Warmdraaien – Het nieuwe MotoGP-seizoen
Nu in ons land de meeste corona-maatregelen sinds 25 februari, hopelijk definitief, zijn verdwenen en ook andere Europese landen meer en meer open gaan, daalt langzaam het besef een beetje in in wat voor een bizarre rollercoaster we de afgelopen twee jaar hebben geleefd.
De corona-jaren 2020 en 2021 waren ook beroepsmatig een vreemde periode, waarin tijd en ruimte door het vele thuiswerken een volledig andere dimensie kregen. Alhoewel je natuurlijk wel lekker motor kon rijden, maakten de vanwege achtereenvolgende lockdowns gesloten winkels en horeca het er niet bijster veel gezelliger op. Even een gezellig bakkie doen bij je dealer na een toertje of onderweg een terrasje pikken voor een uitsmijtertje was er vaker niet dan wel bij. En dat kan dan net de sjeu van zo’n ritje halen. Een beetje als aardappels zonder scheutje jus….
Het maakte ook dat ik de afgelopen twee MotoGP-seizoenen veel intenser heb beleefd dan in voorgaande jaren. Thuis was je vaak toch wel en met een lekker zomerzonnetje er bij was het op de veranda ook best goed toeven met een MotoGP-race op de laptop. Inmiddels staan we alweer aan de vooravond van een heel nieuw GP-seizoen, terwijl het vorige seizoen met de titelstrijd tussen Fabio Quartararo en Francesco Bagnaia naar mijn gevoel pas net een paar weken achter de rug is. Lockdown-blues zullen we maar zeggen. Maar goed, het is alweer zover en in deze uitgave blikken we vooruit op dat nieuwe seizoen, dat op 6 maart al van start gaat in Qatar.
Het zal trouwens het eerste seizoen zijn dat het felgele startnummer 46 van Valentino Rossi niet meer op de MotoGP-grid zal staan. En dat is toch een beetje als voetbal zonder Lionel Messi en als tennis zonder pak ‘m beet een Rafael Nadal. Voor fans die met ‘The Doctor’ zijn opgegroeid zal zijn afwezigheid ongetwijfeld even wennen zijn, ook al lagen de beste dagen van de Italiaan de afgelopen twee seizoenen al ver achter hem. Desondanks was de aanwezigheid van Rossi alleen al nog steeds een enorme factor van belang voor de uitstraling van de motorsport als geheel en voor MotoGP-organisator Dorna in het bijzonder. Ook de afgelopen twee jaar kwamen de veruit de meeste bezoekers, als het tenminste kon, toch vooral nog gehuld in shirtjes en petjes met nummer 46 naar de circuits en dat zal ook zonder Rossi in actie op een MotoGP-machine ongetwijfeld nog wel even zo blijven. De negenvoudig wereldkampioen heeft de kassa’s wat dat betreft meer dan twee decennia luid laten rinkelen en dat mag met recht een unicum worden genoemd. Die kassa’s moeten natuurlijk ook in de toekomst hun werk blijven doen, dus de grootste vraag blijft of er op korte termijn een coureur opstaat met eenzelfde uitstraling en populariteitspotentie als Valentino Rossi. Of vallen we wat dat betreft in een zwart gat?
In alle eerlijkheid zie ik die persoonlijk niet op de startlijst voor het komende seizoen staan. Dat neemt niet weg dat het 2022-seizoen ongetwijfeld weer uit kan groeien tot een topseizoen, aangezien het aantal titelkandidaten best groot is met uiteraard titelverdediger Fabio Quartararo en een heel rijtje uitdagers, waarvan Francesco Bagnaia, Suzuki-mannen Joan Mir en Alex Rins, de Aprilia-tandem Aleix Espargaro en Maverick Viñales en Pol Espargaro, die zijn draai op de Honda eindelijk gevonden lijkt te hebben, misschien wel het meest nieuwsgierig maken. En waar staat Marc Marquez na zijn vervelende blessure van de afgelopen seizoenen? En dan is er nog een heel zwikje outsiders, verrassende rookies van vorig seizoen en een aantal uit de Moto2 overgekomen snelle jongens. Ik denk dat ik de laptop de komende maanden wel weer regelmatig openklap op de veranda, maar hopelijk wel vrij van lockdowns en andere ellende.
Jeroen Hidding – hoofdredacteur MotoPlus