Van prachtige FTR naar…. Black Swan
Motorfietsfabrikant Indian heeft een tweede FTR-special laten bouwen door Brice Hennebert. Maar die FTR is toch die prachtige naked met een vleugje retro en dirt track? De Black Swan is iets radicaals anders.
Hennebert is het geestelijk brein achter de Appaloosa Indian Motorcycle and Workhouse Speed Shop. De Amerikaan zocht en vond inspiratie voor zijn creatie bij superbikes uit de jaren negentig en zelfs Porsches van Rauh-Welt. Om het kuipwerk te vervaardigen construeerde Hennebert een web van gaas rondom de FTR waarop hij met klei aan de slag ging. Daarvan werd weer een scan gemaakt die als basis diende voor een 3D-printer. Die diende op zijn beurt als mal voor de carbonexpert.
In het eindproject heeft de klei plaats gemaakt voor carbon. Ladingen carbon om precies te zijn. Het hele kuipwerk weegt nog geen twee kilo. Wie anders dan Akropovic bouwde het 2-in-1 uitlaatsysteem. Het leuke ideetje van Hennebert om de koplamp te verbergen achter een op en neer te klappen luikje bezorgde hem meer kopzorgen dan gedacht.
Voor de exclusieve spulletjes shopte Hennebert onder meer bij Öhlins voor de stereoschokdempers achter, bij Beringer voor de remmen en bij Rotobox voor carbon velgen.