Occasion: BMW K1200RS
Op fluistertoon gezegd is het een beetje een vreemd onderdeel van de atletiek: de hink-stap-sprong. Om zo ver mogelijk te komen, zijn er andere manieren. Dat kon misschien ook wel van de K1200RS worden gezegd, waarmee BMW een aanloop nam richting een meer dan opmerkelijke sprong.Het ziet er ook niet uit. Zó onnatuurlijk. Hink-stap-sprong. Het is een beetje hinken op twee gedachten, een handicap inbouwen om niet zo ver te komen als je kunt. Zo verging het de K1200RS ook een beetje. Niet dat die er niet uitziet (hoewel zeer apart vormgegeven), maar BMW hinkte ook een beetje op twee gedachten. Want voor het altijd behouden BMW, het merk met het (toen nog) wat suffe imago dat motoren maakte voor ´oude lullen´, was het moment gekomen dat beeld met een hink-stap-sprong achter zich te laten. De K1200RS was de eerste BMW die verlost werd van de zichzelf opgelegde 100 pk beperking. Hij kreeg er niet een paar ‘opa pekaatjes’ bij, maar een ‘jonge helden’ 30! En die kwamen niet uit een opgeboord K1100RS blok rollen, maar uit een nieuw opgebouwde krachtbron met… zes versnellingen. Als eerste BMW. Nog een stap voorwaarts: het blok werd in een aluminium frame gehangen. En ook kreeg de K1200RS als eerste viercilinder BMW de Telelever telescoop die al een paar jaar zo succesvol in het balhoofd van de nieuwe boxergeneratie hing. Alles bij elkaar een mooie prestatie van BMW en gedurfd ook. Want hoe zou de (BMW-) motorrijder er op reageren? Antwoord: wisselend. Niet omdat er iets mis was met het in de lengte liggende viercilinderblok, maar omdat het inzetgebied op twee gedachten hinkte. Enerzijds een absolute ‘Autobahnburner’, anderzijds een toermotor. Aan de ene kant een behoorlijk sportieve ergonomie, aan de andere zijde de mogelijkheid er koffers aan te hangen. Aan lager wal een rijklaar gewicht van maar liefst 290 kilo, aan hoger wal een aluminium frame. Het sterkste punt: het beresterke, auto-achtige blok, waarmee je tussen de 3.000 en 9.000 tpm altijd meer dan100 Nm tot je beschikking had. Op hoge snelheden was de K1200RS superstrak en redelijk comfortabel. Maar rustig aan ging het sturen zwaar en speelde de zitpositie op. Die was, hoe je voetsteunen, zadel en stuur ook instelde, vrij extreem en zéker niet BMW-waardig comfortabel. Daarbij hekelde de beperkte beenruimte door de kuip het genot van langbenigen nog verder. Smetjes die je zou accepteren van welke Italiaan dan ook, maar niet van de Duitser.Gelukkig hadden ze die kink in de grote stap zelf ook door. Al snel kwam er optioneel een hoger stuur (v.a. 2001 standaard) en kwam er in 2003 een ´GT´ met (nog) meer bescherming biedende kuip en (nog weer wat) hogere ruit. Daarmee maakte de K1200RS een duidelijke sprong richting toeren.[PLUS/MIN]PLUSStabiliteitSouplesse blokABS-optieTele- en ParaleverCardan MINSpeling aandrijflijnGewichtErgonomie[Kasten][Bild: BMW%20K1200RS%20text%202; das Grosse Motorrad]WAT EEN KLEUR……niet kan doen. Was de gele XJR van de vorige keer met zwart/witte band, alias de King Kenny Replica, veruit de meest opwindende XJR, voor de K1200RS is dat ook de gele, maar dan met finishvlag (of voor de damliefhebbers: dambord-) motief. Het brak de grote vlakken van de imposante kuip/tankcombinatie en maakte de RS slanker en jeugdiger. Voor deze duotone moest echter wel een slordige ƒ 1.500,- meer ´startgeld´ betaald worden.MODELGESCHIEDENIS1997Introductie van de K1200RS voor de prijs van ƒ 34.950,- (€ 15.860,-).1999Gemodificeerde zuigers.2001‘Plastieke’ chirurgie voor de RS. De kuip wordt hoger, het schermpje breder, de spiegels komen vast op de kuip en het optionele hogere stuur wordt standaard. Daarnaast wordt de RS voorzien van het integrale ABS. Prijs: € 17.198,-.2002´Licht aan´ wordt standaard, de accu onderhoudsvrij en witte knipperlichtglaasjes een optie.[+ Bild: P0008325]2003De RS ‘GT’ doet zijn intrede met standaard kofferset, geoptimaliseerde kuip, verhoogde ruit, verhoogd stuur en comfortbuddy. 2005Laatste jaar voor de K1200RS. In Beieren besluit men tot invoering van een nieuwe viercilinder, nu met staande en dwars geplaatste viercilinder. TERUGROEPACTIES1997Uitwisseling van de ventilator en het Motronic injectiesysteem.1997Controle op het verstelmechanisme van rem- en koppelingshendel waarvan de stelschroeven niet goed geborgd konden zijn.1998Uitwisseling van de dichtring van de in de tank gebouwde benzinepomp.AANKOOPTIPSSerieuze problemen heeft de K1200RS niet gehad. In het eerste jaar hadden ze last van kapotte ventilatoren en injectiesystemen, maar als het goed is zijn alle BMW´s daarvoor onder behandeling geweest bij de dealer: Wil je zekerheid, vraag het aan de hand van het framenummer na bij de leverancier. Extreem hoge kilometerstanden zijn zelfs niet eens bedénkelijk, laat staan een probleem.De liggende viercilinders willen nog wel eens olie gebruiken, net als de boxers. Dit is heel normaal vanwege de liggende cilinders. Schrik dus niet van een rookpluimpje bij de koude start.MARKTSITUATIEHet lijkt een trend te worden dat een tweedehandse motor vooral door een dealer verkocht wordt. Op het web zijn nauwelijks K1200RS´en te vinden die door particulieren aangeboden worden. Verder heeft bijna elke RS ABS en ook een flinke kilometerstand. Het eerste is een goede zaak, het tweede geen probleem. Nog iets opvallends: er worden nauwelijks 1200’s jonger dan 5 jaar aangeboden. Een greep uit het aanbod:Het ´koopje´ is een RS uit het eerste jaar die 77.000 gelopen heeft en waar € 4.750,- voor gevraagd wordt. En dan ook nog met ´finishvlag´ motief. Ook niet duur is een exemplaar uit 2000 met ´slechts´ 45.000 km´s die voor € 4.750,- de showroom verlaten mag. Maar voor occasions uit hetzelfde jaar met 65.000 en 57.000 achter de kiezen wordt ook € 6.250,- en € 6.750,- gevraagd. Het blijft, zeker in deze tijd, een goede zaak rustig te kijken waar de beste koop te behalen is.´Onze´ K1200RS is voor net geen € 9.000,- bij Motoport Zelhem te koop en komt uit het jaar 2003. Het gaat om een ´pseudo´ GT met kofferset, soft topcase en tanktas. Uiteraard heeft de K1200 ABS. Op de teller staat dat hij inmiddels 80.000 kilometer gelopen heeft, maar er is níets, maar dan ook niets wat daar verder op duidt. Info: www.motoport-zelhem.nl of 0314-62 18 49. DE OCCASION VAN…[Folgt hoffentlich nachste Woche uber mir. Selber Lange wie letztes Mal]TECHNISCHE GEGEVENSMOTOR vloeistofgekoelde viertakt viercilinder lijnmotor, in lengterichting en liggend geplaats, vier kleppen per cilinder, injectie, hydraulisch bediende droge enkele plaatkoppeling, zesversnellingsbak, cardanaandrijving.Boring x slag 70,5 mm x 75 mmCilinderinhoud 1.171 ccCompressie 11,5 : 1Max. vermogen 95,5 kW (130 pk) bij 8.800 tpmMax. koppel 117 Nm bij 6.800 tpmRIJWIELGEDEELTE aluminium brugframe, Telelever voorvork, enkelzijdige aluminium swingarm met Paralever-systeem, veervoorspanning instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 320 mm met vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 285 mm met tweezuiger remklauw, bandenmaten 120/70ZR17 en 180/55ZR17.MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.555 mm, balhoofdhoek 67,75°, naloop 124 mm, veerweg voor 115 mm, veerweg achter 150 mm, zithoogte 770/800 mm, tankinhoud 20,5 liter, volgetankt gewicht 290 kg. ALTERNATIEVENSnelle, krachtige zware sportieve toErmotoren uit de tweede helft van de jaren ‘90 waren de Kawasaki ZZR1100, de Honda CBR1100XX Black Bird en de Yamaha YZF1000R Thunderace. Suzuki was in die periode even ´niet thuis´ om in 1999 des te harder naar buiten te komen met de verpletterende Hayabusa. Maar die was té sportief om hem rechtstreeks met de K1200RS te vergelijken en dat geldt eigenlijk ook voor de Thunderace. Kijken we naar de eerste helft van het eerste decennium van deze eeuw, dan zien we de Yamaha FJR1300, de Kawasaki ZZR1200 en die CBR1100XX als meest directe alternatieven voor de K1200RS.[Bild: FJR 1300]YAMAHA FJR1300Hoewel de FJR toch een behoorlijk stuk toergerichter is dan de K1200RS, komt hij vanwege zijn relatief sportieve eigenschappen meer in de buurt dan de Ace. Overdadig veel vermogen, strak rijwielgedeelte, optionele fabriekskoffers (later standaard), cardan, in hoogte verstelbare ruit. Een goede keus voor wie een K1200RS te sportief en een K1200LT te (duur en) toeristisch vindt.PlusSuper snelErgonomieHandelbaarCardanMinStelmogelijkheden achterveer(Pas) v.a. 2003 met ABS-optieGrondspeling bij beladingBescherming ruit (v.a. 2003 beter)Geen zesde versnelling/overdriveTECHNISCHE GEGEVENS (2001)Vloeistofgekoelde viercilinder lijnmotor, 1.298 cc, injectie, 144 pk, 134 Nm, 5 versnellingen, aluminium brugframe, telescoopvoorvork, aluminium swingarm met monoschokbreker, banden 120/70ZR17, 180/55ZR17, tankinhoud 25 liter, volgetankt gewicht 275 kg. [Bild: ZZR_1200_2004]KAWASAKI ZZR1200 (2002-2005)Als opvolger van de succesvolle ZZR1100 was de 1200 veel minder succesvol dan de opzienbarende vermogensbeul van de ´90-er jaren. Was tóen 146 pk nog explosief, anno 2002 was 152 pk niet meer dan normaal en al helemaal niet meer sensationeel. Hoewel er weinig mis was met de ZZR, viel hij toch een beetje tussen de toeristische wal van bijvoorbeeld de FJR en het sportieve schip van een powerbike als de Hayabusa.TECHNISCHE GEGEVENS (2002)Vloeistofgekoelde viercilinder lijnmotor, 1.165 cc, carburateurs, 152 pk, 124 Nm, 6 versnellingen, ketting, aluminium brugframe, telescoopvoorvork, aluminium swingarm met monoschokbreker, banden 120/70ZR17 en 180/55ZR17, tankinhoud 23 liter, volgetankt gewicht 276 kg.PlusPrestatiesPrijsRemmenMinGeen ABS-optieGeen verstelbare zakenTikje sportiefShimmyneiging bij beladen (optionele GIVI) koffersKetting[Bild: MCBRX2005SLA]HONDA CBR1100XX BLACK BIRD (1996-2007)Dan zat de Black Bird beter op het vinkentouw om kopers bij BMW weg te halen. Ronduit de meest homogene sportieve allrounder van dat (en misschien ook nog wel dit) moment. Wat de 1100XX niet kon, kon geen ander. Schitterend in balans, neutraal sturend, goed voor snel en rustig werk, alleen of met zijn twee. Na in 1999 punten op de i´s gezet te hebben heeft de zwarte vogel nagenoeg tien jaar lang onveranderd in het programmaboekje gestaan.TECHNISCHE GEGEVENS (1999)Vloeistofgekoelde viercilinder lijnmotor, 1.137 cc, injectie, 150 pk, 115 Nm, 6 versnellingen, ketting, aluminium brugframe, telescoopvoorvork, aluminium swingarm met monoschokbreker, banden 120/70ZR17, 180/55ZR17, tankinhoud 24 liter, volgetankt gewicht 257 kg.Plus(CBS) remmenNeutraal stuurgedragSoeverein blokHandelbaarheidErgonomieMinWeinig elegante optionele koffersKettingWindbescherming[Bilder + Unterschriften][Opener: BMW1200Rs-0491][Details][BMW1200Rs-0492]Ongebruikelijke lay-out van het dashboard met bijzondere rustpositie van de tellernaalden.[BMW1200Rs-0501]Stijlvol geïntegreerde vloeistofpotten en praktische stelmogelijkheden voor de stuurhelften. [BMW1200Rs-0505]Uniek (in die tijd): in hoogte verstelbare voetsteunen en twee 12V-aansluitingen. [BMW1200Rs-0510]Fraai: de bevestiging van de schijven op de gegoten spaken. [BMW1200Rs-5941]Markant uiterlijk: bullig van voren, slank van achteren.