Tips & Tricks MP 24-2008
Het is nog geen tien graden in het zonnetje, maar verder een mooie zonnige winterdag. Precies goed voor een lekker ritje op de motor. Dat vindt de motorrijder. Maar wat denkt zijn lichaam er van?Je kent het wel: op een mooie winterse middag toch even een stukje sturen. Lekker rustig binnendoor en niet gek doen. Maar nog voordat het motorblok goed en wel op temperatuur is, beginnen de vingers al te tintelen. Waarom? Dat komt door het ‘windchill-effect’: door de rijwind is de gevoelstemperatuur een stuk lager dan de werkelijke buitentemperatuur. Als je rond het vriespunt onderweg bent met 50 km/uur, voelt dat voor de direct in de wind zittende lichaamsdelen al aan als -9º Celcius, zoals de bijgaande tabel ons leert. Rij je onder dezelfde omstandigheid 80 km/uur, dan voelt de rijwind zelfs aan als -18ºC! Waaruit we dus de eerste conclusie al kunnen trekken: als je het koud krijgt op de motor kun je het tempo het beste een stukje laten zakken, dan voelt het in elk geval minder koud aan. Al zullen de critici nu juist roepen dat je door hard rijden juist weer eerder bij moeders achter een warme bak koffie zit…Als je een dikke toerbuffels met een grote kuip rijdt, zit je in zijn geheel behoorlijk uit de wind. Maar over het algemeen zijn het vooral je handen die de volle laag rijwind pakken. De vingers pakken de meeste kou en nu wil het geval dat de bloedcirculatie in die vingers twintig maal hoger ligt dan in je arm of been. Daardoor zitten die handen dus zelfs als een stel oliekoelers in de rijwind! Maar in tegenstelling tot de motorolie is het juist niet de bedoeling dat je bloed door de rijwind wordt afgekoeld. Warme handen zijn juist voor je hele gevoel en lichamelijke gesteldheid erg belangrijk. Als handen onder hun thermische comfortgebied (dat ligt tussen 22 en 32° C) komen, dan gaat het lichaam ingrijpen. Dit is een soort zelfbeschermende functie van ons lichaam, om te voorkomen dat belangrijke organen als hart, longen, maag en hersenen beschadigd zullen raken door de lage bloedtemperatuur. Als gevolg van die ‘automatische bescherming’ wordt de bloedsomloop naar die koude plekken van het lichaam (meestal dus de handen dus en soms ook de voeten, zie ook de bijgaande tekeninggrafiek van het menselijk lichaam) verminderd en zelfs langzaamaan stilgelegd. Dat is in feite het eerste teken van bevriezende lichaamsdelen. Al vanaf een graad of zeven kunnen er op de motor pijnklachten aan de vingers optreden, onderschat dat niet!Bij verdere afkoeling daalt ook de totale lichaamstemperatuur en probeert de huid zijn uitstralend oppervlak door kippenvel te verminderen. Daarna begint het klappertanden en het rillen van de kou. Ook ontstaat er een hongergevoel. Vanaf de vingertoppen voel je de kou verder oprukken en dat zorgt voor een gevoel van algemeen onwel zijn. Dit is een gevaarlijke fase als je op de motor onderweg bent, want de concentratie is in deze fase al duidelijk verminderd!Zelfs een rustige rit, waarbij niet sneller dan 100 km/uur wordt gereden, kan in het winterseizoen al tot onderkoeling leiden als je onvoldoende goede motorkleding aan hebt. Bij ritten op de autosnelweg kan dat zelfs al binnen minuten het geval zijn. Bovendien wordt de mate waarin de handen gecontroleerd bewogen kunnen worden onder de 7°C drastisch minder. Probeer met koude handen maar eens een simpel schroefje met een schroevendraaier los te draaien: je zult merken dat zoiets bijna onmogelijk is. En met diezelfde handen wil je dus wel je motor besturen en je koppeling en remhandel subtiel bedienen…Vandaar dat het dus zo enorm belangrijk is dat je in de koude periode van het jaar veel aandacht besteed aan de bescherming van ‘de uiteinden’ van je lichaam. Je hoofd zit altijd in een goede helm en in de winter kan een tochtmuts voor extra bescherming zorgen. Maar handen en voeten komen er vaak bekaaid af, terwijl koude handen of voeten dus verder kunnen doorwerken dan je denkt. Vooral je handen zijn belangrijk: fysiologisch bezien nemen de handen namelijk een heel stuk van de ‘harde schijf’ van de hersenen in beslag, zoals tekening 2 van de hersenen laat zien. Als je dus met deze temperaturen op pad wilt, zijn goede isolerende handschoenen (zie ook MotoPlus 23) belangrijk. Bovendien moeten je handen altijd goed droog zijn, voordat je de handschoenen aantrekt, anders wordt het afkoelende effect nog eens versterkt.Dus als de handen warm zijn, is alles verder in orde? Niet helemaal: buiten de handen moet natuurlijk ook de lichaamskern in zijn optimale temperatuurgebied van 37ºC blijven. Als het echt koud is is een extra jas over je pak, of een extra isolatievest of fleecetrui eronder niet alleen behaaglijk, maar eigenlijk ook bittere noodzaak. En onderweg een keertje vaker afstappen om een kop koffie te drinken kan ook geen kwaad.[[Tabelle Gevoelstemperatuur und die 2 Zeichnungen aus MRD 24 seite 117 dabei plazieren]]GETEST: KETTENMAX KETTINGREINIGERHet smeren van de ketting is voor velen een regelmatig terugkerend ritueel: met een spuitbusje verspreid je een laagje vet over de ketting, dat de rollen gangbaar houdt en de wrijving tussen ketting en tandwielen binnen de perken houdt. Na verloop van tijd blijft er echter steeds meer oud, hard geworden kettingvet aan de ketting kleven, zodat de aandrijving er als één grote smeerboel uitziet en juist makkelijk zand en straatvuil kan aantrekken, wat de slijtage van ketting en tandwielen juist vergroot.Kortom: af en toe moet de ketting goed schoongemaakt worden. Dat kan met spuitbusje kettingreiniger of wat petroleum, maar met een kwastje en opvangbakje blijft dat een flink geknoei. Daarom werd in Duitsland deze Kettenmax bedacht: een apparaatje dat je om je ketting klikt, zodat hij door de inwendige borstels en met hulp van de bijgeleverde S100 Kettingreiniger goed schoon wordt geboend. Voorwaarde is wel dat het achterwiel vrij kan draaien, dus een middenbok of een paddockstand is noodzakelijk. Via twee koordjes blijft de Kettenmax middenin het onderste deel van de ketting hangen, terwijl je met de ene hand licht knijpend in het S100-flesje de reinigingsvloeistof toedient en met de andere het achterwiel langzaam ronddraait. De afgewerkte vloeistof verzamelt zich met het oude vet in een doorzichtig opvangzakje en de ketting wordt brandschoon.Tot zover het goede nieuws. Het minder goede nieuws is dat het in de praktijk toch nog steeds een fikse knoeiboel wordt. Lang niet alle vuile vloeistof komt namelijk in dat zakje terecht, een deel lekt namelijk via de ronddraaiende ketting alsnog op de vloer, de achterband en de achtervork. Hou dus wel flink wat oude poetslappen of poetspapier bij de hand!Maar schoonmaken doet de Kettenmax als de beste en daar is deze hele operatie om begonnen nietwaar? Na zorgvuldig spoelen en droogvegen is je ketting weer als nieuw. Niet vergeten om hem daarna weer goed in te vetten met kettingspray: daarvoor wordt bij het Kettenmax Premium-kitje zelfs een klein busje S100-kettingspray meegeleverd. MOTOPLUS-oordeel: voldoendeINFOWat: Kettenmax PremiumPrijs: € 56,12 (inclusief busje S100 Kettingreiniger en Busje S100 Kettingspray)Andere versies: Kettenmax Classic voor € 34,95Info: www.motorketting.nl[[1 eigenes Bild dazu aus die Mappe]][Aus MRD 23/2008 Seite 117 oben, mit das Bild dazu]WAT TE DOEN ALS…?…ik als dieselautorijder mijn motor per ongeluk ook met diesel aftank?Diesel verdampt slechter en heeft een slechte klopdichtheid. Tank je per ongeluk diesel in plaats van benzine, dan kan dat ernstige motorschade als gevolg hebben. Als je veel diesel hebt getankt, zal de motor er niet meer op aanslaan en dat kan een gelukje zijn. Start’ie nog wel, dan zal het blok erg slecht rond draaien. Eenmaal op toeren zal de diesel veel te vroeg willen ontbranden, zodat het mechanische deel van het blok zeer zwaar wordt belast.Bij auto’s is diesel in plaats van benzine tanken vrijwel onmogelijk, omdat het vulpistool van de dieselpomp doorgaans te dik is voor de vulopening van de benzinetank. Bij een motorfiets ligt dat anders en de enige oplossing is het compleet leeg pompen van de tank. Rij dus nooit verder en bel direct de wegenwacht of je dealer. Ook bij het leegpompen zal er natuurlijk nog een fractie diesel in het systeem achterblijven, maar dit kan doorgaans geen kwaad, aangezien je de tank aansluitend weer vol gooit met (frisse) benzine. Een minimale hoeveelheid diesel in de tank merk je doorgaans alleen aan slechter startgedrag en het minder mooi stationair lopen van het blok.[[aus MRD 25 seite 116 oben 2 Bilder]]GETEST WERA ZYKLOP RATELVeel motorrijders die zelf aan hun motor werken, gebruiken daarvoor een doppendoos. Als aanvulling op zo’n doppenset zou je deze Wera Zyklop kunnen overwegen: een zeer fraaie ratel waarvan het handvat in vijf standen verstelbaar is, van haaks op de dop (zoals normaal dus), tot in het verlengde van de dop, zodat je de Zyklop als veredelde schroevendraaier kunt gebruiken. Op die manier zijn alle bouten goed bereikbaar en kun je een bout of moer in één bewegen lossen en snel verder draaien. De ratel heeft een hele fijne vertanding, zodat je maar een kleine werkslag nodig hebt. De blokkering van links naar rechts of vice versa laat zich makkelijk omzetten via een draaischijf bovenop met veel grip. De handgreep ligt lekker in de hand en de ratel is ook uitgerust met een drukknop bovenop, waardoor de erg stevig vastklikkende doppen en verlengstukken weer moeiteloos (maar niet ongewild) loskomen. Goedkoop is de handige Wera Zyklop ratel zeker niet, maar desondanks is het ook voor hobbyisten die professioneel willen sleutelen een aanrader.MOTOPLUS-oordeel: zeer goedINFOWat: Wera Zyklop ratelPrijs: € 74,60 (1/4”), € 83,30 (3/8”) en € 91,00 (1/2”)Info: www.wera.nl[[unterstehende Berichte nur wenn platz]][Cover vons Buch kommt Montag oder Dienstag]EERSTE HULP BIJ BEKEURINGENPost van het CJIB betekent doorgaans slecht nieuws. Net even iets te hard gereden en hup, daar gaan weer een paar tientjes. Terecht natuurlijk als je echt in overtreding bent geweest, maar lang niet alle van deze zogeheten Mulderboetes worden terecht gegeven. Het kan dus zeker geen kwaad om in beroep te gaan tegen zo’n boete. Zeker niet als je weet dat een aanzienlijk deel van de beschikkingen in beroep wordt vernietigd, wat overigens niet in alle gevallen wil zeggen dat de boete echt onterecht was. Maar hoe doe je dat, in beroep gaan? Daar geeft Mr. Drs. Clemens Meerts een antwoord op in zijn boek ‘Bekeurd wat nu?’. Hierin legt Meerts in heldere bewoordingen uit hoe je dat het beste kan aanpakken en wat de procedures zijn bij de officier van justitie, de kantonrechter en het gerechtshof Leeuwarden. Verder staat Meerts uitgebreid stil bij de diverse gronden voor een beroep en geeft hij tevens een opsomming van argumenten met weinig slagingskans. Interessant is ook de tarievenlijst voor de diverse overtredingen achterin het 130 pagina’s tellende boek. Bekeurd wat nu? (ISBN: 978-90-484-0285-4) kost € 16,95 en is te verkrijgen via de boekhandel, maar kan ook worden besteld via www.freemusketeers.nl