Vergelijkingstest systeemhelmen
Met de aanstaande invoering van de nieuwe helmnorm ECE-R 22.06 is er werk aan de winkel voor de helmfabrikanten. De nieuwe Schuberth C5 is de eerste systeemhelm op de markt met een goedkeuring volgens deze nieuwe, strengere norm. Kan dit Duitse helmmerk zich hiermee weer aan de kop van het systeemhelmensegment vestigen?
Maar tegen wie neemt de C5 van Schuberth het dan op? Dat zijn zeker geen kleine jongens: de i90 van HJC, Nolan N100-5 Plus, Shark Evo GT, Shoei Neotec 2, X-Lite X-1005 Ultra Carbon en BMW System 7 Carbon Evo. De helmen worden getest op verschillende onderdelen als pasvorm/draagcomfort, aerodynamica, geluid, ventilatie, gebruiksvriendelijkheid, uitrusting/afwerking, gewicht en klapbediening. Ook kunnen ze maximaal vijf bonuspunten krijgen voor prijs/kwaliteit. Verder is de test opgedeeld in twee delen: een paar testen in het laboratorium, en natuurlijk op de openbare weg. In het lab valt de helm zoals gewoonlijk vanaf circa drie meter hoogte op de testbank, echter niet op het ECE-hoekaambeeld, maar op een echte vangrailpaal (‘sigmapaal’), het obstakel dat bij ongevallen vaak een tragische hoofdrol speelt. Bovendien worden de helmen getest bij kamertemperatuur, en de botsing op de linker- en rechterzijde gebeurt zowel bij lage als hoge snelheid. Voor de praktijktest namen we plaats op een Husqvarna Norden 901 op de snelweg en slingerende secundaire wegen, en een Husqvarna Svartpilen 401 op de binnenwegen. Als kers op de taart werd bij Schuberth getest in de windtunnel en een slechtweer-proefopstelling.
Allemaal leuk en aardig, maar wat zijn dan de resultaten van al die testen? Kan iemand de C5 van Schuberth verslaan, of staat ‘ie wederom bovenaan? Je leest het natuurlijk in MotoPlus 10/2022. Elke twee weken helemaal up-to-date blijven met het laatste nieuws, de meest uitgebreide testen, onderhoudende reportages en sprekende reisverhalen? Kan, gewoon even hier klikken…