Tips & Tricks MP 01-2009
Al meer dan dertig jaar produceert Stadler in het Zuid-Duitse Aidenbach motorkleding voor het topsegment. Deze Stadler-kleding wordt veel gedragen door overheidsdiensten, kilometervreters en mensen die enkel gaan voor het allerbeste. Verwacht dus ook geen aanbiedingsprijzen: het door ons geteste Tour-jack kost € 1.099,- en de bijpassend Stream-broek € 509,-.Elke motorrijder heeft wel een wensenlijstje waar zijn kleding aan moet voldoen, maar de Stadler Tour kun je wat dat betreft bijna ongezien kopen, want dat jack heeft eigenlijk alles wat je maar kunt bedenken. Het is ook samengesteld uit de best denkbare materialen zoals GoreTex, Cordura en Dynatec. Uiteraard heeft het jack CE-goedgekeurde protectoren op ellebogen, schouders en rug en een uitritsbare GoreTex-binnenvoering, maar ook een afneembare hoge kraag met magneetsluiting, erg veel waterdichte binnen– en buitenzakken (waarvan één buitenzak op diverse plaatsen op het jack of de broek vastgezet kan worden), ventilatieritsen, verbindingsrits tussen jack en broek en een los bijgeleverd – en ook als vrijetijdsjack te dragen – GoreTex Windstopper isolatiejack. Verder heeft dit Tour-jack aan weerzijden een middels klittenband traploos verstelbare brede tailleband annex niergordel, die ervoor zorgt dat het jack slank afkleed, niet klappert in de rijwind en de onderrug goed warm houdt.Bijzonder is verder dat het gekleurde buitenpand afneembaar is en ook binnenstebuiten als reflectievest weer op de jas kan worden geritst. Zonder dit buitenpand is het Tour-jack trouwens weer optimaal geventileerd door de grote inzetstukken van stevig netstof in de basisjas.De broek heeft twee diepe steekzakken en een stevige dubbele sluiting. Diverse soepele inzetstukken (onder meer in de knieholten en op de kuiten) zorgen voor veel bewegingsvrijheid. Het zitvlak is van een stroef Microvelours voor extra grip op de buddyseat en de broekspijpen zijn relatief lang, zodat ze ook zittend op de motor tot op de voet komen. Nu is het vinden van de juiste maat sowieso geen probleem, aangezien de Stadler-collectie verkrijgbaar is in meer dan 50 maten (van damesmaat 38 tot herenmaat 62 en dan ook nog normaal, verkort of verlengd). Met al die tussenmaten en een speciaal gesneden dameslijn, heeft Stadler dus voor iedereen een passend pak.De doordachtheid, gebruikte materialen (met lange levensduur), afwerking en vele praktische details maken de hoge prijs van dik 1600 euro absoluut waar. Maar door de constructie en zeer complete uitvoering is het jack wel bijzonder zwaar: het weegt met 4,4 kg ongeveer hetzelfde als een leren combipak. Gelukkig is de pasvorm zodanig goed dat je dat nauwelijks nog merkt als je het draagt, maar samen met al die overslagen, klittenbandjes, ritsen en drukknopen is het dus geen jack dat je achteloos om je schouders gooit. De ervaring leert dat je voor korte ritjes al snel voor een eenvoudiger en lichter motorjack kiest. Maar voor de langere trips is deze Stadler-combinatie een pak van ons hart!INFOWat: Stadler Tour-jack en Stream-broekPrijs: € 1.099,- (jack) en € 509,- (broek)Andere versies: Ja: nog 11 andere jacks vanaf € 339,- en 7 andere broeken vanaf € 259,-.Info: www.periermotorsport.nl[Im Logo]MotoPlus-oordeel: goed[Bild IMG_0016][[bu beim einsatz-Bild IMG_0021]]Het buitenpand is afneembaar, zodat het jack geventileerd wordt. Het buitenpand kan ook omgekeerd gemonteerd worden als reflectievest. [aus MRD 14/2008 Seite 137 oben, eigenes Bild dazu] EERSTE HULP NA EEN ONGEVALStabiele zijligging, hoe ging dat ook al weer? De helm afnemen. Moet die niet opblijven dan? Eigenlijk zou iedere motorrijder moeten weten hoe je in het geval van een ongeluk moet handelen. • Sluit de plek van het ongeval af. Er moet immers niet nog meer mis gaan.• Nooddiensten alarmeren. Het juiste nummer is 112. Geef nauwkeurige aanwijzingen: Waar is de hulp nodig (plaats, straat), hoeveel personen hebben hulp nodig, welke verwondingen zijn zichtbaar?• Verzorg de gewonden. Maak daarbij onderscheid tussen aanspreekbare en bewusteloze personen, de laatste categorie heeft voorrang. Zoek in het geval van een motorongeluk ook altijd in de directe omgeving van het ongeval naar eventuele duopassagiers. • Controleer de gewonden op bloedingen. Probeer deze waar mogelijk te stelpen met drukverband (schoon stuk stof, geen papieren zakdoek). • In stabiele zijligging leggen. Been buigen, arm aan dezelfde kant boven het hoofd strekken, lichaam op de kant van het gekromde been draaien en daarbij hoofd en nek stabiliseren. Leg het hoofd in de nek en de kin op de rug van de hand. [Unterschriften][IMG_0025]Bij de stabiele zijligging is het belangrijk dat de mond van het bewusteloze slachtoffer het laagste punt van het lichaam is. [Michael konntest du hier ein eigene Look fur machen. Es geht um ein Alfabet das wir jedes Nummer zurtuck kommen lassen in Tips & Tricks]MOTORALFABETAchter de klok tanken, blazen, donut, Fortuyntje en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Vanaf dit nummer op deze plek het ‘Motoralfabet’; een ludieke, maar zeker ook technische afdaling van A naar Z. We trappen af met de A. A[Bild: HEVP179_20081209122142]AanbouwkeukenSpotnaam voor de Honda GoldWing, die doorgaans wordt voorzien van alle mogelijke luxe en accessoires. Achter de klok tankenTerm uit de ISDE (motorsport). Voor elke proef staat een bepaalde tijd, waarin ook getankt dient te worden. Als dit niet lukt moet men tanken buiten de tijd die voor een proef staat. Dit heet dan "achter de klok tanken". [Bild: avas_6599_1991_fj1200a_02]AeroscreenStroomlijnruit van de Yamaha FJ1200A (1990), voorzien van een deflector die de wind van de helm weg leidt. AfstappenVallen met de motor. AfvoerenVermelding van het vermogen op een kentekenbewijs van een afgevoerde motorfiets. Het terugbrengen van het vermogen van een motorfiets, bijvoorbeeld om hem geschikt te maken voor berijders met een klein rijbewijs. [Bild 203863][In Bild platzieren: Foto Gold & Goose]AgoAfkorting/bijnaam van wegracecoureur en veelvoudig wereldkampioen Giacomo Agostini, die in Italië ook wel Ago Nazional en Il Magnifico wordt genoemd. AirheadLuchtgekoelde BMW tweecilinder. De moderne, oliegekoelde blokken worden Oilheads genoemd. All of everythingDoor de Britse pers werd deze kwalificatie toegedicht aan de Brough Superior 680S uit 1930. De machine was gespoten in woestijnbruin, waarschijnlijk geïnspireerd door de bekendste Brough Superior-klant T.E. Lawrence (Lawrence of Arabia). Hij had een JAP V-twin kopklepmotor met twee carburateurs, twee magneten, vier oliepompen, een dubbele uitlaat per cilinder en cilinderkoppen met een hoge compressie. Heel zeldzaam was de Dynastart startmotor/dynamo, een van de eerste elektrische startsystemen ter wereld.Alloy headBijnaam voor de Harley-Davidson XR750 uit 1972. De eerste XR750 uit 1970 kreeg grote hitteproblemen tijdens wedstrijden. De zuigers smolten zelfs met enige regelmaat. Daarom kreeg deze motorfiets de bijnaam Waffle Iron (wafelijzer). De verbeterde versie uit 1972 kreeg aluminium cilinderkoppen en daarmee de bijnaam Alloy Head (aluminium kop). Harley-Davidson motorblokken hebben bijna allemaal een eigen bijnaam. Zo zijn er de Blockhead, de Flathead, de Ironhead, de Knucklehead, de Panhead en de Shovelhead.[Bild: HD13655][In Bild platzieren: Foto Harley-Davidson]American IronDe Harley-Davidson fabriek in Milwaukee, Wisconsin. Ook wel Hog Heaven, The Company en Milwaukee Iron genoemd.AnkersRemmen (in de ankers gaan = hard remmen).Anti-duik-voorvorkEen systeem dat, meestal hydraulisch, zorgt voor het stugger worden van de ingaande demping. Daardoor wordt de voorvork tijdens het remmen minder ingedrukt en blijft de motor stabieler.Ape HangerEen hoog stuur, waardoor de rijder op een Gibbon lijkt. Ook wel okseldroger genoemd. De officiële Harley-Davidson uitvoering, o.a. voor de Dyna Wide Glide, heette Factory Ape Hanger.AsparBijnaam van de Spaanse wegracecoureur Jorge Martinez. De naam stamt af van “esparenya” (Catalaans: stroschoenvlechter), het beroep van Jorges vader en grootvader. [Bild: Moto%20Guzzi%20V7%20Sport%20%2071%20%201]AutobahnfestDit is een onofficieel Duits predicaat voor motorfietsen die volgas een grote afstand konden afleggen. Zo werd bijvoorbeeld als test de afstand Hamburg-München afgelegd. De eerste Autobahnfeste motorfiets was de Moto Guzzi V7. EERSTE HULP BIJ BEKEURINGENPost van het CJIB betekent doorgaans slecht nieuws. Net even iets te hard gereden en hup, daar gaan weer een paar tientjes. Terecht natuurlijk als je echt in overtreding bent geweest, maar lang niet alle van deze zogeheten Mulderboetes worden terecht gegeven. Het kan dus zeker geen kwaad om in beroep te gaan tegen zo’n boete. Zeker niet als je weet dat een aanzienlijk deel van de beschikkingen in beroep wordt vernietigd, wat overigens niet in alle gevallen wil zeggen dat de boete echt onterecht was. Maar hoe doe je dat, in beroep gaan? Daar geeft Mr. Drs. Clemens Meerts een antwoord op in zijn boek ‘Bekeurd wat nu?’. Hierin legt Meerts in heldere bewoordingen uit hoe je dat het beste kan aanpakken en wat de procedures zijn bij de officier van justitie, de kantonrechter en het gerechtshof Leeuwarden. Verder staat Meerts uitgebreid stil bij de diverse gronden voor een beroep en geeft hij tevens een opsomming van argumenten met weinig slagingskans. Interessant is ook de tarievenlijst voor de diverse overtredingen achterin het 130 pagina’s tellende boek. Bekeurd wat nu? (ISBN: 978-90-484-0285-4) kost € 16,95 en is te verkrijgen via de boekhandel, maar kan ook worden besteld via www.freemusketeers.nl [Bild Bekeurd wat nu]