Upgrade BMW R1200GS
BMW’s R1200GS geniet al jaren een gigantische populariteit. De hoeveelheid accessoires voor deze Beierse alleskunner is dan ook enorm. Voor deze Upgrade maakten we een kleine, maar nuttige selectie om een GS van modeljaar 2004 op te waarderen. Het avontuurlijke en robuuste uiterlijk, de hoge poten en het semi-genopte rubber laten er geen misverstand over bestaan dat de R1200GS een gerespecteerd lid van de steeds groter worden all-road familie is. En alhoewel de dikke Beier ook op het onverharde prima zijn weg kan vinden, heeft ‘ie in de praktijk toch een uitgesproken voorkeur voor asfalt. De nadruk bij deze Upgrade ligt dan ook op het gericht verder verbeteren van de straatkwaliteiten van de GS. Daarvoor hadden we de beschikking over twee 2004-modellen, waardoor de resultaten dus van toepassing zijn op de bouwjaren 2004 tot en met 2007. Maar een aantal van de accessoires kan ook worden gemonteerd op de huidige R1200GS. Wil je BMW’s populaire avonturier helemaal naar eigen smaak aankleden, dan word je in de officiële accessoirecatalogus al getrakteerd op een breed scala aan mogelijkheden, maar daarnaast kun je ook terecht bij een flink aantal in BMW gespecialiseerde bedrijven als Touratech (www.bertduursma.nl), Wunderlich (diverse zaken waaronder www.vanharten.nl, www.simako.nl en www.motorvenray.nl) en het in de omgeving van het Duitse Dortmund gevestigde Wüdo, dat ook een zeer uitgebreide webshop heeft (www.wuedo.de). BANDENWie zijn GS opnieuw van de standaard Metzeler Tourance rubbers voorziet, doet in wezen niets verkeerd. De Tourance biedt prima grip, is aangenaam neutraal en stabiel en past daardoor goed bij de ongecompliceerde toereigenschappen van de GS. De doorontwikkeling uit eigen huis, de nog relatief nieuwe Metzeler Tourance EXP, kan zijn ontwikkelingsvoorsprong niet uitbuiten om de wielen van het 2004-model. Oorzaak: de lichtere wielen van het oude model, waardoor de Tourance EXP wat wiebelig aanvoelt. Daarentegen presteert de nieuwste Tourance wel uitstekend onder de laatste uitvoering van de GS. Onder natte omstandigheden staat het functioneren van de EXP onder beide modellen buiten kijf. Wie bij voorkeur een stukje sportiever onderweg is, vindt in de Continental Trail Attack een passende metgezel. De Conti overtuigt in de regel met een uitstekende grip en lange levensduur, maar op de 2004-GS schenkt de Trail Attack niet de stabiliteit en het onbekommerde rijgevoel dat vooral de doorgaans wat voorzichtigere rijders zoeken. De grip is echter boven iedere twijfel verheven. Goede allrounders zijn de Bridgestone Battle Wing BW501 en BW 502. Deze Japanse rubbers horen inmiddels ook niet geheel toevallig tot de standaard uitrusting van de nieuwste GS. Ze sturen net zo ongecompliceerd als de Tourance, maar zijn beter qua handelbaarheid en bochtenstabiliteit. Een minpuntje is dat ze wat sneller slijten. Conclusie: de Metzeler Tourance en de nog iets betere Bridgestone Battle Wing zijn voor toerrijders en voor alledaags gebruik de beste keuze. De Conti sluit meer aan bij de wensen van de sportievere rijders, terwijl de Metzeler EXP het onder een 2004-GS vooral onder natte omstandigheden goed doet. + 2 PUNTENRIJWIELGEDEELTEVoor ± €358,-; Bridgestone BW501/502WINDPROTECTIEAlhoewel de standaard ruit van de GS redelijk fors en zelfs instelbaar is, kan ‘ie niet helemaal overtuigen. Vooral langere rijders hebben behoorlijk last van turbulentie, wat de geluidsproductie in helm in onaangename mate verhoogt. Wie meer windprotectie zoekt, kan kiezen voor de grotere ruit van de R1200GS Adventure. In de laagste positie en met een iets ineengedoken houden is het dan zelfs bij hogere snelheden goed uit te houden. In de hoogste positie neemt de winddruk nog verder af, maar met een licht voorover gebogen houding kijk je door de ruit en dat zorgt vanwege de gebogen vorm voor een wat vertekend beeld. Door een variabele spoiler biedt de sportruit van Touratech (€ 161,70) veel stelmogelijkheden, maar ondanks die mogelijkheden kan het sierlijke ruitje de winddruk op helm en schouders van de rijder niet echt verminderen. De turbulentie is echter wel aanzienlijk minder.Nauwelijks turbulentie, maar ook nauwelijks windbescherming geeft het minuscule fly-screen Jararaca (€ 154,-) van Wunderlich. Maar de Duitse accessoirefabrikant heeft met het Xtreme-Screen (€ 154,-) nog een troef voor de GS. Deze forse ruit houdt de winddruk ver van de rijder, geeft ook nauwelijks turbulentie en geeft door het ontbreken van scherpe hoeken een haarscherp beeld op het verkeer. + 2 PUNTENPRAKTIJKVoor € 154,-; Wunderlich Xtreme-Screen[Auspuff AC-Schnitzer weglassen]UITLAATDEMPERSLASER DUO-TECHMooi gemaakte ovalen demper met een zeer goede pasvorm, die de GS in het middengebied iets krachtiger maakt, maar bij hogere toerentallen iets minder vermogen en koppel levert. Leverancier: Laser Exhaust Technology, 0186-64 64 64, www.laserexhausts.comMantel: carbon; Gewicht: 3620 gram; Prijs: € 525,- (€ 379,- RVS; € 525,- titanium); Lengte: 50 centimeter; Doorsnede: 14 x 11,1 centimeter; Geluidsproductie stilstaand: 89 dB (A); Geluidproductie rijdend: 82 dB (A), grenswaarde overschreden** 80 dB (A)[Im Grafik][Blau]Laser72,7 kW (99 pk) bij 7.700 tpm107 Nm bij 5.700 tpm[Rood]BMW standaard[Remus Preisen folgen]REMUS REVOLUTION Bijzonder mooi geconstrueerde ovalen demper met prima pasvorm. Vergeleken met de standaard uitlaat hebben de curves een nagenoeg identiek verloop, waarbij het heel iets lagere topvermogen iets eerder vrijkomt. Leverancier: Hoco Parts, 0342-41 22 90, www.hocoparts.comMantel: aluminium; Gewicht: 3820 gram; Prijs: € ; Lengte: 51 centimeter; Doorsnede: 13,8 x 10,6 centimeter; Geluidsproductie stilstaand: 89 dB (A); Geluidsproductie rijdend: 84 dB (A), grenswaarde overschreden* * 80 dB (A)[Im Grafik][Blau]Remus73,2 kW (99 pk) bij 7.100 tpm109 Nm bij 5.800 tpm[Rot]BMW standaardREMBLOKKENVergeleken met de erg dure standaard blokken (reken op een dikke € 150,-) zijn er aanzienlijk goedkopere en ook betere alternatieven te vinden. Een daarvan komt van het Italiaanse Brembo en kost iets meer dan de helft (± € 88,-). Deze blokken van het type ’07 BB 26 SA’ spreken lekker spontaan aan, zijn heel nauwkeurig te doseren, vragen weinig handkracht en remmen – koud en warm – aangenaam hard. Nauwelijks minder zijn de prestaties van de ‘MCB 748 SV’ blokken van Lucas (± € 70,-). Deze laten zich eveneens heel fijngevoelig bedienen, maar weten qua vertraging niet de topwaarden van de Brembo’s te realiseren. Wel bleven ze zelfs na de vierde noodstop vrij van fading. Meetwaarden: BMW remblokken: 9,37 m/s² (41,17 meter bij 100 km/uur); Brembo: 10,28 m/s² (37,53 meter); Lucas: 9,74 m/s² (39,61 meter).+ 3 PUNTENVEILIGHEIDVoor: € 88,-/€ 70,-; Brembo/LucasACHTERSCHOKBREKERDe standaard schokbreker met hydraulische stelmogelijkheid voor de veervoorspanning levert net werk, maar komt bij volle belading of sportief gebruik al snel aan de grenzen van zijn kunnen. Het alternatief van Öhlins (± 800,-) is wat stugger, maar spreekt wat verfijnder aan en zorgt voor een wat zekerder gevoel. Voor rijders onder de 85 kg is de gebruikte 140-veer duidelijk te hard. De beschikbare inveerweg schiet dan letterlijk te kort en het achterwiel verliest op slecht wegdek vaak het bodemcontact. Je zou bij Öhlins dan beter voor een iets zachtere veer kunnen kiezen. Een ander alternatief is de schokbreker van het 2008-model GS (ongeveer € 800,-). Deze spreekt fijn aan en heeft voldoende reserves voor snel bochtenwerk of een vakantierit met twee personen en bepakking. + 4 PUNTENRIJWIELGEDEELTEVoor: ± € 800,-; 2008-model GSCONCLUSIE+ 11 PUNTENVoor: ± € 1400,- [Adressen + Fazit weg]