Premium

Vergelijkingstest Kawasaki Ninja 650 – Yamaha R7

Sport en middenklasse, het is een moeilijk te lijmen combinatie. Waarom? Omdat sportmotoren zich hebben ontwikkeld tot exclusieve technologiedragers. Het probleem is dat al die technologie klauwen vol geld kost. Literzware superbikes kosten daarom makkelijk meer dan € 20.000 euro,-.

Betaalbare tweecilinder sportmotoren zijn wat dat betreft ongeveer even zeldzaam als een klavertje vier. Buiten de typische A2-motorfietsjes had alleen Kawasaki de Ninja 650 in het leveringsprogramma, maar met de R7 introduceert Yamaha nu een nieuwkomer, die goed genoeg lijkt om het gevecht aan te gaan. Net als de Kawasaki voorzien van een volle stroomlijn en aangevuurd door een paralleltwin. Waar Kawasaki met een 180° krukas (en ontstekingsintervallen van 180°-540°) motorisch gezien een meer traditionele weg bewandelt, kiest Yamaha voor de tegenwoordig bijna gangbare 270° krukas. De inmiddels welbekende 689cc CP2-motor om precuies te zijn, die bij de MT-07 uit de schappen vandaan komt. Die is ook in R7-twim goed voor maximaal 73 pk, waar de 649cc grote Kawasaki twin 68 pk tegenover zet. Daar bovenop heeft de Yamaha ook een klein gewichtsvoordeel, met 189 kilo legt hij 6 kilo minder in de weegschaal ten opzichte van zijn groene tegenstrever. Dat de R7 bij de acceleratie van nul tot honderd en nul tot 140 km/uur de Ninja 650 de baas is, is dan ook niet geheel verwonderlijk.

Dat de Kawasaki countert door de beste waarden te noteren bij het doortrekken (de acceleratie in de hoogste versnelling red.) is dan weer wel verwonderlijk. Hoe dat kan, hoe het duo zich op andere vlakken tot elkaar verhoudt en wie uiteindelijk als beste uit de bus komt? Dat lees je allemaal in MotoPlus 4/2022! Liever een abonnement? Klik dan hierrrrr

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws