Vergelijkingstest allroads op straat
Allroads zijn een succesverhaal. De zware jongens beleven al een tijdje een bloeiperiode, de ‘kleintjes’ sinds een tijdje ook. Zeker sinds de Yamaha Ténéré 700 de compacte echte offroad weer op de kaart zette. Daarom heten we ook de Tuareg 660 van Aprilia welkom. Hoe die twee het op de weg doen vinden we uit, in gezelschap van de BMW F750GS.
Op het eerste gezicht lijkt de kleine GS misschien niet de meest geschikte sparringpartner van de twee allroads, maar bij nader inzien blijkt niets minder waar. Voor puur straatgebruik gaat deze vergelijking zelfs helemaal niet mank. Onverhard is daarentegen een ander verhaal, daarom doet de BMW in de binnenkort te lezen offroad-test ook niet mee. De BMW is de op één na bestverkochte motorfiets in het allroad-segment onder duizend cc. Welk model dan het beste verkoopt? Inderdaad, de T7 van Yamaha. Terwijl die – in tegenstelling tot de Tuareg 660 – niet is uitgerust met een high-tech display, elektronicapakket en andere snufjes. Integendeel, het display doet bijna denken aan een Casio-horloge uit de jaren ’80. Dat is dus bij de uit Noale afkomstige Aprilia hele andere koek. Die is naast de uitgebreide elektronica voorzien van een TFT-scherm mét connectiviteitsmogelijkheid. Al met al een compleet plaatje, maar daar is het prijskaartje – te weten €13.799,- – dan ook naar.
Toch heeft het drietal ook veel gemeen. Ze beschikken alle drie over een staande twin, alle drie goed voor zo’n 75 pk en hebben alle drie genoeg stoom voor een heerlijke rit over de stuurwegen. Hoe dat is verlopen en wie op het asfalt de beste indruk maakt lees je uiteraard in MotoPlus 06/2022. Niets missen en liever elke twee weken een nieuwe editie op de mat? Geen zorgen, klik dan hier…