Nieuws

Eerste Test BMW CE04

De CE 04 is BMW’s startschot voor de e-mobiliteits-toekomst op twee wielen. In het Spaanse Barcelona konden we vast even ruiken aan die toekomst. Luidt deze eigenzinnig gelijnde scooter een nieuw tijdperk in?

De oudere heer naast me bij het verkeerslicht knikt me goedkeurend toe. Waar zijn oude scooter uit het Verre Oosten wat onrustig staat te pruttelen, staat de CE 04 onder me geluidloos te wachten tot het licht van kleur verschiet. Het geeft deze stadsforens de tijd om zijn blik eens goed over de ‘nieuwerwetse’ tweewieler te laten glijden. De voorpartij met het transparante oranje ruitje dat als windprotectie dienst doet en ook het 10,25 inch TFT-display beschermt, doet zijn wenkbrauwen al fronzen. Misschien dat de rest van de voorpartij hem nog enigszins aan een scooter doet denken, maar hoe verder zijn blik naar achteren glijdt, hoe groter zijn ogen worden, tot hij zelfs uit zijn eigen zadel omhoog komt en zijn scooter op de punten van zijn tenen achteruit duwt. Het lange, dun ogende zadel, de enorme wielbasis, het futuristische dichte achterwiel in de enkelzijdige swingarm – zo iets heeft hij nog niet eerder gezien. Wat volgt is een Spaans spraakwaterval waar ik geen paella van kan maken. Goed of slecht? No entiendo!

Het licht springt op groen, en de stille CE schiet er na een draai aan het gas vol venijn vandoor. Na 2,6 seconden staat mijn Spaanse vriend nog stom verbaasd bij het verkeerslicht, terwijl de CE al 50 km/uur op de klok heeft staan. Die acceleratie is sensationeel, vooral in de Dynamic-modus. Van de 231 kilo gewicht is daarbij nauwelijks iets te merken. De elektromotor, die in basis rechtstreeks afkomstig is van een vierwielige BMW-hybride, levert een koppel van 62 Nm – nagenoeg vanuit stand. Daarbij maakt het overigens niet uit of je een CE in de open 42-pk-versie rijdt of met een 11 kW sterke A1-variant (max. 31 pk) onderweg bent. Ook de topsnelheid is met 120 km/uur voor beiden identiek. Ook de 60,6-Ah-accu, die diep en laag in de CE ligt en uit veertig lithium-ion-cellen bestaat, is hetzelfde. Deze kom je trouwens ook in de BMW iX SUV tegen. Alleen voor wat betreft de laadcapaciteit, -tijd en actieradius zijn er verschillen tussen beide uitvoeringen.

De ‘open’ Ce moet 130 kilometer op een lading komen, en dat lijkt na de testrit in een stadsomgeving een heel reële waarde. We reden namelijk zo’n 65 kilometer en de resterende actieradius bedroeg nog iets meer dan 50 kilometer. En daarbij reed ik hoofdzakelijk in de snellere Dynamic-modus. Rijd je wat defensiever, gebruik je de Eco-modus (daarnaast zijn er nog Rain en Road) en benut je in stadsverkeer de regeneratiemogelijkheden volop, dan moet 130 kilometer makkelijk kunnen. Waar deze e-bikes niet echt van houden, is continu vol gas blazen, maar dat is in stadsverkeer toch een utopie.
Als we de studies naar urbane mobiliteit mogen geloven dan rijden pendelaars dagelijks tussen de zes en negentien kilometer op hun tweewieler. Daarmee zou je met een CE dus een weekje woon-werk kunnen rijden op een enkele lading. Overigens kost het vier uur en twintig minuten om een volledig lege accu weer op te laden. Dat gaat veel sneller met een snellader, tot 6,9 kW. Dan geeft het display al na een uur en veertig minuten het signaal ‘vol’.

Gezien de 231 kilo gewicht stuurt de CE verbazingwekkend makkelijk. Het gewicht, dat voornamelijk op het conto van de accu komt, is goed verdeeld. Hoewel of misschien juist wel doordat de accu met alle elektronica heel laag en over de de lengte van het zitgedeelte is gepositioneerd, ligt de CE heel stabiel op de weg. Ook op de vele rotondes die de voorsteden van Barcelona rijk zijn, trekt de e-scooter met zijn 15-inch-wielen heel mooi zuiver zijn spoor. Remmen of oneffenheden in het wegdek brengen hem daarbij niet van de wijs. Op de slingers op en rond de huisberg van de Catalaanse metropool, Montjuïc, is de BMW zelfs sportief te noemen. En dat komt niet in de laatste plaats door de uitstekende grip die de Pirelli Diablo Rosso ‘Scooter’-banden bieden.

Keer op keer tovert de acceleratie in de Dynamic-modus, waarbij de kleinste draai aan het gas een soort fast-forward-reactie oplevert, een grijns op het gezicht. Overrompelt het je, dan kun je vertrouwen op de flinke stopkracht van de goede remmen met ABS. Die happen met een vertrouwd gevoel toe en zijn, zeker naar scooter-begrippen, goed te doseren. En als je er eens goed voor gaat zitten kun je met het bochten-ABS zelfs a la Marc Marquez diep doorremmen op bijvoorbeeld de rotondes. Daar springt ook de handling van de CE in het oog, want de Catalaanse bestelbuschauffeurs nemen hier duidelijk geen gevangenen. Niet zelden moet je de scooter plotseling omgooien of abrupt een ander spoor kiezen. Dat doet deze BMW echt goed, ondanks de 1.675 millimeter wielbasis.

En het zitgevoel? Je kunt de volledige lengte van het zadel gebruiken als het moet. Ontspannen naar achteren met de voeten schuin in de stroomlijn of ver naar voren en lekker actief dicht op het brede stuur. Een aanrader is het zadel met het lage stootkussentje, daar is het makkelijk een uurtje of drie op vol te houden. De basisprijs ligt op € 12.650,-, wat complexere regelelektronica naast het standaard ASC en andere goodies drijven de prijs uiteraard op.

MOTOPLUS-conclusie
De CE 04 is een aanwinst voor e-mobiliteit. Zo zou de toekomst er uit kunnen zien, en dat is er zeker waar je lol aan kunt beleven, aangezien een e-bike als deze er flink vandoor gaat als je aan het gas draait en al het andere verkeer laat staan. Daarnaast stuurt deze CE eigenlijk best prima en – alhoewel smaken verschillen natuurlijk – ziet ‘ie er in levende lijve echt wel cool uit.

Lees meer over

BMW CE 04

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...
Rij-impressie BMW M1000XR

Rij-impressie BMW M1000XR

17 oktober, 2024

Na de M1000RR en M1000R lanceerde BMW eerder dit jaar met de M1000XR een derde model in de exclusieve M-lijn. Vol ...