+ Plus

Verkiezing Motor van het Jaar 2009 uitslag

Maar liefst 74.000 stemmen werden er geteld in de Europese Motor van het Jaar Verkiezing, die door elf vooraanstaande Europese motorbladen wordt georganiseerd. Die stemmen werden uitgebracht op 200 verschillende motorfietsen, verdeeld over acht categorieën. De BMW R1200GS werd daarbij door de Europese motorrijder met ruime meerderheid van stemmen uitverkoren tot Motor van het Jaar 2009. In Nederland en België, waar de GS het traditioneel ook goed doet, kwam de dikke Beier er echter niet aan te pas. De MotoPlus-lezer stemde ultrasportief en wel op de spectaculaire Aprilia RSV4 Factory, die voor de neus van de ronduit verrassende Honda VFR800 Vtech de titel Motor van het Jaar 2009 wegkaapte. Met geen enkele vertegenwoordiger in de top tien van de Motor van het Jaar Verkiezing van 2008 leek de populariteit van de supersport in Nederland en België vorig jaar op een dieptepunt te zijn aangeland. Maar amper een jaar later is daar alweer de revanche van de sportieve fractie en wat voor een! De nieuwe high-tech Aprilia RSV4 Factory staat afgetekend boven aan de gecombineerde Nederlandse en Belgische lijst en daarmee wijken we net als het afgelopen jaar af van de Europese trend, waarin ook een opmerkelijke omslag plaatsvond. Vierden de topsporters in 2008 nog Europese hoogtijdagen met de Ducati Desmosedici RR op de eerste plaats en de Ducati 1098S/R op plek twee, in 2009 maken de sportfietsen duidelijk pas op de plaats in Europa. Het zo succesvolle Ducati-duo vinden we in de eindrangschikking van dit jaar namelijk pas terug op respectievelijk een achtste en elfde plaats, waarbij de 1098 inmiddels als 1198 door het leven gaat. De Desmosedici is ook de enige supersport in de Europese top tien, wat meteen ook de licht afnemende Europese belangstelling voor sportieve machines verklaart. In de meeste Zuid-Europese landen en ook in het voormalige Oostblok blijft de sportfiets nog steeds ongekend populair, maar wordt hij in populariteit veelal overvleugeld door de naked bike, terwijl het verschil met toermotoren en all-roads ook steeds kleiner wordt en in een aantal gevallen zelfs al is verdwenen. De Europese top drie is een sprekend voorbeeld van die kentering. Op de eerste plaats staat de ‘Godfather’ van de all-roads, de BMW R1200GS (de Europese nummer 9 van 2008), die van de Duitse, Spaanse, Portugese, Italiaanse, Zwitserse, Hongaarse, Poolse, Roemeense, Tsjechische, Kroatische, Nederlandse en Belgische motorrijders ruim 2.600 punten kreeg. Een ruime meerderheid, want de runner-up, Kawasaki’s toerbuffel 1400GTR en vorig jaar de nummer drie, vergaarde 2.431 punten. Daarmee lijkt de GTR dus een blijvertje te worden. De derde podiumplaats is voor een naakte nieuwkomer en wel de Ducati Streetfighter, die 2.355 punten kreeg toebedeeld. De Honda VFR800 Vtech doet het ook Europees erg goed, maar komt net te kort voor een Europese podiumplaats. Achter de Honda maken de BMW K1300GT, de Suzuki Hayabusa, de Yamaha Vmax, de Ducati Desmosedici RR, de Ducati Hypermotard 1100/S en de Aprilia RSV4 Factory de Europese top tien compleet. En uitgerekend die ultrasportieve Aprilia werd door de ruim 3.000 Nederlandse en Belgische stemmers tot de winnaar van 2009 verkozen. Met die afgetekende overwinning lijkt in de lage landen niet alleen de revival van de supersport te zijn ingezet, maar ook die van Aprilia. Het Italiaanse merk maakte de afgelopen paar jaar een wat mindere periode door en had bijvoorbeeld in 2008 geen enkele vertegenwoordiger bij de eerste 25 motoren in de eindrangschikking van de Verkiezing Motor van het Jaar. Maar die spiraal lijkt nu dus doorbroken met een lauwerkrans voor de RSV4, die inmiddels ook in het WK Superbike behoorlijk succesvol begint te worden met Max Biaggi en Shinya Nakano aan de clip-ons. De winst die de supersport qua populariteit in Nederland en België heeft geboekt, lijkt grotendeels afgesnoept van de all-road, die nagenoeg hetzelfde terrein heeft ingeleverd. In de rangschikking wordt dat mooi geïllustreerd door de buiteling die juist de R1200GS, de Europese winnaar van dit jaar, in het Nederlands-Belgische klassement heeft gemaakt: de Duitser zakte van een tweede plek vorig jaar naar een vijfde dit jaar. Ronduit opmerkelijk is de machine die de positie van de GS dit jaar heeft overgenomen: de Honda VFR800 Vtech. Na een eveneens keurige zevende plek in de verkiezing van vorig jaar is deze oudgediende haast onopgemerkt opgeklommen naar plek twee. En dat is knap voor een machine waarvan algemeen werd aangenomen dat hij dit jaar zou worden afgelost door een VFR1000. Maar zoals bekend moeten we daar voorlopig nog even op wachten. Feit blijft echter dat de VFR800, die in 2002 zijn laatste grote opfrisbeurt kreeg en in 2006 slechts licht werd aangepast, zowel in Nederland als in Europa nog steeds een enorm populaire allrounder is. De top drie in Nederland en België wordt gecompleteerd door de winnaar van vorig jaar, de Kawasaki GTR1400. Opnieuw een goede score dus voor de groottoerist uit Kobe, die ook in Europa uitstekend mee blijft doen. De 3.000 Nederlandse stemmen maken onderdeel uit van de in totaal 74.000 uitgebrachte Europese stemmen. De stemmen zijn per categorie uitgebracht en elk van de acht categorieën werd gewaardeerd met de vraag ‘Naar welk motortype gaat uw belangstelling uit?’ Door de populariteit van de afzonderlijke categorieën te vermenigvuldigen met de stemmen van de motorfiets in die categorie is de eindrangschikking ontstaan. In die einduitslag wijkt de Nederlands-Belgische top drie, op de Kawasaki 1400GTR na, flink af van de Europese. Toch zijn er behoorlijk wat overeenkomsten als je de uitslagen van de afzonderlijke categorieën naast elkaar legt, meer zelfs dan het afgelopen jaar het geval was. Zo is de complete Europese top drie in de categorie all-road/off-road/supermoto identiek aan die in Nederland en België, met op één de BMW R1200GS, gevolgd door de Ducati Hypermotard en de KTM 990SM. Nog frappanter is de eensgezindheid bij de allrounders, waar de top zeven uit dezelfde machines bestaat. Op de eerste plaats vinden we de Honda VFR800 Vtech, in Nederland en België gevolgd door de BMW K1300S en de Suzuki Hayabusa. In Europa is de volgorde van deze nummers twee en drie precies omgekeerd, maar daarna zijn de lijsten weer identiek met op vier de Yamaha FZ1 Fazer, gevolgd door de KTM 990SMT, de Kawasaki ZZR1400 en de Honda CBF1000. In de 125cc- en de scooterklasse zijn categorieën waar de nummers één en twee overeenkomen: de Aprilia RS125 Replica en de Yamaha YZF-R125 bij de 125’s en de Yamaha T-Max 500 en de Suzuki Burgman 650 Executive bij de scooters. Identieke groepswinnaars zijn er ook nog in de toercategorie (Kawasaki 1400 GTR) en de chopper/cruiser-categorie (Harley-Davidson V-Rod Muscle). De Europese eenwording in optima forma….Maar verschillen zijn er wel degelijk, bij de naked bikes bijvoorbeeld. Vaart Europa blind op de extravagante lijnen van de nieuwe Ducati Streetfighter, Nederland en België kiezen voor het inmiddels vertrouwde minimalistische lijnenspel van de Honda CB1000R. Dat laatste wordt in Europa gewaardeerd met een derde plek, terwijl de Streetfighter in de lage landen plaats drie claimt. Over de nummers twee zijn we het weer helemaal met elkaar eens: de nieuwe Yamaha Vmax. Dat over smaak nog steeds te twisten valt, blijkt ook weer bij de supersports. Europa heeft nog steeds de Ducati Desmosedici RR in de harten gesloten, terwijl we hier de armen openen voor de nieuwe Aprilia RSV4 Factory. Die doet het in Europa trouwens ook niet slecht met een tweede plaats, voor de Ducati 1198/S. De Duc scoort in Nederland en België met een tweede plek weer net iets beter, terwijl hier de Honda Fireblade ABS ook het podium op mag. Winst voor een supersport dus in het totaalklassement, gevolgd door de VFR800 en 1400GTR. Net naast de top drie eindigt de Triumph Sprint ST, afgelopen jaar nog goed voor de derde podiumplek. De Sprint ST is tevens de enige vertegenwoordiger van het Britse merk in de top tien, waar het vorig jaar naast die ST ook nog de Street Triple en de Tiger bij de eerste tien had staan. Dat huzarenstukje hebben de Engelsen dus niet kunnen herhalen. De Street Triple en de Tiger vinden we in de nieuwe lijst pas terug op een 21e en 24e positie. Maar ook BMW, vorig jaar nog met twee troeven bij de eerst tien, heeft nog maar één topafgezant, de R1200GS op plek vijf. Op plaats twaalf en dertien volgen dan de R1200RT, afgelopen jaar negende, en de nieuwe K1300S. Achter de Honda CB1000R zijn het nu Yamaha en Ducati die elk twee vertegenwoordigers bij de eerste tien hebben staan. Op zeven staat de FJR1300A, die na de tiende stek van vorig jaar een vaste waarde in de top tien lijkt te worden, en achter de groottoerist staat de langverwachte nieuwste versie van Yamaha’s ‘eighties cult’, de Vmax. De Hypermotard 1100/S, de enige Ducati in de lijst van afgelopen jaar, valt op de elfde plek net buiten de top tien, maar dankbaar wisselgeld voor de Bolognezen is er in de vorm van de 1198/S op negen (1098S/R vorig jaar op vijftien) en de nieuwe Streetfighter die de top tien der lage landen compleet maakt. [Weitere Bilder][MVFR820093WB]Ronduit verrassend is de tweede plek van de Honda VFR800 Vtech, die met een vierde plek in Europa ook goed scoort. [1400gtr-blue]De Kawasaki 1400GTR, vorig jaar nog winnaar in Nederland en België, doet het met een derde plek opnieuw goed. In Europa eindigde de GTR zelfs als tweede. [224467]Dat de snelheid er al goed in zit, bewijst Max Biaggi met de RSV4 in het WK Superbike (Foto Gold & Goose). [Kasten][Bild: IMG_0203, ohne Unterschrift]INTERVIEW ROBERT LANDMANDirecteur Moto Tricolore“Ik ben enorm verrast dat de Aprilia RSV4 door ruim 3.000 Nederlandse motorrijders is verkozen tot Motor van het Jaar! Uit de positieve reacties op de Motorbeurs wisten we al dat we iets moois in huis hadden, maar deze uitverkiezing is echt helemaal super,” aldus de directeur van Aprilia-importeur Moto Tricolore Robert Landman, wanneer we hem op de hoogte brengen van de verkiezingswinst van de RSV4. Hij vervolgt: “De RSV4 is een heel belangrijk nieuw model voor Aprilia. Het is een soort showcase voor het nieuwe Aprilia, dat zich de komende jaren onder de vleugels van het grote Piaggio-concern verder mag ontwikkelen. En daarbij speelt de eigen V4-krachtbron als opvolger van de Rotax V-twin een grote rol. Als eerste zit dit blok in de Factory die binnenkort leverbaar wordt en aan het eind van dit jaar komt er dan een ‘gewone’ RSV4R-versie, met een iets lagere prijs door bijvoorbeeld minder instelmogelijkheden voor de vering, geen instelbare balhoofdhoek en iets minder uitgebreide elektronica. En in de toekomst komen er zeker nog meer modellen rond de V4, eigenlijk net zoals dat de afgelopen tien jaar met het V2-blok is gedaan. Maar de RSV4 Factory is Aprilia’s nieuwe vlaggenschip en het is natuurlijk geweldig dat zo een nieuw model van meet af aan zo door het publiek gewaardeerd wordt. Dat het publiek als een blok achter de nieuwe ingeslagen weg staat, daar kun je als fabrikant alleen maar van dromen. Net als van onze vliegende start in het WK Superbike trouwens, want ook daar gaat het geweldig goed met Max Biaggi. Met de Nederlandse WK Superbike in Assen voor de boeg, proberen we nu trouwens voor de allereerste RSV4-rijders, die hun motor dan net zullen hebben, nog iets bijzonders op poten te zetten in Assen.”Dat lijkt ons een extra reden om snel naar de Aprilia-dealer te gaan, mocht je nog plannen hebben. “Daar moet ik eerlijkheidshalve bijzeggen dat de meeste 2009-RSV4-machines inmiddels een koper gevonden hebben. Er komen er namelijk in eerste instantie maar 45 naar de Benelux, het blijft dus dit jaar gewoon nog een zeer exclusieve verschijning op onze wegen. Er is dus haast geboden als je in 2009 nog met de Motor van het Jaar op pad wilt!”[Kasten][Bild: GvG230309_023][Unterschrift]Uit handen van Gerrit (links) en Ronald ten Kate (rechts) kreeg een dolgelukkige Bob Weeting de Hannspree/Ten Kate CBR600RR.BOB WEETING WINT HANNSPREE/TEN KATE HONDA CBR600RR“IK HEB ER NIET VAN KUNNEN SLAPEN”Eerst was er het ongeloof, toen begon het geschreeuw en vervolgens waren er zowaar tranen. Zo ging het toen Bob Weeting van MotoPlus-hoofdredacteur Eric Bulsink te horen kreeg dat hij de winnaar was van de Hannspree/Ten Kate Honda CBR600RR die gold als hoofdprijs van de Motor van het Jaar-verkiezing. “Ik kon er ’s nachts niet van slapen”, geeft Weeting toe. De Ten Kate/Honda komt goed terecht bij Bob Weeting. De 42-jarige Arnhemmer maakte tot nu toe zijn kilometers op een zestien jaar oude Kawasaki Zephyr 550, flink gepimpt als streetfighter. “Maar die staat inmiddels op Marktplaats”, lacht Weeting. En wat er bij staat? “’Te koop wegens winnen van motor’. Ja, echt!”Weeting is al vanaf zijn achttiende enthousiast motorrijder. Het aantal motoren dat hij in 24 jaar in zijn bezit heeft gehad, is nauwelijks te tellen. Onlangs stuitte hij op een doos met oude vrijwaringsbewijzen. “Ik heb ze geteld en ik kwam tot 153. Wel van motoren en auto’s samen, hoor.”Weeting is een fervent streetfighter-liefhebber. Zijn trouwe Zephyr bouwde hij zelf om en ook zijn eigen inzending als Motor van het Jaar viel in die hoek. De Arnhemmer koos voor de Ducati Streetfighter. “Ik ben helemaal gek van streetfighters. Niet dat ik deze Ten Kate/Honda niet mooi vind, hoor. Absoluut wel, maar hier gaat de zaag niet in. Ik heb vroeger veel motoren omgebouwd, maar nu met een vrouw en kind…. Tja, die kosten ook geld, hè.”Dat hij nog in aanmerking zou komen voor de Hannspree/Ten Kate Honda CBR600RR durfde Weeting niet te dromen. “Toevallig dat ik pas geleden thuis nog zei dat we waarschijnlijk die bekendmaking hadden gemist in het blad. Even daarna zag ik dat ik een gemiste oproep had op mijn mobieltje. Toen ik terugbelde, kreeg ik Eric aan de telefoon en die vertelde me dat ik gewonnen had…. Eerst kon ik het niet geloven, toen ben ik ontzettend gaan gillen en later kwamen de tranen. Ja, echt waar. Ik ben dan wel een grote kerel, maar toch… ’s Nachts kon ik er gewoon niet van slapen. Ik ben er zó blij mee. Ik rijd dan wel een Kawasaki, maar ik ben een echte Honda-man. De Zephyr gebruikte ik overal voor, het hele jaar door. Met deze CBR gaat dat niet gebeuren. Wel gewoon lekker mee rijden in de buurt en die spruit van me wil ook beslist een keer een rondje achterop. De zit is natuurlijk heel anders dan op de Zephyr, maar ik denk dat ik er wel oppas, hoor. Ja, ik denk dat ik hier wel meer mee ga opvallen dan met de Zephyr. Nee, daar heb ik geen moeite mee, hoor.”Uit de handen van Gerrit en Ronald ten Kate kreeg Weeting in Nieuwleusen de sleutels overhandigd van de exclusieve CBR600RR. De gelukkige winnaar kreeg vervolgens nog een rondleiding door de imposante Ten Kate-workshop. Toen het tot de kersverse prijswinnaar doordrong dat de CBR echt op zijn naam komt te staan, had hij andermaal de grootste moeite om het droog te houden. Op zaterdag 18 april stuurt Weeting zijn nieuwe machine weer richting Ten Kate Motoren. Tijdens de Pitstopdagen hoopt hij dat de Supersport-wereldkampioenen Kenan Sofuoglu en Andrew Pitt hun handtekeningen op de Hannspree/Ten Kate-replica zetten. De tissues gaan mee in de rugzak.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...