Tips & Tricks MP 22-2008
De winter staat voor de deur en veel motoren gaan dan een aantal maanden op stal. Je motor klaar maken voor de winterstalling is absoluut geen moeilijk klusje, al bestaan er wel veel fabeltjes voor de winterslaap van je motor.In het najaar worden veel motoren opgeborgen in de berging of onder een oud laken in een hoekje van de garage, om pas weer in de lente daglicht te zien. Ondanks de moderne motorkleding – waardoor kou lijden niet meer vanzelfsprekend is – moeten veel motorrijders er niet aan denken om in de winter onderweg te zijn in regen of sneeuw. En om hun dierbare machine bloot te stellen aan de gestrooide wegen, want de pekel kan flinke gebruikssporen achterlaten.In de mottenballen dus met de motor. Voor die winterstalling verdienen een aantal punten wat extra aandacht, al is lang niet alles van dat wat een jaar of dertig terug als bijna Bijbelse waarheid werd beschouwd, tegenwoordig nog noodzakelijk. De gebruikte materialen en oliën hebben een hoge vlucht genomen sinds de ‘motorische middeleeuwen’. Olie in het bougiegat en de banden ontlasten? Dat is anno 2008 echt overbodig, zeker als het gaat om een stalling van enkele maanden. We hebben het immers niet over het voor de eeuwigheid geschikt maken van een oldtimer. Maar een aantal andere – kleine – klusjes blijven nuttig en zorgen ervoor dat je in de lente niet voor onaangename verrassingen als een lege accu, een verroeste ketting of een niet meer startend motorblok staat.[Zuge Schmieren]KABELS SMERENAls alle kabels licht werken, is er geen enkele reden om te gaan smeren. Na de winterstop zal de werking beslist niet zwaarder zijn. De kabels van de meeste moderne motoren zijn vaak voorzien van een duurzame teflonlaag en hoeven in principe niet gesmeerd te worden. Heb je het idee dat de bediening toch wat zwaarder begint te gaan, dan is er waarschijnlijk regenwater en vuil in d ekabels binnengedrongen. Met een kabelsmeer-apparaatje (kosten: nog geen tientje) kun je speciale kabelspray door de kabel spuiten, waardoor het vuil eruit wordt geblazen en de kabel weer licht loopt.Ook als je wel doorrijdt kan deze tip nuttig zijn: je voorkomt vastgevroren kabels door binnengedrongen vocht. [Tank fullen]TANK AFVULLENVeel moderne motoren hebben een aluminium of kunststof tank en die kunnen niet roesten. In zo’n geval kun je de motor in principe met een nagenoeg lege tank stallen, zodat je hem in het voorjaar weer kunt vullen met een slok frisse benzine. Een stalen tank kun je beter wel tot de rand toe vullen om roest geen kans te geven. Als er dus een magneetje op je tank blijft ‘plakken’ altijd tot de nok toe afvullen voor het wegzetten. Het kan ook zeker geen kwaad om bij de laatste tankbeurten te kiezen voor een betere benzinesoort zoals Shell V-Power. Of voor het wegzetten een busje Forté Moto Power I en II (verkrijgbaar bij de motordealer) toevoegen aan de benzine. Dit verhoogt de opslagbestendigheid van benzine, waardoor de kwaliteit gewaarborgd blijft en startproblemen worden voorkomen. Bovendien wordt het complete brandstofsysteem zo gereinigd als je de tank bij aanvang van het seizoen weer leeg rijdt. [Batterie ausbauen]ACCU ONDERHOUDDe belangrijkste van alle overwinteringstips! Een accu is één van de weinige onderdelen waarbij stilstand achteruitgang is. Als je er maandenlang niet naar omkijkt is de kans groot dat hij leeg is zodra de lente aanbreekt. Bovendien gaat een accu stuk als hij te ver ontladen raakt, dus hij verdient bij de stalling de nodige aandacht. Als der accu niet onderhoudsvrij is, is dit het moment om het vloeistofnivo in de zes cellen op peil te brengen met gedestilleerd water. Onderhoudsvrije accu’s hebben geen bijvulopening en mogen niet geopend worden! Na het bijvullen kan de accu het beste aan een druppellader worden gezet, zoals onder meer verkrijgbaar bij de motordealer, of als kado bij een MotoPlus-abonnement (zie www.motoplus.nl). Een gewone acculader kan de accu overladen en moet je na een dagje uitschakelen, een druppellader laadt de accu vol en houdt hem vervolgens netjes op spanning zonder hem te overladen. Zo heb je er dus geen omkijken naar en zal de motor in de lente meteen startklaar zijn.[KETTE REINIGEN]KETTING REINIGENEen goed onderhouden ketting heeft voor de winterstop eigenlijk geen speciale aandacht meer nodig. Extra onderhoud is eigenlijk alleen nodig als je vlak voor het paard op stal gaat nog over gepekelde wegen hebt gereden. Maar in principe geldt: in een paar maanden tijd kan er in feite niets vast gaan zitten. Wie helemaal op zeker wil gaan en de tijd heeft, kan voor de stalling het grote programma afdraaien en de complete ketting eens goed onder handen nemen: reinigen met een speciale kettingreiniger of met petroleum, goed droogwrijven en daarna lekker invetten met kettingspray. Voor het reinigen van de ketting is de ‘Kettenmax’ (v.a. € 34,95 via www.motorketting.nl) een handig apparaatje.[Reifen entlasten]BANDEN ONTLASTEN Door het ontbrekende bodemcontact (voor- en achterwiel van de vloer door opbokken) worden platte kanten aan de banden voorkomen. Klinkt ongelofelijk belangrijk, maar is in de praktijk volkomen overbodig. Als de banden de juiste spanning hebben (neem de waarde die voor duogebruik met bagage wordt opgegeven), hoef je echt niet bang te zijn voor vervorming van het rubber als de motor in de winterslaap is. Het kan trouwens geen kwaad om de banden voor de winterslaap eens zorgvuldig te controleren op eventuele afwijkingen in het loopvlak, inrijdingen (veel motorrijders ridjen met een spijker of schroef in hun band zonder dat ze het weten…) en naar droogtescheurtjes door ouderdom. [Ol wechseln]OLIE VERVERSENIn het verleden bestond (niet ten onterechte) de zorg dat er in gebruikte olie agressieve stoffen zaten die het inwendige van een motorblok en de pakkingen konden aantasten. Anno 2008 is dat veel minder een probleem, want in moderne oliën zitten additieven die er voor zorgen dat zoiets niet gebeurt. Een extra oliewissel voor de winter, buiten het standaard service-interval om, is daarmee in feite overbodig. Om dezelfde reden is ook het vroeger zo in zwang zijnde ontstekingsloos doordraaien van de motor met de hand of de kickstarter (voor zover aanwezig) absoluut niet meer nodig. Er zal in de korte winterslaap echt niets gaan vast zitten. [Ol ins Kerzenloch]OLIE IN HET BOUGIEGATDeze hardnekkige wintertip blijkt ook nauwelijks uit te roeien. Wat bij de vooroorlogse motor van opa nog enigszins te rechtvaardigen was, is bij moderne motorfietsen echt niet meer nodig. Het kan niet vaak genoeg geschreven worden: tijdens de winterstop roesten de zuigerveren echt niet vast in de cilinders. Doe je toch olie in de cilinders, laat het blok dan na de winter eerste bougieloos ronddraaien om die olie er weer uit te krijgen, anders kunnen de bougies bij de eerste startpoging meteen vet slaan en dan krijg je de motor nooit meer aan het lopen.[Motorrad wachsen]MOTOR WASSENAltijd goed. Tenminste, als je niet de kardinale fout maakt om vlak voor de winterstalling al te enthousiast met de hogedrukspuit aan de gang te gaan. Zit je met de spuitlans namelijk te dicht op de lagers (wielen, balhoofd en achtervork) en scharnierpunten (hendels, standaard, rempedaal, voetsteunen), dan spuit je de zo belangrijke smeerfilm er tussenuit en komt er juist vocht en troep in terecht. Ook stekkerverbindingen zijn, zo vlak voor het op stal gaan, niet bepaald gek op een extra portie vocht. Maar grondig wassen met een emmertje sop en een spons kan zeker geen kwaad. Gebruik je agressieve shampoo (zoals speciale motorreiniger), zorg er dan voor dat je alles met ruim water schoonspoelt, want niet volledig verwijderde resten motorreiniger kunnen de lak en andere oppervlakten tijdens de lange winterpauze aantasten. [VERGASER LEREN]CARBURATEURS LEGENAls eigenaar van een injectiemotor ben je snel klaar, want dan hoef je niets te doen. Hooguit dus de laatste tankbeurt dure benzine tanken en/of een benzine-additief toevoegen (zie ook het hoofdstuk ‘tank afvullen’). Heb je een fiets met carburateurs, dan wordt het lastiger en lijkt het toevoegen van een additief ook een slimme oplossing. Gewone (euro-95) benzine heeft namelijk de eigenschap dat de vluchtige delen in de wintermaanden snel uit de vlotterkamers verdampen, waarna een slecht onvlambaar (en na langere tijd zelfs ingedikt en gomachtig) goedje overblijft. En daar wil jouw motor in de lente echt niet op lopen. Je kunt er ook voor kiezen om de motor met lege vlotterkamers weg te zetten: aftappen via de aftapschroeven, of de motor voor het wegzetten gewoon laten lopen met de benzinekraan dicht. Als de carburateur leeg is, slaat de motor vanzelf af. Dan kun je in het voorjaar weer met frisse benzine in de carburateurs van start en zal hij beter aanslaan. Aan deze laatste optie zit ook weer een nadeel: laat je de carburateurs veel te lang ‘droog staan’, dan kunnen de pakkingen en de rubbertjes verdrogen. Dan blijkt het middel dus erger dan de kwaal…