+ Plus

Mail Feedback MP 04-2009

KETTING SMERENOver het Osco-smeerapparaatje Sinds oktober 2008 ben ik voor het eerst in het bezit van een motor zonder middenbok: een Triumph Street Triple 675R. En ik weet nu al hoe lastig dat is bij het smeren van de ketting. Daarvoor gebruik ik altijd tot volle tevredenheid Castrol Chain Wax, maar ik zit nu te denken aan het Osco-smeersysteem, zodat je tijdens het (stapvoets) rijden de ketting kunt smeren. Dat lijkt mij een goede oplossing, maar ik ben benieuwd naar het vloeivermogen, de hechtkwaliteit en het afslingeren van de door Osco meegeleverde kettingsmeerolie. Hebben jullie daar ervaring mee?Ben MentingDat hebben we. Vergeleken met de volautomatische Scottoiler (binnenkort ook met een aansluiting op de accu, i.p.v. een vacuümaansluiting leverbaar) moet je de Osco elke keer handmatig bedienen, zodat er wat olie op de ketting druppelt. Onze ervaringen zijn er goed mee en de ketting blijft goed vet. Voordeel van de handmatige bediening is ook dat je zelf bepaald wanneer je de ketting weer een dosis smeerolie geeft. De meegeleverde olie blijft redelijk goed kleven. Het is wel aan te raden om het uiteinde van het slangetje zo te monteren dat de olie aan de binnenkant op de ketting drupt. Dan slingert er zo min mogelijk direct weg en zorgt de middelpuntvliedende kracht dat de olie goed tussen de rollen komt.Ook is het zaak om de Osco alleen te bedienen als je stapvoets rijdt, of de motor handmatig vooruit duwt. Is de snelheid te hoog, dan vliegt de olie direct weer van de ketting af.[[bild Osco dazu, selber den besten aussuchen, es handelt zich um den öl-behalter mit den Slauch links dran]]IJSPRETOok in VroomshoopNaar aanleiding van het IJspret-artikel in MotoPlus 2 een foto uit Vroomshoop. Ook hier gingen we in januari met de motor het Overijssels kanaal op, onder meer met een nieuwe KTM EXC-R450. Die werd ingereden met ongeveer 200 spikes (info: www.verheul.nu) in voor- en achterband, waarbij we op het ijs snelheden van 120 tot 130 km/uur haalden. Kortom: drie dagen dikke ijspret voor veel rijders en veel toeschouwers.Marc Verheul[[bild ijspret dazu]]BELASTINGVERHOGINGMotorrijtuigenbelasting en letselschadeIk lees MotoPlus regelmatig en de kritiek van Eric Bulsink in ‘Warmdraaien’ op de klakkeloze verhoging van de motorrijtuigenbelasting was scherp, maar in mijn ogen niet volledig. De staatssecretaris heeft letterlijk gezegd dat hij de belasting voor motorrijtuigen fors gaat verhogen omdat hij vindt dat motoren te veel letselschade veroorzaken! Maar wat heeft motorrijtuigenbelasting met letselschade te maken? Ik betaal hiervoor al genoeg aan diverse verzekeringen. Tevens veroorzaken motorrijders veelal niet zelf een ongeluk maar worden zij aangereden door auto’s.Wat ik in zijn algemeenheid mis is echter een instantie die echt goed opkomt voor de motorrijder, want ook in deze hele discussie hoor en zie praktisch niets van instanties als de ANWB, RAI, BOVAG, KNMV etcetera.Tot slot vind ik dat MotoPlus meer aandacht zou moeten besteden aan het motorrijden zelf. Met bijvoorbeeld Tips & Tricks voor in het verkeer, bijvoorbeeld voor motorrijders die regelmatig in de file of het stadsverkeer rijden.Rick WalvisHoewel er achter de schermen diverse ‘lijntjes’ lopen tussen motorwereld en politiek zijn ook wij van mening dat de diverse instanties en belangenverenigingen zich best nadrukkelijker zouden mogen profileren en de motorrijders steunen.Wat de rijtips betreft: je leest MotoPlus blijkbaar net niet regelmatig genoeg, aangezien we ruim een jaar geleden een zeer uitgebreide zevendelige serie in het blad hebben gehad, waarin onder meer het rijden in de regen, rijden van bochten, de hellingshoek, rijden met bagage, effectief remmen en rijden in file en de stad aan bod kwamen. De serie werd door onze lezers erg hoog gewaardeerd. Mocht je ze gemist hebben: als MotoPlus-abonnee krijg je ook gratis toegang tot ons digitale archief en kun je alle ooit gepubliceerde artikelen op de computer teruglezen.[[[Bild dazu aus MP21/2007 seite 44 den untere Kurve-Zeichnung]][[BU]]De zesdelige serie ‘Perfect Rijden met MotoPlus’ gaf op meer dan 50 pagina’s veel rijtechnische tips.________________________________________NAVIGATIE-SYSTEEMTip voor bevestiging op de motorOmdat er voor sportieve machines weinig goede montagekitjes zijn voor de navigatie hierbij een kleine tip voor de bevestiging van een TomTom op een R1. Koop bij Halfords een fiets-montagesetje voor een TomTom, kosten 19 euro. Neem nu een stukje van ongeveer 10 cm van een bezemsteel en monteer hier het setje op. Dat stukje bezemsteel klem je vervolgens met een slangklem op je kroonplaat. Het ziet er niet uit, maar het zit echt muurvast en recht voor je, dus goed in het zicht. Bovendien is het heel makkelijk weer te verwijderen. Ik gebruik mijn TomTom op de R1 voornamelijk voor snelle ritten door Duitsland. Voor de toeristische route’s zet ik hem op precies dezelfde manier op mijn Suzuki GSX750F.Pim van Breemen[[bild navigaton dazu]]BANDENKEUS VERSYSWat is de beste band voor mijn motor?Ik zit met een bandenvraag voor mijn Kawasaki Versys. Ik ben al diverse motorzaken langs geweest voor advies, maar mij is inmiddels duidelijk dat elke motorzaak precies die band adviseert, die zij op voorraad hebben. Of waar zij dealer van zijn. En ik wil gewoon een goed onafhankelijk advies.De standaard Dunlop-banden op mijn Versys zijn zeker niet slecht, maar ik overweeg nu toch een ander merk. Kunnen jullie mij zeggen welke band goed zou voldoen op mijn machine? Of is er een lijstje met voorkeuren voor Versys-banden, zodat ikzelf kan kiezen en een band kan nemen die aan mijn behoefte voldoet.Piet ReijndersMotoPlus biedt zo’n onafhankelijk advies, met name in de vele producttesten die we doen, bijvoorbeeld van kleding en helmen. En natuurlijk ook van banden. Binnen afzienbare tijd gaan we weer met veertien sets banden op pad voor ene vergelijkende test. En in MotoPlus 13 van 25 juni 2008 hebben we nog zeven all-road-banden vergeleken. Bij deze uitgebreide test reden we onder meer op en neer naar Sicillië voor de slijtagemeting! In deze test werd de Continental Trail Attack tot overall-winnaar uitgeroepen. Er kwamen echter erg veel aspecten aan de orde, zoals droge grip, stuurgedrag, natte grip, stabiliteit en remvertraging. Elke motorrijder kan bij zo’n test dan de criteria nemen die hij of zij belangrijk vindt en aan de hand daarvan de beste band voor zijn motor en motorgebruik kiezen.[[Bild aus MP 13-2008: ein Abdruck von der komplette doppelseite 66-67]] EEN HEERLIJK BLADOver MotoPlusNee, ik ben geen abonnee, maar toch wordt dit een lofzang over MotoPlus. Wat een geweldig blad; precies zoals een motorrijders-magazine moet zijn: glanzende/gladde pagina’s, prachtige foto’s, ontzettend gedetailleerde testen (heerlijk om door te spitten en te kijken of je de motorfiets of de banden zelf ook zo ervaren hebt), breed scala aan artikelen (variërend van motorbeheersing tot algemeen, van motorsport tot politiek) en heel professioneel in elkaar gezet. De wedstrijdverslagen van de MotoGP en Superbike vallen daarbij in het bijzonder zeer positief op. En dat laatste brengt mij bij mijn vraag: het valt me op dat tijdens wegraces een aantal coureurs (o.a. Bayliss en Rossi) bij het aansnijden en van een bocht hun binnenste voet van de voetstep afhalen en voordat ze de motor echt plat leggen hun voet weer op het steppie plaatsen. Waarom doen ze dat?Martin KroosBedankt voor je lofzang. Met een abonnement mis je trouwens geen enkel nummer…Wat je vraag betreft: Frank Weeink, onze sportredacteur die alle MotoGP’s bezoekt, heeft het al eens aan Rossi gevraagd, maar die was zich niet eens bewust van deze ‘voetenactie’. Hij doet het dus onbewust bij het aanremmen en insturen. Deze machines vertragen zo enorm dat de coureurs hun loshangende been waarschijnlijk gebruiken voor het evenwicht: tijdens het maximaal remmen wil de motor immers wat bewegen met de achterkant, omdat de achterband op zo’n moment nauwelijks contact heeft met het wegdek. Met het uitgestoken been compenseren ze dus waarschijnlijk de zwaaiende achterpartij iets. WIELRENNERSBROEKMijn eigen ‘Tip & Trick’Ik moet zeggen dat ik weer genoten heb van MotoPlus 20, niet in de laatste plaats over het artikel van de Honda X11. Ik rij namelijk zelf op zo’n beer van een motor, bouwjaar 2000 en vorig jaar gekocht met slechts 6.700 km op de klok. Ik heb er in anderhalf jaar zelf alweer 20.000 km mee gereden zonder enige problemen: het is echt een lust om met de X11 te rijden. Maar ik schrijf vanwege mijn eigen tip voor de rubriek Tips en Tricks: aangezien ik soms dagtochten maak van 500 a 600 km, is mij het gevoel van een houten kont niet vreemd. Sinds ik onder mijn motorbroek echter een wielrenbroek draag, gaat dat een stuk beter. Ik kan dus iedereen zo’n wielrenbroek met een zeem in het kruis aanbevelen, het is de investering van 20 euro meer dan waard!Henk OckersHonda VFR1000 V5Op zoek naar een sportfiets met comfortIk ben al sinds de beginjaren abonnee en een tevreden lezer. Ik stel jullie rapportages elke twee weken zeer op prijs en heb nu een vraag over de zitpositie op sportieve machines. Zelf ben ik al enkele jaren in het bezit van een Honda Fireblade 900RR en daar ben ik redelijk tevreden over. De laatste tijd merk ik echter dat langere tochten steeds meer fysieke klachten opleveren, met name in de rug en nek. Helaas kan ik niet om de feiten heen: ik ga naar de vijftig toe en de vrij extreme zit in combinatie met mijn lengte zal ook el een rol spelen.Ik blijf de Honda een fantastische motor vinden, zowel qua uitstraling als vermogen, maar langzaam kom ik tot de conclusie dat een supersport wellicht niet meer de meest verstandige keuze is. Ik ben me daarom intensief aan het oriënteren voor een andere machine, maar heb helaas nog geen enkele motor kunnen vinden die voldoet aan mijn wensen. Hoewel ik al wel bijna een nieuwe Kawasaki ZZR1400 had gekocht, maar daar op het laatste moment toch vanaf heb gezien.Nu ben ik onlangs door een motordealer geattendeerd op een gerucht dat Honda met een nieuwe VRF1000 (V5?) zou komen. Ik heb daarop via internet gezocht naar informatie, maar kom niet vele verder. Ook niet bij dealers en bij importeur Honda Nederland. Weten jullie hier misschien al meer van? Komt de V5 en wat zou hij gana kosten?Peter HuskesWat betreft je fysieke klachten: een optie is om inderdaad over te stappen op een wat meer toergerichte machine. Een andere mogelijkheid zou wellicht ook een ombouw van je Fireblade kunnen zijn. MDI uit Herpen (www.mdi-online.nl of 0486-41 53 30) levert stuurombouwkits voor supersports, waarmee je wat rechterop komt te zitten, zonder dat je veel aan de sportieve stuureigenschappen inboet. Het mooie is dat je bij MDI vooraf eerst eens kunt proefrijden, zonder dat je al aan zo’n set vastzit.Tja en dan de Honda VFR1000 V5. Die geruchten doen al langer de rondte en steken elk najaar de kop weer op. Op 1 september 2007 schreven we er op de MotoPlus-site al over en dat bericht werd gevoed door enkele patentaanvragen van Honda voor een nieuw V5-model. En aangezien de huidige VFR800 best een opkikker kan gebruiken, plus dat veel Blackbird-bezitters inmiddels ook wachten op een opvolger, lijkt de wens de vader van de gedachte. Zo’n VFR1000 lijkt dus heel logisch, maar de Honda-fabriek en importeur zwijgen in alle talen. Zit er dus niets anders op dan afwachten. Zeker is wel dat het met de huidige financiële crisis uiterst onzeker is wat fabrikanten gaan doen met betrekking tot de ontwikkeling van compleet nieuwe modellen. [[Bild Honda VFR1000 dazu]]BANDENSPANNINGOver verschillende adviezenIn de allroad-bandentest in MotoPlus 13/2008 wordt voor de BMW R1200GS een bandenspanning genoemd van 2,2 voor en 2,5 achter (Dat is volgens mijn instructieboekje inderdaad de geadviseerde luchtdruk voor alleen rijden. Nu wordt op de site motorbandenmarkt Voor deze GS echter een bandenspanning geadviseerd van 2,5 en 2,9. Alhoewel ik een R1150GS rij, ben ik voornemens de Conti TrailAttack aan te schaffen en deze wil ik uiteraard wel met de juiste spanning rijden.Peter EijgendaalDe bandenspanning die je op die site hebt gevonden is de door BMW geadviseerde bandenspanning voor gebruik met duo en bagage. Solorijdend kun je met deze band dus gewoon 2,2 en 2,5 hanteren.AANHANGERSOp zoek naar aanhangerinfoIk ben op zoek naar informatie over aanhangers achter een motor. De reden dat ik dit vraag is dat ik op zoek ben naar een mogelijkheid van aanhanger achter mijn motor, waarin ik mijn honden mee zou kunnen nemen. Ik ben benieuwd wat er op dit gebied te koop is en hoe de rij-eigenschappen daarvan zijn.Lesly LagcherEr zijn in Nederland twee motorbedrijven die veel doen in aanhangers achter motorfietsen: Schurink in Assen (www.tourmaster.nl) en Engbers Zijspan Service in Zelhem (www.ezs-sidecar.com). Bij hen kun je veel informatie vinden en het allerbeste is natuurlijk om daar zelf eens te gaan kijken en een afspraak te maken voor een proefrit met een aanhanger.ZAAGTAND-BANDOver de invloed van vering op de bandMij is altijd gezegd dat een zaagtandvormige slijtage aan het bandenprofiel, zoals mijn achterband dus heeft, ook te maken kan hebben met een onjuiste demping en afstelling van de vering. Ik rijd met mijn Honda GoldWing 1800 met een duopassagier veelal in een bergachtige omgeving. Als bandenspanning hanteer ik een waarde tussen het advies van Honda en dat van Bridgestone in. Heeft u enig idee wat ik kan doen om deze ‘gehapte’ slijtage van het profiel – aan weerszijden van het midden – op te heffen? Moet ik het euvel zoeken in de achtervering?W. Bergmeester[[reactie Bridgestone volgt]]Zaagtandslijtage bij een achterband is altijd terug te voeren op overbelasting! En doorgaans treed zo’n zaagtandslijtage pas op bij zware overbelasting, dus het is raadzaam hier toch eens goed naar te kijken. Je denkt wellicht dat het bij zo’n slagschip wel snor zit met het laadvermogen, maar dat valt namelijk tegen. Het maximum totaalgewicht van een GL1800 mag 602 kg bedragen, echter de GoldWing weegt er (rijklaar vol benzine) zelf al 402! Dat betekent dus dat je met z’n tweeën erop en de koffers vol bagage vrijwel altijd over de limiet gaat. En daar heeft met name de 180/60HR16-achterband last van, zelfs als je de bandenspanning minimaal op de voor duogebruik geadviseerde 2,8 bar houdt! Trouwens: een bij GoldWings vaak gebruikte aanhangwagen blijkt in de praktijk ook een behoorlijke extra belasting van de achterband te veroorzaken en is dus niet automatisch een verbetering.

Lees meer over

BMW Honda Kawasaki Suzuki Triumph

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...