KTM is een geliefd voorbeeld in China
Het voelt gevoelsmatig nog een beetje als gisteren, maar de tijd van de inferieure en spotgoedkope Yamasuki’s en Kawonda’s ligt ver achter ons. Het Chinese Colove lanceert met de 800X Super Adventure een allroad die in meerdere opzichten aan KTM doet denken.
Misschien is het wel zo gepast om elkaar eerst netjes voor te stellen: Colove behoort tot de Tibet New Everest Industrial Group. Die werkt op haar beurt samen met de Taiwanese tweewielerspecialist Kymco. New Everest produceert motorfietsmotoren, motorfietsen – ook met drie wielen – elektrische tweewielers, elektrische driewielers en ook elektrische scooters met vier wielen.
De staande twin van de Colove 800X Super Adventure doet sterk denken aan de LC8c-twin van KTM. Alleen de carterdeksels en de cilinderkop verschillen ogenschijnlijk van de Oostenrijker. De boring van 88 mm en slag van 65,7 mm komen wel precies overeen. Dus deelt de Colove ook de cilinderinhoud van 800 cc. De fabrikant schermt verder met een maximaal vermogen van 105 pk en koppel van 86 Nm.
Niet alleen Colove heeft de KTM-twin ontdekt. Eerder deed CFMoto (partner van KTM China) dat ook al voor zijn Enduro 800 MT. Net als bij CFMoto is dit voor Colove een fikse stap omhoog. Tot dusver blijft de maximale cilinderinhoud tot 500 cc beperkt. De daarvoor gebruikte tweecilindermotoren doen sterk denken aan de Honda CB500-motor.
Colove belooft drie varianten van de 800X: een straatversie, een allroad en een versie die eruit ziet alsof hij zo kan deelnemen aan een endurance rally. De enduro met 21” voorwiel en 18” achterwiel staat naar verluidt in de startblokken. Het model heeft een zithoogte van 875 mm, een bodemvrijheid van 270 mm, tubeless banden, een veerweg van 240 mm, een brandstoftank van 22 liter en een vermeend drooggewicht van slechts 160 kg.
Een tweede straatgerichter variant heeft een 19” voorwiel en 17” achterwiel, een lagere zithoogte en minder bodemvrijheid. Het flink verschillende duo deelt wel verschillende zaken. Colove pakt onder meer uit met dezelfde remmen, LCD-dashboard met geïntegreerde navigatie, spaakwielen, remmen en een stalen buizenframe.