Nieuws

MotoPlus-lezers proberen Flex Casco-verzekering, aan of uit?

Je hebt het in MotoPlus of op deze site vast wel een keer voorbij zien komen, de Flex Casco verzekering van Direct Motor Verzekeren. Een nieuwe manier van verzekeren, waarbij je je motor met een speciale app per dag allrisk kunt verzekeren. Een uitkomst of zitten er nog haken en ogen aan? Een aantal MotoPlus-lezers nam voor ons de proef op de som.

Naam: Gert van Essen

Leeftijd: 51 jaar

Motor: BMW R1200GS

Gert van essen

Foto: Gert van Essen

“Verzekeren als je daadwerkelijk rijdt”

“Het concept van een allrisk-verzekering op die momenten dat je daadwerkelijk motor rijdt, spreekt me aan. In de basis betaal je een vast bedrag per maand voor beperkt casco. Het allrisk-deel is variabel. Het aan- en uitzetten van het allrisk-deel gaat via een app met een simpele button. Bij het aanzetten moet elke keer de locatie worden bepaald, waarna een foto van de zijkant van de motor in combinatie met het kenteken geüpload moet worden. Maar telkens een nieuwe foto moeten maken, die geüpload moet worden, vind ik omslachtig. Maar het zal ongetwijfeld met beveiliging te maken hebben.

Het minimum aantal dagen dat de verzekering aangezet moet worden is twee. Er moet dan ook voor twee dagen betaald worden. De app heeft de mogelijkheid om terug te kijken wanneer de verzekering is geactiveerd. Ook wordt een mailtje gestuurd. Dit is wel handig om het overzicht te houden. Ik heb zelf een keer de verzekering na een dag uitgezet en binnen de twee dagen opnieuw aangezet om spontaan nog een keer te kunnen rijden. Het bleek dat na het opnieuw aanzetten en binnen dezelfde dag uitzetten gerekend werd met twee nieuwe dagen. In feite reed ik dus twee dagen, maar moest ik vier dagen betalen. Dit vind ik niet logisch, je zou verwachten dat er voor twee dagen rijden twee dagen betaald moet worden (**). Misschien heb ik het niet goed geïnterpreteerd, maar ik vind dat er zo te veel gerekend en gepland moet worden om enerzijds de verzekering niet te vroeg uit te zetten maar ook niet te laat omdat je dan weer betaalt voor een extra dag. Mogelijk went dit bij langdurig gebruik. Of deze vorm van verzekeren interessant is, zal per individu verschillen. Op de site van Direct Motor Verzekeren is het mogelijk om zelf een offerte op te stellen om de kosten te bepalen.”

**

Noot van de redactie: Direct Motor Verzekeren heeft dit kritiekpunt ter harte genomen en inmiddels zijn de voorwaarden aangepast en betaal je niet langer voor twee dagen maar gewoon voor één dag


Naam: Ton van Unen

Leeftijd: 54 jaar

Motor: BMW R1200RT

Ton van Unen

Foto: Gert van Unen

“Goed alternatief voor huidige verzekering”

“Je liefste bezit precies zo verzekeren als op dat moment gewenst is, tegen een redelijke prijs. Dat klinkt te mooi om waar te zijn. Een maatwerk-verzekering dus, die je per dag kunt aanpassen. Dat is het proberen waard. De aanmelding is snel geregeld. Via een duidelijke website vul je de gegevens over je motor, jezelf en je verzekeringswensen in. Aan de rechterkant bouwt de premie zich op en voor je het weet, heb je op akkoord gedrukt en niet veel later is je aanvraag geaccepteerd. Dan ontvang je de nodige informatie in de mail en het verzoek om de bijbehorende app te downloaden.

In die app regel je wanneer je de dekking wilt verhogen of verlagen. Dat gaat eenvoudig. Als je een schuifje overhaalt, dan verschijnt een vervolgscherm waarin je je huidige locatie opgeeft, een foto maakt waar je motor in zijn geheel en met kenteken opstaat en de bevestiging stuurt. Een kind kan de was doen… Maar dan moet je dat wel doen vóórdat je start met je toerdag! Omdat het duidelijk nog niet in mijn systeem zit, kom ik er pas halverwege de dag achter dat ik nog niet ‘ge-upgrade’ heb. Maar met de smartphone en een internetverbinding gaat dat moeiteloos. De rest van de dag rij ik gevoelsmatig toch net even iets meer ontspannen. Eenmaal thuis zet ik het schuifje weer terug en vind ik deze dag in de app terug bij ‘geschiedenis’.

Dan even de kille cijfers. Een vrij compleet pakket voor mijn motor (opzittendenverzekering, vervangend vervoer en pechhulp) kost in de WA beperkt casco-variant ongeveer € 340,- per jaar. Als je de door jezelf veroorzaakte schades ook wilt verzekeren, de zogenaamde volledige casco-verzekering, dan kom je bijna op het dubbele uit (€ 660,- per jaar). In de Flex-variant betaal ik in de basis voor WA Beperkt Casco en elke keer als ik de dekking verhoog, kost me dat ongeveer € 5,- per dag, met een minimum van twee dagen. Zelf maak ik jaarlijks rond de tien eendaagse ritten en in de zomer zeven dagen aaneengesloten naar het buitenland. De kosten van een allrisk-dekking voor deze dagen bedragen € 135,-, waardoor het totaalbedrag voor deze vorm van verzekeren op € 475,- komt. Dat is € 185,- lager dan de volledige dekking het hele jaar door. Of anders geredeneerd: voor € 135,- per jaar ben je extra verzekerd. Eigenlijk best een goed idee!

Kan het beter? Ik heb wel een aantal suggesties. Waarom het flexen niet uitbreiden? Wel of geen opzittendenverzekering, pechhulp of vervangend vervoer zouden ook goede opties zijn om aan of uit te zetten. Verder vind ik het een redelijke tegenvaller dat als je één dag de dekking wilt verhogen, je voor twee dagen moet betalen (**). Tot slot zou ik graag aan het eind van de dag geattendeerd willen worden op het feit dat de verhoogde dekking nog aan staat. Want vergeetachtigheid kost in dit geval geld. Alles overziend vind ik de Flex Casco-variant voor mij als recreatieve rijder een goed alternatief voor mijn huidige verzekering. Nog even het vuiltje van de dubbele kosten voor één dag wegwerken en ik ben helemaal om!”

**

Noot van de redactie: Direct Motor Verzekeren heeft dit kritiekpunt ter harte genomen en inmiddels zijn de voorwaarden aangepast en betaal je niet langer voor twee dagen maar gewoon voor één dag


Interview Dick Vos, commercieel directeur Veldhuis Adviesgroep

Dick Vos

Foto: Direct Motor Verzekeren

Flex Casco, wat is het en wat kun je ermee?

Een jaar of twee terug vroeg Dick Vos, commercieel directeur van de Veldhuis Adviesgroep, zich af: is de traditionele motorverzekering wel altijd even passend voor een hobbyrijder? “De meeste motorrijders gebruiken hun motor niet zoals een auto. Vaak is het een tweede vervoersmiddel en je zou kunnen stellen dat menig motor meer tijd in de schuur doorbrengt dan op de weg”, legt Dick uit. “Waarom zou je hem dan het hele jaar door allrisk verzekeren? De premie die je jaarlijks betaalt bij een volledig casco dekking is immers erg hoog, terwijl je bij schade vaak de dagwaarde van je motor of accessoires terugkrijgt.”

Het is niet voor niets dat veel weggebruikers de dekking van hun verzekering baseren op de leeftijd van hun voertuig. “Dat is immers altijd de vuistregel geweest bij auto’s en dit zie je bij motoren ook terug. Een motor van een paar jaar oud wordt in de regel beperkt casco, WA-plus, verzekerd, terwijl juist motorrijders baat hebben bij het goed verzekeren van eenzijdige (glij-)schade. Als motorrijder ben je immers veel kwetsbaarder in het verkeer dan een automobilist. Als de verzekering dan ook nog een gunstige aanschafwaarderegeling kent, waardoor je niet de dagwaarde maar de economische waarde terugkrijgt bij schade, is dit een goede motivatie om toch voor een volledig cascodekking te kiezen”, zegt Dick, “maar velen zullen zich door deze argumenten alleen niet laten overtuigen. De premie van een volledig cascodekking is nu eenmaal een stuk hoger en dat merk je elke maand in je portemonnee. Wat is daaraan te doen?”

Dus ging Dick op zoek naar een partner met dezelfde visie en die vond hij in verzekeraar Unigarant, dochter van de ANWB. Samen ontwikkelden ze het label Direct Motor Verzekeren en de geheel nieuwe Flex Casco-dekking. “Wat deze dekking uniek maakt, is dat je zelf middels een app op te telefoon kunt bepalen wanneer je de volledig casco wilt inschakelen en weer uitschakelen. Er is geen verzekering op de markt die dit per dag kan regelen”, legt Dick uit.

“Met het ontwikkelen van deze verzekering hebben we echt gekeken naar de ‘user experience’; het moest zo eenvoudig mogelijk zijn om de allrisk-dekking aan en uit te zetten. Dat kan met de app in slechts 3 kliks! De extra gemaakte kosten worden elke maand achteraf geïncasseerd, om het aanmeldproces te versnellen. Je hoeft daarbij niet voor elke inschakeling poliskosten te betalen van zo’n € 11, zoals bij veel verzekeringen. Een veel kleinere bijdrage dus.”

En wat gebeurt er als je de dekking uitschakelt? “Dan val je terug op de beperkt cascodekking. Dat betekent dat jouw motor het hele jaar door gewoon verzekerd blijft tegen bijvoorbeeld brand en diefstal. Dus je bent ook goed verzekerd als jouw motor in de schuur staat.” En hoe zit dat als je nu een allriskverzekering hebt? “Of je voordeliger uit bent met Flex Casco is afhankelijk van hoe intensief je de motor gebruikt. Wil je graag extra beschermd zijn als je een toertocht gaat maken, op vakantie of een weekend weg gaat of als het weer wat slechter is? Dan hoef je nu niet meer het hele jaar voor de dure volledig cascodekking te kiezen. Maar heb je een spiksplinternieuwe motor of rijd je steevast een paar dagen per week, dan ben je beter het hele jaar door gewoon volledig casco verzekerd”, legt Dick uit.

“De eerste ervaringen zijn positief, maar we staan natuurlijk open voor verbetering. Met een totaal nieuw product in de markt moet je pionieren. Ondanks zorgvuldig testen, zullen we onderweg nog wel wat aanpassingen doen, op basis van de ervaringen. Daarom zijn we ook zo blij dat een aantal Motoplus-rijders bereid was om het te testen. Daar borrelen alweer nieuwe ideeën uit op! In ieder geval hebben we de opmerkingen van deze twee lezers ter harte genomen en betaal je niet langer voor twee dagen als je één dag met de motor wilt rijden.”


 

 

 

 

Gerelateerd nieuws

Jaarinhoud MotoPlus 2024 online!

Jaarinhoud MotoPlus 2024 online!

13 december, 2024

Inmiddels ligt MotoPlus 24 alweer in de winkelschappen en bij je thuis op de mat. De laatste van het jaar alweer en ...

Overig nieuws