+ Plus

Eerste Test Suzuki RMZ450 Enduro

Op basis van haar 450 cc motorcrossmachine levert Suzuki sinds kort ook weer een echte enduro, kompleet met verlichting, spiegels, knipperlichten, dashboard en natuurlijk een kenteken. Een test van deze gele zandhaas.De Suzuki RM-Z450 Enduro ziet er verzorgt uit. Een dikke uitlaatdemper, een klein maar functioneel dashboard, een strakke verlichtingsunit en een stevig subframe onder het achterspatbord voor de montage van het achterlicht en kentekenplaat. Dat subframe dient bovendien meteen als handgreep voor als je vastzit in de modder. Helaas raakt de achterband datzelfde subframe wanneer het wiel volledig in veert na een verre sprong, dat is toch zo’n detail waaraan je toch ziet dat deze RM-Z een handmatig omgebouwde crosser is. Datzelfde geldt ook voor de remlichtschakelaar van de voorrem: deze zit direct op de rempomp aan het stuur geschroefd en dat is een relatief kwetsbare plek bij een valpartij. Wel keurig voor elkaar is het nieuwe 18-inch-achterwiel, dat het orginele 19-inch-crosswiel vervangt. Het 18-inch-wiel maakt namelijk het gebruik van FIM-goedgekeurde endurobanden mogelijk.Om leven in de Suzuki te brengen ga je anno 2009 bij een enduromachine automatisch op zoek naar het knopje van de elektrische starter, maar daar kun je op de RM-Z450 lang naar zoeken, want op deze machine is het nog gewoon trappen geblazen. Dat is ook meteen één van de verklaringen voor de scherpe prijs: met zijn 8.990 euro is deze Suzuki-enduro minimaal 1.000 euro goedkoper dan vergelijkbare terreinmachines. Voor dat aantrappen heeft de RM-Z450 wel een paar hele stevige trappen nodig. Dat heeft weer te maken met het elektronische benzine-injectiesysteem, dat werkt zonder accu, maar waarvoor eerst wel even een condensator met spanning moet worden gevuld door de dynamo, zodat de benzinepomp en de injectienozzel stroom hebben om hun werk te kunnen doen. Het gemis van een accu vraagt dus een keertje extra trappen, maar werkt wel weer door in het hele lage gewicht van 119 kilo rijklaar vol benzine. En met dat trappen ben jezelf in elk geval ook opgewarmd als je met de RM-Z op pad gaat!Loopt de RM-Z450 eenmaal, dan blijkt de mooie LeoVince-uitlaatdemper stationair en bij lage toeren goed gedempt, maar bij hogere toerentallen laat hij zich duidelijk horen. Door de gekozen overbrenging rij je bovendien regelmatig hoog in toeren, want met het standaard 13-tands-voortandwiel is de transmissie duidelijk nog steeds als die van een crosser, met een topsnelheid van amper 110 km/uur. Dus snel maar even een 14-tands-voortandwiel gehaald bij de Suzuki-dealer en daarmee voelt de RM-Z450 meteen al heel anders aan en zit er ook veel meer gang in. Echte off-road-rijders zouden zelfs nog een iets kleiner achtertandwiel (nu 48) kunnen overwegen, al moet je dan weer oppassen dat de eerste versnelling dan niet tè lang wordt. In het hele nauwe kruip-door-sluip-door-werk moet je met een 14-tands-voortandwiel immers al een vingertje aan het koppelingshendel houden.De trekkracht is echter ook met een groot voortandwiel nog steeds ruim voldoende, want vermogen heeft deze Suzuki plenty in huis. Een gemiddelde off-road-rijder zonder wedstrijdambities heeft zelfs zijn handen vol aan dit 57 pk sterke kanon! Een kanon waarmee de Belg Steve Ramon in 2008 nog wereldkampioen werd in de MX1, zeg maar de koningsklasse van de motorcross!De RM-Z450 is een hele compacte machine. Ideaal voor kleinere rijders, maar bij langere mensen komen de knieën eigenlijk net te hoog en is het stuur te laag. Staande op de motor moet je dan te ver voorover buigen; een stel stuurverhogers lossen dit probleem echter op. Bij het staan op de voetsteunen kom je met je linkervoet duidelijk tegen de additioneel gemonteerde zijstandaard, die trouwens toch al geen overtuigende indruk maakt en in het zand meteen wegzakt.De bediening van de RM-Z is verder helemaal top met goede remmen (vooral de belangrijke achterrem is feilloos te bedienen) en een fijne, kort gespatiëerde wedstrijd-versnellingsbak. Ook de reactie op het gashendel is erg goed: van het soms bij injectiemotoren zo hinderlijk aanwezige ‘aan-uit-gevoel’ is bij deze Suzuki RM-Z geen enkele sprake. De machine draait met deze injectie eigenlijk net zo goed als met een topcarburateur en dat is een groot compliment!Toch laat het injectiesysteem helaas ook een steekje vallen en dat betreft het verbruik. Stevig terreinwerk (met veel los zand en kort draaiwerk) leverde een verbruik op van 1 op 8,5! Zelfs bij een heel relaxte rijstijl op een deels bevroren ondergrond kwamen we amper 14 kilometer op een liter en in combinatie met het erg kleine benzinetankje van slechts 6,2 liter is de actieradius dus een heikel punt, zeker als je er met een aantal maten op zondagochtend op uit trekt! Een tankstation in de buurt en een litertje reservebenzine in de rugzak kan dan geen kwaad; ook in dat opzicht is en blijft de RM-Z450 meer een crossmotor dan een pure off-roadfiets.En dat zie je ook terug in de vering, die aan de harde kant is en bedoeld voor verre sprongen op een crossbaan. Aan het begin vraagt dat wat gewenning, maar eerlijk gezegd ga je het na verloop van tijd toch waarderen. Daarbij functioneert de Showa-voorvork erg goed, zowel bij het snellere werk als tijdens het kortere draaiwerk. Hij zorgt voor een voorspelbaar stuurgedrag onder alle omstandigheden, van een snelle brede crossbaan tot kruipend over een heel smal paadje.Maar hoe je het ook bekijkt, deze Suzuki RM-Z450 Enduro is en blijft meer een (heftige) crosser met kenteken, dan een relaxte off-road-machine. Voor mensen die op zoek zijn naar een noppenmachine waarmee ze gemoedelijk over onverharde zandwegen en bospaden kunnen toeren, is deze RM-Z450 Enduro duidelijk niet de beste keuze. Maar wil je vlammen in het zand en rij je in de zomermaanden bijvoorbeeld ook veel op echte crossbanen, om daarnaast in de wintermaanden mee te rijden in off-road-ritten of endurowedstrijden, dan is deze machine zeker op zijn plaats. Voor die groep rijders is deze Suzuki, ook al vanwege zijn prijskaartje, een welkome aanvulling op de enduromarkt.[KASTEN TECHNISCHE DATEN]TECHNISCHE GEGEVENS SUZUKI RM-Z450 ENDUROMOTOR vloeistofgekoelde ééncilinder viertakt, balansas, twee bovenliggende ketting aangedreven nokkenassen, vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen, dry-sump smering, benzine-injectie Ø 43 mm, kabelbediende meervoudige natte platenkoppeling, vijfversnellingsbak, O-ring ketting (13/48).Boring x slag 96,0 x 62,1 mmCilinderinhoud 449 ccCompressie 11,7 : 1Max. vermogen 41,9 kW (57 pk) bij 9.000 tpmMax. koppel 53,9 Nm bij 6.500 tpmRIJWIELGEDEELTE aluminium wiegframe met aluminium achterframe, upside-down-voorvork met instelbare hi- en low-speed demping, aluminium swingarm met volledig instelbare monovering en linksysteem, schijfrem voor Ø 250 mm met tweezuiger-remklauw, schijfrem achter Ø 240 mm met éénzuiger-remklauw.Gespaakte wielen 21 inch en 18 inchBandenmaat 90/100-21; 120/80-18Banden testmotor Pirelli endurobandenMATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.480 mm, grondspeling 350 mm, veerweg v/a 310/310 mm, zithoogte 955 mm, rijklaar gewicht 119 kg, tankinhoud 6,2 liter.Kleuren geelPrijs € 8.990,-INFO B.V. NIMAG, tel. 0347-34 97 49, www.suzuki.nl[[BU]][[1-7 action]][8]Trappen geblazen en dat is lastig, nu de elektrische starter zo ingevoerd raakt in de off-road-wereld.[[9-10]]De Suzuki R<-Z450 Enduro is een hele slanke, compacte machine.[[11]]De benzinevoorraad is erg kritisch met 6,2 liter. Tussen de 50 en 80 kilometer moet je dus tanken![[15]]Dankzij de LeoVince uitlaat werd de RM-Z stiller, al laat hij zich hoog in toeren nog steeds goed horen.[[16]]Voor off-road-gebruik kreeg de achterpartij een extra subframe voor de bevestiging van kentekenplaat en verlichting.[[17]]Het orginele 13-tands-voortandwiel is eigenlijk te klein voor off-road-gebruik; een 14-tands exemplaar is aan te raden.[[18]]Het uitwasbasre schuim-luchtfilter zit in een ruime filterbak.

Lees meer over

Suzuki

Gerelateerde artikelen

Overzicht redactiemotoren

Overzicht redactiemotoren

3 oktober, 2024

Motorrijden is emotie en in dat licht beschenen komt deze Sportster S goed beslagen ten ijs. Niet alleen omdat het ...
Alpenmasters 2024 (3) – Finale

Alpenmasters 2024 (3) – Finale

19 september, 2024

Bij de Alpenmasters is het als bij een EK of WK voetbal: iedereen wil uiteindelijk door naar de finale. Acht ...
Alpenmasters 2024 – Crossovers

Alpenmasters 2024 – Crossovers

5 september, 2024

De crossover-klasse is de snelste ‘groep’ in deze Alpenmasters 2024. De GSX-S1000GX levert 152 pk, de BMW S1000XR ...