Nieuws

Vergelijkingstest crossovers

Lange veerwegen zijn niet exclusief voorbehouden aan allroads. Dit straatgeoriënteerde viertal heeft minimaal 130 millimeter veerweg en dat levert op verre reizen flink wat comfort op. Het hoeft dus niet altijd een adventure te zijn.

De Honda NT1100 heeft met 1.084 cc de grootste cilinderinhoud én daarnaast het hoogste koppel bij het laagste aantal toeren, maar hij kan maar zo’n 8.000 toeren draaien en regelt in de zesde versnelling al bij 7.300 toeren af. Lang verhaal kort, de Japanner is zogezegd de scheepsdiesel van het viertal. Het BMW-blok in de F900XR heeft 189 cc minder, maar wel een soortgelijke vermogenskarakteristiek, zij het logischerwijs op een iets lager niveau qua newtonmeters en pk’s. Helaas mist de 895 cc metende twin het indrukwekkende middengebied dat de NT1100 wel heeft. De Kawasaki Versys 1000S Tourer lijkt in de beste zin des woords een soort relikwie uit de vervlogen tijden van machtige luchtgekoelde viercilinders. Hij verwent met zijn ontspannen vermogenskarakteristiek en de wonderbaarlijk massieve, met veel vliegwiel gezegende motorloop. De Yamaha Tracer 9GT is niet alleen sportief vanwege zijn slanke bouw en lage gewicht, maar ook dankzij de gretige vermogenskarakteristiek van zijn 890cc-driecilinderblok. Vermogen en koppel liggen weliswaar over het grootste deel van het toerengebied onder die van de concurrentie, maar de Yamaha-driepitter draait wel de meeste toeren en doet dat met een prachtig geluid.

Maar genoeg over de blokken van de crossovers, tijd om op pad te gaan. Welke indruk laten de vier deelnemers achter? En wie weet waar te overtuigen? De antwoorden lees je uiteraard in MotoPlus 9/2022. Niets missen en liever elke twee weken een nieuwe editie op de mat? Geen zorgen, klik dan hier

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws