50.000 km test Harley-Davidson Road king
De champagnekurk schiet knallend tegen het plafond en het prikkelende sap schuimt uit de fles. De Harley-mannen hebben alle redenen om een feestje te vieren, want na de duurtest over 50.000 km is de H-D Road King volledig gedemonteerd en alle onderdelen kritisch bekeken en opgemeten, maar we kunnen niets anders dan concluderen dat de machibne nog in topconditie is. De Road King is dus ook ‘Duurtest King’.Zelfs de Harley-haters en de betweters moesten bakzeil halen. O natuurlijk, er werd volop naar verklaringen gezocht. Zo werd er gezegd dat zo een ‘96 cubic-inch big-blok’ met zijn cilinderinhoud van 1.585 cc in feite wel heel erg weinig vermogen levert (het litervermogen ligt immers zelfs nog beneden de 50 pk), waardoor de inwendige krachten ook relatief laag blijven. En dat die onderdelen door de vibraties weliswaar aardig door elkaar gerammeld worden tijdens het rijden, maar dat zoiets niet echt kwaad zou kunnen vanwege de robuustheid van het blok. Maar toch, dat een Harley-Davidson met betrekking tot slijtage, betrouwbaarheid en – ja inderdaad – rijplezier ons zo zou gaan overtuigen in deze duurtest over 50.000 km, dat had echt niemand verwacht.Misschien lag het aan de instructies die de technische man van Harley met d epen buiten op het instructieboekje had geschreven. Nee, niet iets in de trend van ‘Veel plezier en geniet van de good vibrations’, maar gewoon een koele technische mededeling: ‘Eerst de motorolie opwarmen, dan pas de jiffystand inklappen.’Het moet gezegd: zijn waarschuwing werkte perfect en juist omdat het met zoveel liefde buiten op op het instructieboekje was geschreven, hield iedereen zich er opmerkelijk goed aan.Naast deze regel zijn er ook nog een paar andere dingen die moet gewoon moet weten als je met een Harley-Davidson op stap gaat. Sommige basale handelingen zijn namelijk zo makkelijk verkeerd te doen, zeker als je meestal met andere motormerken onderweg bent. Bijvoorbeeld olie peilen: de peilstok dient er bij het peilen helemaal ingedraaid te worden en de motor hoort daarbij op de jiffy te staan. Doe ja dat met een willekeurige Japanner dan heb je er al gauw een liter olie teveel in zitten. Het zou uiteraard ook een onmogelijk kunstje zijn om de 349 kilo wegende machine met één hand in balans te houden, terwijl je met de andere hand probeert de peilstok te hanteren. In ieder geval gebruikte onze Road King trouwens zo goed als geen olie en schonk zij veel plezier aan zijn bestuurders. En wel aan elk type bestuurder welteverstaan. De boekhouder-types genoten er net zo van als de genieters, de toerrijders en zelfs de avonturiers van onze redactie. ”Ik heb nooit een motorfiets met meer gevoel bereden”, zo lezen we in het logboek een reactie van een testrijder die normaal gesproken altijd op noppenbanden onderweg is, “Je kunt er heerlijk relaxed mee over de wegen glijden, zodat je tijd en ruimte gewoon vergeet. Dit is waardig oud worden!”Toen hij bij kilometerstand 11.000 deze notitie neerpende in het logboek, kon hij nog niet weten dat de Harley-Davidson ook precies dat zou doen. De dikke uit Milwaukee reed en reed en reed. Technische waren er geen problemen en ook het uiterlijk zag er na 50.000 km – afgezien van de velgen – nog uit als nieuw. Daarbij mogen we zelfs nog de hand in eigen boezem steken: we durven te zeggen dat trotse Harley-eigenaren normaliter meer tijd besteden aan het uiterlijk van hun stoere machines dan wij dat hebben gedaan. Maar zelfs als duurtester die meer – en onder alle omstandigheden – reed dan stilstond, wist de Road King optisch te overtuigen.Minstens zo verbazingwekkend is wellicht dat de Harley er niet alleen uitzag als nieuw, ze reed ook na 50.000 km nog zo. In tegenstelling tot vele andere duurtestfietsen werden de vibraties naar verloop van tijd namelijk niet meer en ook het onderstel veerde en dempte nog steeds als op dag één.Natuurlijk, de neiging tot pendelen (deinen met de achterkant) als het harder dan pakweg 130 km/uur ging, was gedurende de hele test een thema. Maar dat deed ze dus ook vanaf de allereerste dag en bleef zo tot aan 50.000 km. In het kaderstuk met de reacties van Harley-Davidson kun je lezen dat juist vanwege dit punt in 2009 een nieuw frame wordt toegepast op deze Road Kings)Ook condens achter het glas van de benzinemeter en het piepen van de remmen of de slechte grip van de Dunlop banden in de regen werden als kritische noten in het logboek genoteerd. De bij kilometerstand 45.377 gemonteerde set Avon Venom banden functioneerde wat dit betreft veel beter. Echte reparaties waren gedurende de 50.000 kilometer maar twee keer nodig. Bij kilometerstand 32.800 moest een uitlaatbocht onder garantie worden vervangen omdat er een scheur in zat. En 15.000 km later, bij 47.377 km werd eveneens onder garantie de rechter-uitlaatdemper vervangen.Naast deze betrouwbaarheid scoorde de Harley Road King voornamelijk met verbazingwekkend lage onderhoudskosten en ook met de zowat perfecte staat van het inwendige met het motorblok na de gebruikelijke demontage na 50.000 km. Daarover later meer, laten we eerst eens naar de consumptie van de HD. Over de hele afstand ging er bijna 7.700 liter euro-loodvrij doorheen (gemiddeld 1 op 15,38), goed voor € 4.498,79. Verder verbruikte de Road King 26,6 liter olie (enkel verversingen, tussentijds bijvullen was niet nodig), zeven oliefilters, zes luchtfilters, tien bougies, twee sets voorremblokken en een set achterremblokken. Met wat kleinmateriaal, pakkingen en remvloeistof kostte dat in totaal € 1.057,67. De vijf banden (drie achter en twee voor) sloegen een bres van € 1.084,- in de begroting en aan werkloon waren we voor de beurten (om de 8.000 kilometer) 1.370,32 euro kwijt.In totaal hebben we dus € 8.010,78 uitgegeven om met deze Harley-Davidson Road King 50.000 kilometer af te leggen. Bij de daadwerkelijke rijkosten komen dan natuurlijk de afschrijving, verzekering, houderschapsbelasting en eventuele financiering er nog bij, maar deze zijn voor iedereen persoonlijk.Bij de demontage van het blok blijkt al snel dat de Harley-Davidson de 50.000 kilometer vrijwel zonder grote slijtage heeft afgelegd. Op de vermogensmeetbank bleek de vette ploffer na 50.000 km met 81 pk zelfs 2 pk meer dan aan het begin te leveren. De compressietest toont een verlies van 0,5 bar op beide cilinders. Dat heeft nauwelijks weerslag op de prestaties, die slechts enkele tienden van een seconde verschillen met de beginmeting. Bovendien rij je geen Harley om hem tot de allerlaatste snik uit te persen.Zowel de onderdelen van het rijwielgedeelte als van het motorblok blijken na deze duurtest in een zowat onberispelijke staat te zijn. Uiteraard zie je sporen van de kilometrage op de glijlagers van de nokkenassen of sporen van inbranding op de uitlaatkleppen, maar zowel onze techneuten als ook de ingenieurs van Harley-Davidson stellen dat al deze onderdelen zonder meer hergebruikt kunnen worden. Bij de speling van de zuigers is dat echter een ander verhaal. Harley-Davidson geeft hier een vrij krappe tolerantie van 0,076 mm op. Ondanks het goede loopbeeld van de zuigers meten wij toch een speling van 0,10 en 0,11 mm, wat dus betekent dat de zuigers vervangen moeten worden als het blok weer in elkaar gezet wordt. De cilinders daarentegen zijn nog binnen de tolerantie en kunnen, hoewel heel licht onrond, gewoon weer gebruikt worden. Gezien de prestaties en de afwezigheid van olieverbruik had het blok met deze zuigers waarschijnlijk nog probleemloos duizenden en duizenden kilometers kunnen maken, maar de krappe inbouwtolerantie van HD schrijft dus anders voor.Ook de krukas, de versnellingsbak met schakelwals en –vorken en de koppeling blijken unaniem in een prima staat te zijn. Zelfs de aandrijfriem van het achterwiel, die bij de duurtest van de Buell XB12S (zie MotoPlus 1/2007) nog de nodige kopzorgen veroorzaakte, maakte ditmaal geen problemen en hield het zonder tekenen van slijtage prima tot het eind vol.De ‘dik-voor-mekaar-show’ dus? In wezen wel, want met de kleinere schoonheidsfouten van de Road King kun je best leven. Zoals het feit dat de afmetingen van de Road King-banden zodanig ongebruikelijk zijn, dat je daarvoor in feite altijd bij een Harley-dealer terecht moet. Gezien de lage bandenslijtage hoeft dat ook gene probleem te zijn, maar bij lek rijden tijdens een verre vakantietrip kan het toch lastig zijn om onderweg vlot een nieuwe band te scoren. Ook een héél klein minpuntje is dat het oliepeil van de Road King met warme motor dient te worden gemeten en dat je daarvoor dus je handschoenen aan moet doen omdat de aluminium peilstaaf erg heet wordt. Ach, daar zal vrijwel niemand over vallen aangezien de Harley toch bijna geen olie verbruikt.Het zijn wat hele kleine smetjes, die je de machine echter direct vergeeft, zodra je je laat meevoeren in de comfortabele buddyseat. Er gaat een soort rustgevende werking uit van deze Road King en het is daarmee in deze hectische wereld baken van rust. Bovendien is het opmerkelijk dat je als Harley-rijder eigenlijk overal een graag geziene gast bent, die met sympathie verwelkomd word. Ook dat draagt bij tot het ‘Koninklijke gevoel’, dat we als testrijders twee motorseizoenen en 50.000 km mochten beleven.MOTOPLUS METINGENVERMOGENSGRAFIEK¹ Vermogen in kW/pk Motortoerental x 1.000 tpm Koppel in Nm ¹ Vermogen aan de krukas, metingen op een Dynojet 150 vermogensmeetbank, gecorrigeerd naar 95/1 EG-richtlijn, maximale afwijking +/- 5%EindmetingHarley-Davidson Road King59,3 kW (81 pk) bij 5.400 tpm129 Nm bij 3.200 tpmBeginmeting58,0 kW (79 pk) bij 5.100 tpm131 Nm bij 3.100 tpmPRESTATIES 5.531 km 49.931 kmAcceleratie0-100 km/uur 5,5 s 5,8 s0-140 km/uur 11,5 s 11,6 sDoortrekken60-100 km/uur 7,5 s 7,7 s100-140 km/uur 10,2 s 9,9 sGemiddeld benzineverbruik over 50.000 kmEuro-LV 1 op 15,4Motorolie nihilDe vermogensgrafiek en de prestaties bevestigen de zeer goede staat van het blok. Er was geen olieverbruik en het maximale vermogen is na 50.000 km zelfs iets toegenomen.EINDRAPPORT MOTORBLOK NA 50.000 KMBeide cilinders leveren nog vol vermogen en hebben hetzelfde compressieniveau. Het drukverlies van een halve bar over 50.000 km is te verwaarlozen.TOESTANDCilinderkop: alle kleppen sluiten goed af, de uitlaatkleppen vertonen lichte sporen van inbranding, de klepzittingen zijn vrijwel niet ingeslagen, klepstelen en geleiders zijn eveneens in orde. De loopvlaktes van de nokken tonen een goed loopbeeld, de glijlagers van de nokkenassen tonen wel duidelijke loopsporen.Cilinders/zuigers: beide cilinders liggen net voor de slijtagegrens en zijn ook licht ovaal, de achterste cilinder vertoont enkele groeven. De zuigers hebben een mooi gelijkmatig draagbeeld en maar matige loopsporen, maar de (krappe) fabriekstolerantie is wel overschreden.Carter: de lagers in het carter zijn in goede staat, de axiale en radiale speling van de drijfstangen liggen binnen de tolerantie.Versnellingsbak: de versnellingsbaktandwielen tonen met uitzondering van lichte sporen op de meenemernokken aan de zijkant amper slijtage. De koppeling is in een zeer goede staat, net als de schakelwals en de schakelvorken.Frame/rijwielgedeelte: lak en chroom zijn in goede staat, de aluminium velgen en de achterste remklauw tonen sporen van corrosie (door gebruik in de winter). De hardchroom laag op het tandriem-wiel achter heeft gedeeltelijk losgelaten. De tandriem is nogh in goede staat.KOSTEN EN ONDERHOUDKOSTENRijkosten over 50.000 km26,6 liter olie à € 7,94 € 211,207 oliefilters à € 23,25 € 162,756 luchtfilters à € 29,04 € 174,2410 bougies à € 5,10 € 51,002 sets remblokken voor à € 69,93 € 139,861 set remblokken achter € 69,93vorkolie € 9,87versnellingsbakolie € 53,91remvloeistof € 59,52kleine onderdelen en smeermiddelen € 97,45pakkingen € 27,93kosten onderhoud en reparaties € 1.370,32kosten banden (incl. monteren en balanceren) € 1084,00benzinekosten € 3.197,86totale rijkosten € 8.010,78rijkosten per kilometer* 16,0 cent*rijkosten zonder afschrijving, verzekering en belastingOnderhoud en reparaties km-standBand achter vervangen (Dunlop D 402) 12.514Band voor vervangen (Dunlop D402 F) 22.800Stuurombouw en topcase gemonteerd 24.783Verwarmde handvaten gemonteerd 27.481Band achter vervangen (Dunlop D402) 29.771Uitlaatbocht na scheurvorming vervangen (garantie) 32.800Remblokken achter en ruitbevestiging vervangen 33.312Remblokken voor vervangen 41.051Banden voor en achter vervangen (Avon Venom) 45.388Uitlaatdemper rechts vervangen (garantie) 47.377Aanslagrubber zijstandaard vervangen 47.377HARLEY NEEMT STELLING……tegen de gemeten zuigerspeling, die buiten de tolerantie valt.Gezien het feit dat het blok geen olieverbruik had en de cilinders voldoende compressie hadden en ook het loopbeeld geen buitengewone sporen toonde, zou je de zuigers zonder problemen weer kunnen monteren. Na terugkoppeling met de fabriek in Amerika hebben we besloten dat we in dit geval toch zouden adviseren om de zuigers te vervangen, omdat de slijtagemaat inderdaad is overschreden….tegen de pendelneiging bij hoge snelheden.In eerste instantie moet tijdens het gebruik de luchtdruk van de achterste schokbrekers regelmatig gecontroleerd en zo nodig gecorrigeerd worden. Een verkeerde druk beïnvloedt de rechtuit-stabiliteit negatief. Buiten dat hebben we zelf uiteraard opgemerkt dat er op dit vlak andere maatregelen genomen moesten worden. Deze test is in 2007 begonnen. Al voor modeljaar 2008 zijn de ophangpunten van het motorblok veranderd, waardoor aan stabiliteit is gewonnen. Omdat voor het jaar 2009 het blok ook nog potenter is geworden, hebben wij nu een compleet nieuw frame ontwikkeld, waarmee andermaal de stabiliteit zal verbeteren. Daarmee zou dit probleem zou dus opgelost moeten zijn…tegen de brute mechanische klap tijdens het starten.Dat komt door de constructie en is bij het nieuwe model ook niet anders. Vanuit technisch oogpunt bestaan er geen redenen tot bezorgdheid, maar iedere dealer zou dit duidelijk naar de klanten moeten comminiceren….tegen de condens in de tankmeter.Dit probleem kennen wij. Wij zijn bezig met een oplossing….tegen de roestende eindstukken van de uitlaatdempers.Dat is echt niet fijn. De dealer zou dit al bij de aflevering en daarna bij iedere servicebeurt moeten controleren en zo nodig bijspuiten. Het probleem ligt in het feit dat de dempers in Amerika een andere vorm hebben. Het eindstuk is daar recht en niet afgeschuind, zodat het vocht er niet in blijft zitten….tegen de piepende remmen.We hebben hierover al een aantal servicebulletins naar de dealers gestuurd. Als zich dit probleem voordoet zouden de schijven van ene naar de andere kant moeten worden omgebouwd. Normaliter helpt dat. Als dat niet afdoende helpt, gaan wij dat op een zeer coulante manier regelen. Sinds de introductie van het ABS-remsysteem en de daarmee gepaard gaande overstap op Brembo-remmen, is dit probleem sowieso opgelost.[bu]De Harley-mannen kunnen gerust zijn: de Road King-onderdelen zien er allemaal prima uit.[[BU’s]]Vanwege haar ijzersterke betrouwbaarheid en relaxte karakter was de Road King een zeer geliefd transportmiddel.Ondanks het goede loopbeeld moeten de zuigers vanwege een te krappe maat vervangen worden.De koppeling en de primaire aandrijving heeft de 50.000 km zonder enig probleem en vrijwel zonder slijtage afgelegd.Bij wind en weer bewees de Road King zich als een uitermate probleemloze en hartverwarmende motor.[[streamers]]JE VERGEET TIJD EN RUIMTE MET DEZE HD, DIT IS WAARDIG OUD WORDEN!MINSTENS ZO VERBAZINGWEKKEND IS DAT DE HARLEY ER NA 50.000 NIET ALLEEN UIT ZAG ALS NIEUW, MAAR OOK NOG ZO REED.