Eerste indruk Triumph Tiger 1200
Triumph heeft maar liefst twee dagen nodig om de Tiger 1200 op de correcte manier voor te stellen. Op dag één mag de Britse nieuwe allroad zijn offroad-capaciteiten tonen en op dag twee zijn wegkwaliteiten. De eerste kilometers bewijzen dat hij op beide vlakken dat hij zijn mannetje staat.
De Tiger 1200 is vanzelfsprekend een belangrijk model voor Triumph. De zware allroadmarkt combineert verkoopaantallen met marge. De Britten komen daarom niet licht beslagen ten ijs. De vorige Tiger was een vriendelijke reus met ongekende toercapaciteiten, maar te zwaar om het de GS lastig te maken. Daarom viel het nieuwe model 25 kilo af en kreeg het negen pk meer. De Britse fabrikant wijst er graag op dat het eerste een lager gewicht oplevert dan de BMW en dat het tweede meer is dan de Duitse benchmark.
Al die competitiedrang levert een heerlijke allroad op. Met een paar noppenbanden houdt de Rally (de ruige variant met 20 mm meer veerweg) zich knap staande in het terrein. Bovendien voelt hij daar lichter aan dan je van een dikke 1200 zou verwachten. Er kan meer met een moderne allroad dan je denkt. Zeker in handen van viervoudig endurokampioen Iván Cervantes zoals we met eigen (opengesperde) ogen zagen. Driewerf hulde voor het blok en de elektronische vering (we reden de Pro-versie met Showa elektronische vering) die offroad van grote klasse zijn.
Op dag twee blijft het gelukkig droog waardoor de bochtenrijke Algarve geen straf wordt, maar een speeltuin. De meer straatgerichte GT (gietwielen en minder veerweg) voelt al net zo licht en wendbaar als zijn noppenbroeder. Ook nu maken het soepele en krachtige blok, de prima vering en het comfort grote indruk. Voor minpunten is het al echt spijkers op laag water zoeken. Het blok is bovenin niet helemaal van vibraties, maar eerlijk gezegd is dat eerder een constatering dan een ergernis.
Triumph zet met de Tiger 1200 weer een dijk van een motor neer. Lichter, wendbaarder, met prima vering en meerdere – zoals het een allroad betaamt – gezichten. Is het goed genoeg om de GS te verslaan? Dat mag een directe confrontatie uitwijzen, maar de Duitser heeft er absoluut een geduchte tegenstrever bij. En de motorwereld heeft er een heerlijke dikke comfortabele allroad bij die verre van dik aanvoelt.