+ Plus

Tips & Tricks MP 10-2009

STARTONDERBREKERWat gebeurt er eigenlijk met startonderbrekers, zoals op veel Honda’s, als de motor en daarmee ook de contactsleutel met geïntegreerde batterij tien jaar oud zijn? De batterij wisselen gaat niet. Moet er een nieuwe sleutel komen?De Honda startonderbreker, interne aanduiding HISS, is een compleet onderhoudsvrij systeem en kent geen tijdelijke beperkingen in het functioneren. In de contactsleutel zit een specifiek voor iedere motor gecodeerde ‘Chip-Transponder’, waarvan de codesignatuur in het elektromagnetische veld van de startonderbreker-ontvanger in het contactslot wordt afgelezen. Hierna wordt de machine ‘vrijgegeven’ voor de start. De contactsleutel zelf heeft geen eigen stroomvoorziening nodig en dus ook geen batterij, die naar verloop van tijd moet worden vervangen. De elektronische ontvangereenheid van de startonderbreker wordt direct door de boordstroom van de accu gevoed. [BU]Bij Honda staat ‘HISS’ voor startonderbreker, de sleutel is voorzien van een chip. MOTORALFABETAchter de klok tanken, blazen, donut, Fortuyntje en zo kunnen we nog wel even doorgaan. In het Motoralfabet maken we een ludieke, maar zeker ook technische afdaling van A naar Z. In dit nummer de Y en de afsluitende Z. Yam, YammyBijnamen voor Yamaha. [Bild: Honda%20CBR1000F%2089%20%201]YoghurtbekerMotor met volle kuip en felle kleuren. Yuppie carbonDe toepassing van carbonfiber op plaatsen of motoren waar het alleen cosmetische waarde heeft. Bijvoorbeeld in plaats van een carbonfiber uitlaatdemper een aluminium demper met dunne carbonmantel. Er bestaan zelfs carbon stickers om de indruk te wekken dat er carbonfiber is gebruikt. ZadeltasbeugelBeugel die moet voorkomen dat een zadeltas tegen motoronderdelen aan hangt. Met name de hete uitlaat kan een tas flink beschadigen en omgekeerd. ZandbrommerOffroad-motor. ZandhappenVallen tijdens een cross- of endurowedstrijd. [Bild: 169140]ZeelAfkorting/bijnaam van ex-coureur Wilco Zeelenberg. Ziet U Niet Dat Alles Precies Past?De betekenis van Zündapp. ZijspanBiertje met een borrel. Zingende zaagBijnaam van de 350 cc DKW driecilinder-tweetaktracer die van 1953 tot 1956 werd gebruikt. Zoom zoom exhaustCoram uitlaatsysteem voor Douglas motoren. Genoemd naar het geluid dat ze voortbrachten. Zooming TaxiBijnaam van de Japanse coureur Takazumi Katayama, de ook de Kat werd genoemd. ZuigervreterMotorblok waarvan de zuigers meerdere malen zijn vastgelopen en vervangen.ZwaantjeVlaamse benaming voor motoragenten. Zwarte Cross"Illegale" crosswedstrijd. In Nederland wordt al enkele jaren een zwarte cross georganiseerd door de band Jovink en de Voederbietels. Tijdens deze ludieke cross komen allerlei vreemde voertuigen aan de start, zoals zelfbouwmotorfietsen, fietsen, en kruiwagens. [Aus MRD 6/2009 Seite 135 links]GETEST: IKON SCHOKBREKERSSTEREOAPPARATUUR Bij gebrek aan originele vervangende onderdelen moet je voor jonge klassiekers al snel op zoek in de accessoirehandel als je bijvoorbeeld een setje nieuwe stereo schokbrekers nodig hebt. Schokbrekers verouderen. Dat is een ding wat zeker is. Als de motor bij volle belading al op kleine hobbels hopeloos doorslaat of na een oneffenheid in het wegdek eindeloos blijft nadeinen, is het de hoogste tijd om de schokbrekers te vervangen. Inderdaad vervangen, want oude schokbrekers repareren loont slechts zelden de moeite en bovendien zijn er nauwelijks originele onderdelen verkrijgbaar. We monteerden een setje vervangende veren van Ikon (voorheen Koni) op een 27 jaar oude Honda CB900F Bol d’Or en zochten een paar slingerende en hobbelige weggetjes op. Deze schokbrekers (artikelnummer 7610-1413) passen trouwens op meer jonge klassiekers van Honda met dezelfde montagepunten. Veerbasis en uitgaande demping zijn eenvoudig met een haaksleutel en een draaiknopje te verstellen. Alhoewel de Ikons niet perfect zijn afgewerkt, zorgen ze zowel bij solo- als duogebruik voor fijngevoelige en comfortabele rijeigenschappen en een hoge stabiliteit. Alleen bij snel opeenvolgende onregelmatigheden in het wegdek komen de schokbreker aan hun grenzen. Conclusie: deze klassieke stereo schokbrekers, die qua constructie overeenkomen met de toenmalige 7610-serie van Koni, overtuigen door hun uitstekende rijeigenschappen. De prijsgunstige Ikon schokbrekers helpen de zwalkende Bol d’Or weer op het rechte pad en verbeteren de stabiliteit aanzienlijk, tenminste zo lang je niet het circuit op gaat en extreem slecht wegdek mijdt. PRIJS: € 344,49 (setprijs)INFO: De Hobbyist, www.hobbyist.nl of 0475-56 78 90 [IM MOTOPLUS LOGO]MOTOPLUS-oordeel: GOED [Aus MRD 9/2009 Seite 127, rechts]GETEST: UVEX BOSS 515WIE IS DE BOSS?Gunstig geprijsd, licht en voor de verandering eens niet afkomstig uit China. Waaraan moet een nieuwe integraalhelm nog meer voldoen?‘’Comfort-Monomatic-kinsluiting’, de omschrijving is nogal omslachtig. De werking van dit nieuwe systeem is dat echter niet. Moeiteloos en zonder gefriemel is de kinband van de 1.400 gram lichte Boss 515 met behulp van een aan de linker buitenkant geplaatste sluiting aan te passen. Vergeleken met de conventionele druksluiting heeft dit mechaniek met de komische naam duidelijke voordelen. Aangenaam bij het opzetten van de helm is het voeringsmateriaal. Maar tijdens een lange, zonnige testrit openbaarde zich toch een minpuntje. De luchtinlaten op het kinstuk en de bovenkant van de helm laten te weinig frisse lucht door. Ook een gedoseerde doorvoer van lucht via het licht getinte vizier is lastig, aangezien het vizier een vrij een grove stelinterval heeft. En ondanks een speciale anti-condenslaag beslaat het vizier toch. De helm zit wel prettig en goed strak, waarbij er lichte druk op de oren voelbaar is. Verder is de 515 relatief stil en ligt rustig in de rijwind. Conclusie: de Uvex Boss 515 is een helm zonder opsmuk en overbodige tierlantijntjes. De afwerking is van prima kwaliteit en het mechanisme van de kinsluiting weet te overtuigen. De doorvoer van frisse lucht kan echter beter en hoewel Uvex de helm adviseert voor brildragers, is een bril nauwelijks op te krijgen. PRIJS: uni € 179,95; decor € 199,95 INFO: Uvex Sports Nederland, tel. 078-681 48 45[IM MOTOPLUS LOGO]MOTOPLUS-oordeel: voldoende[Aus MRD 10/2009 Seite 120 links]GEREDENDUNLOP QUALIFIER IITot dusver liet de Dunlop Qualifier een beetje een tegenstrijdige indruk achter: fantastisch op bijvoorbeeld de Aprilia Dorsoduro en de Triumph Street Triple, maar redelijk dramatisch op machines als de Kawasaki Z1000 of de Yamaha YZF-R6. Maar het onwillige instuurgedrag en de matige handelbaarheid moeten met de opvolger, de nieuw ontwikkelde Qualifier II, tot het verleden behoren. De eerste indruk, die we op het Dunlop testcircuit in het Franse Mireval opdeden, is in ieder geval positief. De band wist ondanks een duidelijk merkbaar opstelmoment bij remmen te overtuigen voor wat betreft stabiliteit, handelbaarheid en prestaties op nat wegdek. Of de tweede generatie Qualifier ook werkelijk de aansluiting met de concurrentie heeft gevonden, weten we binnenkort na onze grote sportbandentest. [Aus MRD 8/2009 Seite 120, nur X-Socks abbilden]SOKKENKUNDESokken van een euro uit de graaibak van de supermarkt of investeren in een setje speciale motorsokken? Hoe je het ook went of keert, kun je voor het meeste comfort toch het best investeren in een paar duurderde motorsokken, zoals deze bij de meeste grotere motorzaken verkrijgbare X-Socks (prijzen rond de € 30,-). Door de gepolsterde opbouw van deze speciale sokken worden storende wrijvings- en drukpunten tussen bijvoorbeeld de schacht van de laars en het onderbeen geëlimineerd. Hetzelfde geldt voor de wreef, die door remmen en schakelen voortdurend in beweging is. Qua pasvorm sluiten deze sokken ook nog eens lekker strak aan. Overigens is het een fabeltje dat slecht zittende laarzen beter zouden gaan zitten door het dragen van dit soort sokken. Slecht zittend laarzen worden ook met dure sokken niet comfortabel. [Kein BU]

Lees meer over

Honda Kawasaki Triumph Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...