Ultieme circuitmotor van Ducati: Panigale V4 SP2
Volledig toegespitst op die paar snelle rondes op een gesloten omloop presenteert Ducati de Paningale V4 SP2. De afkorting SP staat voor Sport Production en daarvan is op het eerste gezicht niets gelogen.
Stilstaand knalt de snelheid al van de nieuwste sportieveling uit Bologna af. Het ruige ‘Winter-Test’ kleurenschema, met de geborstelde aluminium benzinetank en het matte carbon spreken zelfs staand op de jiffy voor zich. Anders doen de aerodynamische zijvleugels – net als op de officiële SBK-fiets inclusief Italiaanse vlag – dat wel. Zelfs het uitzicht op de gefreesde en genummerde kroonplaat mag er zijn.
Het hart van de SP2 is de 1.103 cc zware Desmodici Stradale V4. Het Italiaanse pk-pakhuis laat zich niet door Euro5 kisten en gooit er achteloos 215,5 pk bij 13.000 tpm uit. Mocht je dat wat karig overkomen dan heeft Ducati nog een volledig race uitlaatsysteem van Akrapovič in de aanbieding. Volgens Ducati is het stil genoeg om zelfs de strengste geluidspaal te plezieren. Met het systeem zet de SP2 een onwaarschijnlijke 168 droge kilo’s (-5 kg) op de weegschaal. Het blok levert dan een al net zo’n onwaarschijnlijke 228 pk en 131 Nm.
De versnellingsbakverhoudingen zijn volgens Ducati circuit-georiënteerd. Hetzelfde geldt voor de lichte 520-ketting en de droge STM-EVO SBK koppeling. De koppeling heeft een effectieve anti-hop-functie wat op het circuit geen overbodige luxe is. Bovendien kun je met andere koppelingsveren de mate van motorrem enigszins aanpassen. Om alle paarden te beteugelen heeft de SP2 vier rijmodi. Het dashboard is in ‘Track-Evo-stand’ zo ingericht dat een circuitrijder direct ziet wat hij wil. Samengevat: toerental, gekozen versnelling, de elektronica (DTC, DWC, DSC, EBC) die aan het werk is, chronometer, aantal gereden ronden (dankzij GPS) en snelheid.
Zweedse elektronische vering weet zelfs raad met hobbelige Italiaanse circuits. De Smart EC2.0 software stuurt de Öhlins NPX25/30 voor en de TTX36 monoshockdemper achter aan. De vering voelt volgens Ducati logischer aan dan traditionele dempers die niet elektronisch werken, maar met klikjes.
De vijfspaaks carbon wielen zetten de aluminium exemplaren op een V4S in een klap weg als zware types. De wielen zijn 1,4 kilo lichter voor nog meer lichtvoetigheid. In de lichtgewicht wielen bijten Brembo Stylema R remklauwen ongenadig hard in de remschijven. De radiale Brembo MCS rempomp kent drie verschillende instellingen zodat het remgevoel je op het lijf is gesneden. Over details gesproken: Ducati heeft rem- en koppelingshendel zo getekend dat ze minder luchtweerstand hebben.
Volledig instelbare Rizoma aluminium/carbon voetsteunen geven volop grip en grondspeling. Samen met de nieuwe vorm van het zadel en tank moeten rijders zich goed kunnen vastklampen aan dit circuitbeest. Wil je de machine aan het werk zien? Kijk dan hier de promotievideo.