Eerste Test Yamaha Tmax
In het gamma der maxi-scooters neemt de Yamaha Tmax al een dikke twintig jaar een geheel eigen plek in. Net even sportiever en brutaler dan de rest is de populariteit van de Tmax ongekend. Niet alleen in traditionele scooteroorden in het zuiden van Europa, maar ook in de Benelux. In het Spaanse Valencia maken we kennis met alweer de achtste generatie van Yamaha’s successcooter.
Zuid-Europees scooterweer is het echter allerminst, want het komt in Valencia met bakken tegelijk uit de hemel en de temperatuur tikt de dubbele cijfers ook allesbehalve aan. Geluk bij een ongeluk: we rijden de luxe Tech Max-uitvoering met handvat- en zadelverwarming én elektrisch verstelbare ruit. Met een stevige € 15.999,- zeker geen koopje en twee mille duurder dan de standaard Tmax, die dit modeljaar trouwens ook leverbaar is in de knalgele kleur van het eerste modeljaar 2001. Motorisch zijn beide modellen identiek met een 562cc-tweecilinder, die bij de vorige update in 2018 de Euro5-horde al nam. Die twin is goed voor 48 pk vermogen bij 7.500 tpm en 56 Nm koppel bij 5.250 tpm en kent een heerlijk soepele gasrespons. Niets mis mee en dat vonden ze bij Yamaha ook, dus daar is niets aan gewijzigd. Nieuw is wel de aangescherpte en sportiever ogende jas met nieuwe led-verlichting in de neus, maar de grootste noviteit vind je voor je als je in het zadel zit: een 7 inch TFT-kleurendisplay met smartphone-connectiviteit en Garmin-navigatie in abonnementsvorm via je smartphone
Die fullmap-navigatie helpt ons vlot door Valencia’s drukke ochtendspits te laveren. Korte stootjes gas, links en rechts er tussen prikken; de Tmax beheerst het scooterkunstje tot in de kleinste finesses en in no-time ligt de stadsjungle achter ons en snorren we over de snelweg richting de heuvels. Ruitje in de hoogste stand en je zit met 1.85 meter heerlijk uit de wind. De zit is nog steeds comfortabel sportief en met een verstelbare rugsteun is die zit meer op maat af te stemmen.
Weg van de snelweg verruilen we de Touring-modus voor de Sport-modus en laat de Tmax zich, ondanks de aanhoudende plensbuien, van zijn beste kant zien. De nieuwe Bridgestone SC2 banden blijken op het kletsnatte wegdek trouwens heel betrouwbare partners, die overtuigen met een prima gripgevoel en goede feedback. De nieuwe ‘spin-forged’-wielen zijn trouwens lichter dan voorheen, wat de stuureigenschappen ten goede komt. Die waren al makkelijk en daar vormt de nieuwe geen uitzondering op, ook al kan het onderste door de weersomstandigheden niet bepaald uit de kan worden gehaald. Tractiecontrole en ABS werken nog niet hellingshoekafhankelijk, maar doen hun werk in deze listige omstandigheden onopvallend op de achtergrond, zoals het hoort. Andere zaken die het scooterleven veraangenamen zijn cruise control, een keyless-startsysteem en een ruim bergvak onder het zadel voor een integraalhelm en wat klein spul. Kortom, scooterforenzen was nog nooit zo luxe!