Bandentest Metzeler Tourance Next 2
In 2013 won de opvolger Tourance Next nog de MotoPlus allroad bandentest. De ontwikkeling staat echter niet stil en dus is het tijd voor nieuw bloed. Aangezien het allroad segment de afgelopen decennia enorm groeide, ook ten koste van het toersegment, beweegt Metzeler met de markt mee en stuurt de ontwikkeling van de opvolger richting de hoogpoters. Na grondig consumentenonderzoek, eindeloze brainstormsessies en het inschakelen van de duurste marketingbureaus viel de keuze op een productnaam die in ieder geval duidelijkheid geeft: Metzeler Tourance Next 2.
Het allroad- en/of adventuresegment is groot en nog steeds groeiende. Metzeler noemde wat kerngetallen: wereldwijd worden er van alle motorfietsen groter dan 300cc jaarlijks ruim twee miljoen verkocht en daarvan zijn er zo’n 300.000 allroads. Het jaarlijks kilometrage in dit segment is hoog en dus worden er veel banden verkocht. Daardoor is dit een belangrijke markt voor Metzeler. Het segment is divers, ook qua bandenmaten. Het gaat van de crossovers met dikke 17 inch supersportmaten tot de maxi-enduro’s met de typische offroad wielmaten van 21 inch voor en 18 inch achter. Metzeler heeft nu een brede range van banden voor dit segment, van sportbanden tot noppenbanden. Uiteraard zijn de sportbanden niet als 21 inch leverbaar en de 17 inch supersport bandenmaten niet als noppenbanden, maar het programma dekt de markt uitstekend af.
De Tourance Next 2 richt zich volledig op de toerrijders die op het asfalt blijven. De speerpunten bij de ontwikkeling waren daarom een kortere remweg op nat wegdek en een constanter prestatieniveau, ook als de band verder in zijn levensduur is. Daarnaast was er de ontwikkelingseis om de band rondom beter te laten presteren dan de voorganger: remweg, stabiliteit bij volle belading, neutralere handling, grip op nat wegdek, grip op droog wegdek, eigendemping en controlegevoel. Het is interessant dat er niets wordt gezegd over de absolute levensduur, maar dus wel over een contanter prestatieniveau en neutraal stuurgevoel gedurende de levensduur. Dit laatste wordt bereikt door een nieuw karkas in combinatie met Dymatec. Dymatec is een acroniem voor DYnamic Mould Angle TECnology, waarbij de groeven in alle richting zo ontworpen zijn dat ze bijdragen aan een optimaal stuurgevoel. Zo worden de groeven breder als ze verder naar de zijkant lopen, maar ook is de hoek waaronder de insnede in de band is gemaakt variërend over de drie zones van de band. Van buiten naar het midden toe zijn dat maximale hellingshoek, de acceleratiezone en het middendeel is voor rechtuit verantwoordelijk. Bij de voorband bestaat het groevenpatroon uit een patroon wat zich onregelmatig herhaalt, zodat er minder resonanties ontstaan. Dat moet bijdragen aan meer comfort maar vooral minder geluid. De ontwikkeling van compounds gaat altijd verder en voor de voorband ontwikkelde men een compound met meer dan 80% silica voor een goede grip bij kou en natte omstandigheden. Silica is minder goed bestand tegen hoge temperaturen en zware belasting en dus mengt Metzeler SBR, ofwel Styreen-Butadieen-Rubber, in de compund. Op zich is dit niet heel nieuw, vooral in de autobanden wordt het al langer toegepast, maar ook de ontwikkeling van die polymeren zelf gaat steeds door. Dankzij de toevoeging van SBR is de compoundstijfheid 45% groter en dat draagt bij aan stabiliteit en droge grip. De nieuwe compound is dus zowel beter op nat wegdek, droog wegdek en geeft meer stabiliteit. Gecombineerd met het nieuwe karkas is ook de eigendemping sterk verbeterd. Supersport rijders kunnen zich het niet voorstellen, maar als je bij een wat hogere snelheid het gas ineens dichtdraait, wil zo’n dikke allroad wel eens met het stuur schudden. De claim is dat het slingeren met versleten banden, wanneer vanaf 180 km/uur het gas wordt gesloten, ruim 50% gereduceerd is ten opzichte van de beste concurrent. De compound blijkt dusdanig goed te functioneren dat de centrale strook van de achterband voortaan ook is voorzien van exact dezelfde compound als waar het volledige loopvlak van de voorband uit bestaat. Die achterband bestaat uit twee compounds, waarbij de zijstroken bestaan uit een zachtere compound voor maximale grip bij acceleratie.
Om te tonen hoe de fraaie claims uitpakken staat een heel arsenaal aan allroads beschikbaar. Net ten zuiden van Piacenza volgen we de flanken van de steile vallei welke door de Trebbie rivier is uitgesleten. De SS45 blijkt een aanrader als je hier ooit in de buurt bent! Het heeft al ruim een maand niet geregend en dus is het wegdek enorm stoffig. Een mening over natte grip zal dus uitblijven evenals een mening over stabiliteit op hoge snelheid, want in dit bochtenparadijs is amper een recht stuk te vinden. De eerste indruk is dat de eigendemping in de eerste paar honderd meter, dus als de banden nog koud zijn, echt heel goed is en dit is altijd een lastig te ontwikkelen aspect. We rijden in zuidelijk richting en passeren Bobbio en andere slaperige terracotta dorpjes, waarbij de enige onderbreking gevormd wordt door een minstens vijftig jaar oude Lamborghini tractor die een lading stookhout vanuit de bergen naar de boerderij brengt. Ik rijd achtereenvolgens op een KTM 890 Adventure, Yamaha Ténéré 700, BMW R1250GS Rally en een klein stukje op de Aprilia Tuareg 660 en Honda CRF1100L Africa Twin. De gemene deler bij al deze machines is dat de Tourance Next 2 heel licht stuurt zonder nerveus te worden. Ook is het stuurgevoel bijzonder lineair, dat wil zeggen dat de motorfietsen heel mooi de bocht inrollen zonder dat ze de bocht invallen. Alle machines sturen er ronduit bijzonder plezierig mee en tegelijkertijd geven de banden veel feedback over de gripreserves. Dat is bijzonder prettig als die ene bocht bergafwaarts toch net wat scherper blijkt dan je in eerste instantie ingeschat had. Op die momenten blijft de motorfiets ook stevig remmend heel neutraal diep de bocht insturen. Een oprichtmoment is amper aanwezig, vooral bij de machines met de smallere bandenmaten kon ik het niet bespeuren. Het gripniveau lijkt prima, met de kanttekening dat de enorm stoffige wegen niet bepaald uitnodigen om voetsteunen over het asfalt te laten schrapen. Als op het testcircuit de claims over natte grip, remweg en stabiliteit correct blijken te zijn, zou deze band wel eens een kandidaat voor de topposities kunnen zijn bij grote MotoPlus bandenvergelijkingstest. Nu rest alleen nog de vraag hoe Metzeler de opvolger van de Tourance Next 2 gaat noemen…