft zijn sporen achtergelaten in de harde ondergrond. De World Raid laat zich echter heel gehoorzaam rond de gaten, sleuven en keien dirigeren. Enerzijds dankzij het ook hier heel neutrale, vertrouwen wekkende stuurkarakter. Maar ook dankzij de nieuwe Offroad-modus van het ABS, dat zich als echte meerwaarde presenteert. Met een blokkerend achterwiel de achterkant even licht bijsturen, terwijl je met de voorrem op het onverhard ook nog eens onbeschoft hard kunt ankeren. Harder dan je eigenlijk voor mogelijk houdt. Bovendien is ook de ergonomie voor een staande rijhouding simpelweg perfect. En staand heb je nu eenmaal meer overzicht en kun je dus beter anticiperen op wat komen gaat. Altijd en overal heb je het gevoel de controle over de situatie te hebben, ook op de extreme stukken. En dat met een redelijk beperkte offroadervaring!
Conclusie
De standaard Ténéré is al echt goed, toch is de nieuwe World Raid nog een tandje beter. De uitrusting is met een informatief TFT dashboard, USB-aansluiting en nog wat andere kleine zaken naar een hoger niveau getild, de vering is beter, net als de offroadcapaciteiten. En dat laatste zonder dat dat rijeigenschappen op het asfalt het kind van de rekening zijn geworden. Daarbij is de World Raid het fundament van de Ténéré trouw gebleven: een pure avonturier zonder overbodige poespas. Eigenlijk een kwestie van even investeren in één of twee offroad rijcursussen (indien nodig uiteraard), en de wereld ligt helemaal aan je voeten. En dat voor € 14.799,00!