Eerste indruk Yamaha Ténéré World Raid
Sinds de introductie van Yamaha’s Ténéré 700 in 2019 gingen er meer dan dertigduizend units over de toonbank. Een behoorlijk succesverhaal dus voor deze no-nonsense adventure, na de Rally Edition wordt nu met de World Raid een derde hoofdstuk aan het Ténéré boek toegevoegd. In Zuid-Spanje maakten we kennis met de ultieme avonturier!
Zo op het eerste gezicht verschilt de World Raid misschien niet eens zo heel veel van de standaardversie, maar schijn bedriegt. Yamaha heeft een flink aantal upgrades toegevoegd die de twin nog beter geschikt maakt voor het betere ontdekkingswerk in de meest verre en wilde uithoeken op aarde. Een enorme 23 liter brandstoftank bijvoorbeeld, die zeven liter meer wegslikt dan de standaardversie. Het betreft dubbele tank trouwens, maar door onder meer de brandstofpomp laag te plaatsen claimt Yamaha dat het zwaartepunt slechts marginaal hoger ligt ten opzichte van de basisversie.
De vering is ook aangepakt, de KYB voorvork en achterschokdemper bieden twintig millimeter meer veerweg (v/a 230/220 mm) en zijn bovendien beide volledig instelbaar. Op de veervoorspanning na is dat overigens bij de standaardversie ook het geval. Verder kreeg het ABS er een speciale Offroad-modus bij, waarbij het ABS enkel voor actief is, zijn er stevige offroadvoetsteunen gemonteerd met een makkelijk te verwijderen rubberen inzet en kreeg de twin een aluminium carterbeschermer aangemeten. Allemaal aanpassingen dus die vooral de offroadcapaciteiten naar een hoger plan tillen, iets waaraan de nieuwe, instelbare Öhlins stuurdemper eveneens een steentje bijdraagt.
Ook de uitrusting kreeg een flinke upgrade, onder meer in de vorm van een 5 inch full colour TFT dashboard met bluetooth connectivity, een USB-aansluiting en een 15 millimeter hogere ruit.
Voor de eerste kennismaking heeft Yamaha alles uit de kast gehaald. Een bijna 350 kilometer lange testroute over hard en onverhard. Niet alleen brede gravelwegen, maar ook duidelijk meer ruig terrein, waar de elementen duidelijk hun sporen in de ondergrond hebben achtergelaten. Opvallend is meteen dat de taille ondanks de brede tank, toch relatief smal is. Op het asfalt is de 73 pk sterke World Raid niet de meest lichtvoetige machine ter wereld, wat je gezien de wielmaten (21 inch voor en 18 inch achter) ook wel kunt verwachten. Daarentegen stuurt hij wel enorm neutraal en is ‘ie uiterst stabiel, zowel in bochten als rechtuit. Wat je wel mist is net even dat beetje extra power om de 220 rijklare kilo’s iets frivoler vooruit te stuwen.
Offroad is het vermogen daarentegen ruim voldoende. En dat is meteen ook de plek waar de World Raid volledig tot bloei komt. Op het asfalt is ‘ie goed, in het terrein excellent. De vering is spot-on, de fantastisch Pirelli Scorpion STR banden (ook op het asfalt trouwens) bieden veel grip en de machine laat zich heel makkelijk en gewillig in alle hoeken en gaten dirigeren. De stuurdemper houdt de voorkant bovendien perfect in toom wanneer dikke keien het voorwiel torpederen. Het vertrouwen dat de World Raid schept offroad, is simpelweg immens. Een dijk van een machine, waar nog veel meer over te vertellen valt. En dat lees je allemaal in MotoPlus 11/2022!!