Eerste indruk: Voge 500AC
De Voge 500AC is een Chinese motorfiets met een geheel eigen gezicht. Dat eigen gezicht mag er wezen, maar maakt de 500AC op de weg ook nog iets waar?
AC staat voor Advanced Classic en het eindresultaat komt ook zo over. Het is een eigenzinnige mix van oud en nieuw. Het verhaal dat Chinezen enkel en alleen kunnen kopiëren, geldt beslist niet voor deze Voge. Blikvanger is de grote benzinetank die goed is voor negentien liter. Gezien het bescheiden benzineverbruik van de halveliter kom je daar flink ver mee.
De twin (wel gekopieerd van Honda….) houdt wel van wat toeren. De sportieve brul uit de (van achter) wat potsierlijke aandoende uitlaatdemper inspireert tot een lekker stukje scheuren. Toch presteert de Voge niet alleen bovenin. Het blok is zo soepel dat het zelfs in zesde versnelling lekker rond tokkelt. Zo spreekt de tweecilinder jong en oud, ervaren en minder ervaren aan.
De zithouding past ook velen. Met 795 mm staat het zadel laag genoeg om het niemand lastig te maken. Voor langere personen had het zelfs iets hoger mogen staan. Het stuur valt goed in de hand en ook de knoppen staan precies waar je ze verwacht. De KYB-vering heeft soepelheid en comfort gebombardeerd tot het hoogst bereikbare. Maak je dus niet druk om slecht wegdek, de AC strijkt het glad voor je. Gaat het gas er echt op, dan had de vering iets straffer mogen dempen, maar alleen de veervoorspanning achteraan is instelbaar.
Een bocht is al gepasseerd als je er aan denkt. De Voge etaleert het betere kwikzilverige stuurwerk. In he begin eindig je nog wel eens te vroeg aan de binnenkant van de bocht. Het blijkt speelsheid waaraan je even moet wennen.
Aan de Voge 500AC zou ik persoonlijk prima kunnen wennen. Voor € 7.399,- haal je een speelse naked met een geheel eigen gezicht in huis. Als A2-rijder zou ik best in de verleiding kunnen komen. Zie hier waar de dichtstbijzijnde dealer zit.
(Fotografie: Jonas Roosens)