Eerste Test Piaggio MP3 LT
In 2006 presenteerde scootergigant Piaggio de nieuwe MP3 , een driewielige scooter die wendbaarheid en stabiliteit combineert. Ondanks die drie wielen was het – op papier – een gewone motorfiets, zodat je in het bezit van een A-rijbewijs moest zijn om deze flamboyante Italiaan te mogen besturen. Met de komst van de MP3 LT mogen ook automobilisten ermee op pad.Laat het volgende feitje even rustig tot je doordringen: het verschil tussen een markt van één miljoen of tien miljoen potentiële klanten is vijf centimeter! Voor de volledigheid, we hebben het dan alleen nog maar over de Nederlandse markt. Korte uitleg, de eerste lichting MP3’s die vanaf 2006 de weg op kwamen, had een spoorbreedte 420 millimeter. Wettelijk gezien was de afstand tussen beide voorwielen daarmee echter te klein om als ‘driewieler’ door het leven te mogen, de twee voorwielen werden immers als één wiel beschouwd. Ergo, zonder motorrijbewijs was de MP3 een ‘motora non grata’.Jammer, want juist de scooter is met name interessant voor de forens die dagelijks een kilometertje of tien aan files voor de kiezen krijgt. De drempel om de auto te laten staan en op de scooter over te stappen wordt echter erg hoog wanneer je er een apart rijbewijs voor moet halen. Nederland kent, in tegenstelling tot nagenoeg alle andere EU-landen, immers niet de rijbewijsregel dat je met een autorijbewijs op zak ook bevoegd bent om een ‘lichte’ motor (tot 25 kW) te besturen.Om dat obstakel te slechten heeft scootergigant Piaggio (ook eigenaar van onder meer Aprilia en Moto Guzzi) de MP3 aangepast, zodat de zwaardere 250 en 400 cc modellen nu ook met ‘autohomologatie’ beschikbaar zijn. Met tien miljoen Nederlandse autorijbewijs bezitters wordt de visvijver daradoor dus tien keer zo groot, de natte droom van iedere importeur.Die droom ook bleek trouwens vrij makkelijk te realiseren: naast de vergrootte spoorbreedte waren een viertal kleine ingrepen (een handrem had de MP3 al) namelijk voldoende voor de felbegeerde typegoedkeuring. De voorkant kreeg er een positielicht bij, de licht gemodificeerde kentekenplaathouder werd voorzien van verlichting, de geïntegreerde richtingaanwijzers verruild voor exemplaren die buiten het kuipwerk uitkeken en last-but-not-least werd er een voetrem gemonteerd, die zowel de remmen voor als achter aanstuurd. Cosmetisch werd de MP3 ook nog lichtjes aangepakt, scherpere lijnen en iets meer finesse in de details, maar feitelijk was dit het ondergeschoven kindje.Oppervlakkig gezien een fantastische zet van Piaggio, met evenwel toch een aantal haken en ogen. De MP3 wordt immers in de markt gezet als vervoersalternatief waarmee je het fileprobleem kunt omzeilen. Nu is dit praktisch gezien geen enkel probleem, want ondanks de twee wielen voor is de MP3 nog altijd minimaal een centimeter of dertig smaller dan bijvoorbeeld een 1400GTR of Pan European met zijkoffers. Echter, het is voor auto’s, tenzij uitgerust met zwaailicht en sirene, nog altijd streng taboe om tussen de files door te rijden, dus strikt genomen ook voor de MP3. Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat creëerde echter een uitzonderingspositie: met inachtneming van dezelfde regels als voor motorrijders mag je nu met de MP3 ook tussen de files door laveren.Er schuilt echter nog een addertje onder het gras, wederom als gevolg de zo gewilde homologatie. Zoals gezegd, een B-rijbewijs is voldoende om met de MP3 de openbare weg op te duiken. Dat je met de nodige motorervaring zo opstapt en wegrijdt zal niemand verbazen, enkel in het bezit van je motorrijbewijs is dat echter wel domweg verboden! Het is een tenslotte een ‘auto’, ondanks dat bediening en rijeigenschappen honderd procent motor zijn. En dat dit heel andere koek is dan autorijden, blijkt wel bij de introductie op Rotterdam Airport. De KNMV-instructeur had zijn handen vol om het autojournaille de basishandelingen voor het veilig besturen van de MP3 bij te brengen. Let wel, dat zijn dan ook nog eens bestuurders met een bovenmodale, althans dat mag je verwachten, rijervaring.Ondanks dat ook wij graag zien dat het motorrijden een flinke boost krijgt, mag je er gerust vraagtekens bij zetten hoe het mogelijk is dat je, in een land waar je zelfs voor het laten van een scheet nog een vergunning moet aanvragen, zonder enige vorm van training een dergelijk voertuig mag besturen.Dat laatste onderkent ook Piaggio Benelux en zij koppelden de aanschaf van een LT dan ook aan een gratis dagopleiding MP3-rijden. Lovenswaardig, maar eigenlijk ook bittere noodzaak.De kopers van een LT worden evenwel getrakteerd op een bijzondere ervaring. Doordat de twee voorwielen parallel aan elkaar op en neer kunnen bewegen, dankzij vier aluminium draagarmen met tuimelaars en twee fusees, voelt het alsof er voor maar één wiel zit. Buiten een kleine vertraging bij het insturen is het als motorrijden, waarbij het gegeven dat er voor twee wielen zitten flink wat extra vertrouwen genereert. De maximale hellingshoek wordt daarbij bepaald door de middenbok, die bij de 400 cc versie een stuk lager hangt dan bij de 250 cc en daardoor rijkelijk vroeger het wegdek raakt. Doe je dat al te lomp, dan ontlast je daarmee de voorkant en gaat de Piaggio rechtdoor tot er weer wat druk op de voorwielen komt. Overigens hanteer je dan alleen wel een meer dan sportieve rijstijl, iets dat je in de stad niet snel zult redden en waar hij, laten we wel wezen, ook niet echt voor is bedoeld.De hydraulische blokkering van het kantelsysteem is trouwens ook een uitkomst. Onder de 7 km/uur kun je deze inschakelen waardoor de voetjes voor het rode licht niet van de treeplanken hoeven. Bij groen simpelweg gas geven en de blokkering wordt automatisch opgeheven, een mooi doordacht stukje techniek.Qua opbouw en ergonomisch is de MP3 een honderd procent scooterkloon. Oftewel een ruime comfortabele getrapte buddy, brede treeplanken, veel bagageruimte, brede kuip die optimale bescherming tegen het weer biedt, links en rechts op het stuur de remhendels voor achter en voor. De voetrem zit rechtsvoor, echter precies daar waar je normaal gesproken je voet zou neerzetten. Deze schijn je echter met twee schroeven te kunnen demonteren. Echt nodig heb je hem ook niet, want in de praktijk gebruik je alleen de beide remhendels, die, ondanks een wat sponzig gevoel van de voorrem, het zaakje in rap tempo tot stilstand manen. Eigenlijk simpel en hufterproof motorrijden volgens het principe ‘een kind kan de was doen’. T’is evenwel niet onverstandig om vooraf een proefwasje te laten draaien!________________________________________TECHNISCHE GEVENS PIAGGIO MP3 400 LT (MP3 250 LT)MOTOR vloeistofgekoelde ééncilinder viertakt motor, een ketting aangedreven bovenliggende nokkenas, vier kleppen per cilinder, klepbediening via tuimelaars, wet-sump smering, benzine-injectie, katalysator, centrifugaal koppeling, variabele transmissie.Boring x slag 85,8 x 69,0 mm (72,0 x 60,0 mm)Cilinderinhoud 399 cc (244 cc)Compressie 10,5 : 1Max. vermogen 25 kW (34 pk) bij 7.500 tpm (16,5 kW (22,5 pk) bij 8.250 tpm)Max. koppel 37,6 Nm bij 5.500 tpm (21,0 Nm bij 6.500 tpm)RIJWIELGEDEELTE stalen buizenframe, dubbele parallellogram voorwiel ophanging met fusees, gecombineerde swingarm en aandrijflijn met twee schokbrekers, twee schijfremmen voor Ø 240 mm, tweezuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 240 mm, tweezuiger remklauw, handrem, gecombineerde voetrem. Aluminium gietwielen 3.00 x 12; 4.50 x 14 (3.75 x 14)Bandenmaat 120/70 12; 140/70 14 (140/60 14)MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.550 mm (1.490 mm), zithoogte 785 mm (780 mm), veerweg v/a 85/110 mm, rijklaar gewicht volgetankt circa 244 kg (215 kg), tankinhoud 12 liter.Garantie twee jaarKleuren blauw, grijs, zwartPrijs MP3 250 LT NL € 7.789,- / B € 6.949,-Prijs MP3 400 LT NL € 8.889,- / B € 7.949,-INFO NEDERLAND EN BELGIË Piaggio Benelux BV, tel. 0162-447 500, www.piaggio.nl________________________________________[UNTERSCHRIFTE]Folgen in den PDF