Bandenoverzicht 2022
Goeden banden, ze zijn onmisbaar voor een vlot ritje vol bochtenpret onder alle denkbare weersomstandigheden. Ook voor 2022 is er weer volop nieuw rubber te krijgen. We zetten het voor je op een rij
In eerste instantie was de feedback van de bandenbranche een beetje ontnuchterend. Heel veel leek er in eerste instantie niet te melden voor het motorseizoen 2022, zo bleek na een rondje bellen. Opvallend was vooral dat de ‘exotische’ merken, die de laatste jaren langzaam maar zeker hun plekje op de markt opeisten, zich aardig op de vlakte hielden. Nadere uitleg bleef ook achterwege, ook al gezien het feit dat er, pandemie of niet, in 2021 in Europa een behoorlijk goed jaar werd gedraaid als het om scooter- en motorbanden ging.
In 2020 waren er weliswaar nog wat kleine dipjes, waardoor er Europabreed met 7,1 miljoen stuks ongeveer een miljoen minder scooter- en motorbanden werden verkocht dan het jaar er voor. Maar in 2021 werd er in het vergelijkende tijdvak van januari tot september alweer een dikke plus van 15,4 procent genoteerd ten opzichte van 2020 en vergeleken met de pre-corona-tijd 2019 ook nog een plus van 2 procent, zo blijkt uit cijfers van de European Tyre and Rubber Manufacturers’ Association (ETRMA). Ook een rondgang langs groothandels leert dat corona geen negatieve gevolgen heeft gehad en dat ook het veelvuldig gebruik van de motor of scooter door droog weer enorm heeft bijgedragen.
Uiteraard is ook de verhoudingsgewijs kleine taartpunt van tweewieler banden niet verschoond gebleven van globale ergernissen als materiaalschaarste, prijsstijgingen van ruwe grondstoffen en de alomtegenwoordige problemen in de distributieketting.
Ook dat heeft de ‘jonge exoten’ in deze handel waarschijnlijk meer dwars gezeten dan de gevestigde orde van, de ‘Big Six’, van Bridgestone tot Pirelli.
Niet onderschat mag worden hoe belangrijk de woorden ‘service’ en ‘testuitslag’ voor klanten op twee wielen zijn. Het eerste vraagt een enorme investering en voor het tweede zorgen wij al jarenlang met onze onafhankelijke bandentesten. Daarover ook meer op deze pagina’s.
Bridgestone
Het Japanse bandenmerk schuift met de nieuwe AT41 in het zo belangrijke allroad-segment een nieuw profiel naar voren, terwijl de X31 crossband meer een klassiek nicheproduct is. Het grootste deel van het productgamma, met onder andere de 2021-sportbanden-testwinnaar S22, gaat ongewijzigd het 2022-seizoen in.
Adventure Trail AT41
Met een nieuw profiel voor het adventure-segment moeten met name de asfaltrijders worden overtuigd. Volgens Bridgestone moet de AT41 namelijk in veel rijsituaties de al bekende A41 overtreffen. Met meer profielvolume moet op nat wegdek het water beter worden afgevoerd. Een nieuwe rubbercompound, die op de achterband in twee hardheden is aangebracht, moet voor meer tractie en een kortere remweg bij regen zorgen. Met het nieuwe blokprofiel moet daarnaast onregelmatige slijtage worden voorkomen. De AT41 is er in de gebruikelijke allroad-maten.
Battlecross X31
Beter bodemcontact en meer tractie zijn de voornaamste kenmerken van deze nieuwe offroad-band. Met zogeheten ‘Castle Blocks’, die er in het midden van de (achter asymmetrisch gepositioneerde) profielblokken uitspringen, moeten naast tractie ook voor een betere drukverdeling en een beter contactgevoel op glibberige ondergrond zorgen en voor meer grip in bochten. Afgeleid van de ‘Run-Flat’-techniek zijn de ‘inkepingen’ op de wangen van de band, die door luchtstromingen voor koeling van de banden moeten zorgen, waardoor ze minder vervormen en beter presteren.
Continental
Bij de 2021-bandentest overtuigde de Road Attack 3 op alle onderdelen – secundaire weg, nat en slijtage. Maar dat is over en uit, want de productie van deze band is gestaakt. Maar de opvolger is onderweg naar de markt. Verder blijft in 2022 veel bij hetzelfde bij de Duitse bandenfabrikant, bijvoorbeeld de al sinds 1985 (1) leverbare TKC80.
Road Attack 4
Continental prijst de nieuwe Road Attack 4 Hyper-Touring-band aan. Volgens de eigen ontwikkelingsafdeling moet de 4 vergeleken met zijn voorganger meetbaar verbeterd zijn. In de nieuwe rubbercompound, die middels een speciaal bak- en koelprocedé verschillende hardheden kent (‘Multigrip’), zijn nieuwe silica- en harsbestanddelen verwerkt, die met name onder natte omstandigheden voor meer grip moeten zorgen en er bovendien voor zorgen dat de banden sneller op gebruikstemperatuur zijn. Wat wendbaarheid en precisie betreft, ligt de nieuwe 4 volgens Continental op supersport-niveau.
Dunlop
In het populaire toersegment moet in 2022 de nieuw Roadsmart IV de kolen uit het vuur halen voor Dunlop. Binnenkort kunnen we in Frankrijk trouwens al kennismaken met deze nieuwe band. Met de Qualifier Core keert een bekende naam terug op het circuit, en dat voor een schappelijke prijs. Verder zijn er bij Dunlop nog wat modelupdates.
Qualifier Core
De wat oudere circuitrijders onder ons herinneren zich vast de Qualifier nog, ooit het sportieve uithangbord van Dunlop. Na wat mindere testresultaten switchte Dunlop naar de beduidend beter geconstrueerde Sportsmart-familie. Maar de Qualifier maakt als een ‘Core’ een heuse comeback, waarmee volgens de fabrikant ‘de essentie van een hyper-sportband’ – dus grip, feedback, handling – wordt gecombineerd met een ‘buitengewone’ prijs. Kortom: de Qualifier Core is een low-budget-supersport-band.
Roadsmart IV
Een van de meest opwindende noviteiten voor 2022 is de vier Evo-variant van Dunlop’s toerband. Bij onze test van afgelopen jaar (MotoPlus 7/2021) deed de Roadsmart III het weliswaar niet slecht in een sterk bezet testveld, maar hij profileerde zich ook niet bijzonder opvallend. Met andere woorden: de concurrentie had een stap voorwaarts gezet, en Dunlop rolde er achteraan. Maar met de Roadsmart IV zet ook Dunlop een stap en deze band, die er in andere uitvoeringen ook voor zware toerfietsen is als GP en voor sportmotoren als SP, moet nu vooral onder natte omstandigheden uitblinken en ultralicht insturen.
TT100GP/Radial
Deze retro-band is er langer, maar is in 2022 in een aantal nieuwe maten leverbaar. Als 18 inch in 110/80 voor en 140/70 achter past het rubber nu ook om de wielen van bijvoorbeeld een Honda CB1100 EX. Mocht deze klassiek gelijnde band niet helemaal scherp (meer) op je netvlies staan, hier nog een keer de belangrijkste eigenschappen: de TT100GP is er zowel in een radiaal- als een diagonaal-uitvoering. Met nu drie maten voorbanden en vijf achterbanden past hij nu onder veel old- en youngtimers, maar door de universele maatcombi 120/70ZR17 en 180/55ZR17 ook onder veel neo-roadsters van dit moment en die er dan door het klassieke profiel veel authentieker uitzien.
Mutant
We blijven er bij: ook in 2022 is de Mutant qua profiel de meest ‘scherp’ ogende band die je om je wielen kunt leggen. In die zin heeft Dunlop er goed gedaan om het matenspectrum uit te breiden en deze band nog populairder te maken. Het basiskarakter van de Mutant past het best bij een crossover, dus sport, reizen en een vleugje avontuur. Daarmee maakt de Mutant eigenlijk best een flinke spagaat: van echte crossovers als een Yamaha Tracer tot een supermoto als de KMT 690SMC-R en mid-size adventures als de Suzuki V-Strom 650.
Heidenau
Het Duitse traditiemerk, dat afgelopen jaar het 75-jarig jubileum vierde, heeft een trouwe schare fans. En de banden van Heidenau zijn echt niet alleen in de klassiekerhoek geliefd. Ook allroad-rijder die onverharde ondergrond boven asfalt prefereren, weten de grof genopte K60-familie op waarde te schatten.
K60 Ranger
Voor moddervreters heeft Heidenau nu, naast de Scout, de nieuwe Ranger-variant. Met een vrij open profielconstructie is deze band, die er in de gebruikelijke allroad-maten en in het GS-segment (120/70B19 en 170/60B17) en daarnaast met M+S-codering is, duidelijk bedoeld voor het offroad-segment. Andere onderdelen van het eisenpakket waren tractie en zelfreinigend vermogen in het terrein, handling en klimcapaciteiten in diepe sporen en een betere bescherming tegen doorslaan door een versterkte karkasconstructie.
Metzeler
Het Duitse bandenmerk (die al lange tijd voor 100% dochter is van Pirelli) zet qua noviteiten in 2022 vol in op het groeiende allroad-segment. Met drie volledig verschillende profielen – van supersport tot woestijnzand – wil de fabrikant invulling geven aan het zeer universele motorgebruik in dit segment.
Karoo 4
In 2019 hebben we on- en offroaders nog eens goed met elkaar vergeleken: terrein, asfalt en slijtage. Onder de streep hoefde de Karoo 3 zich daarbij niet te schamen, moest hij twee andere banden voor zich dulden en blonk hij uit in de regen. Maar de 3 liet zich niet echt in een hokje stoppen. Als 50/50-terreinband had ‘ie offroad te weinig te bieden en voor overwegend straatgebruik hebben ze bij Metzeler al de Tourance-familie. We zijn benieuwd of de Karoo 4 ons met meer grip in het onverharde (dat is de belofte van Metzeler) wel weet te pakken.
Sportec M9 RR
Wat te doen nu allroads steeds meer vermogen krijgen? En ook steeds minder naast de gebaande paden gebruikt worden? En meer en meer worden gebruikt voor sportief bochtenwerk op het asfalt en bij Alpenreizen? Precies, een supersportband uit de rekken pakken, die ons in verschillende testen al goed is bevallen voor wat betreft grip, natte eigenschappen en handling, en de maten met 120/70 en 170/60 aanpassen aan dikke allroads en ook als ZR-band leverbaar te maken.
Tourance Next 2
Een kleine kanttekening om te beginnen: nummer twee is eigenlijk nummer drie, want ook de oer-Tourance zit nog in het programma van Metzeler. De Next 2 wil voortborduren op de basisdeugden van de meervoudig testwinnaar en het uiteraard nog veel beter doen als je. De omschrijving leest. Concreet betekent dat: betere natte prestaties door een groter aandeel silica in de compound, minder rolgeluid, meer grip op de schouders en een langere levensduur. We zijn benieuwd!
Michelin
De bandenleverancier in de MotoGP huldigt in 2022 niet het principe ‘Win on Sunday, sell on Monday’ en zet niet in op prestige, maar kiest voor een meer pragmatische benadering van de markt met een nieuwe allrounder voor forenzen op scooters en 125’s en de nieuwe Road 6/GT voor de toermarkt.
City Extra
Inhakend op de boom in het forenzenverkeer, heeft Michelin de al langer bestaande City Pro naar de City Extra gemodificeerd. Het belangrijkste kenkerk van de voorganger, de enorm veilige constructie met een drielaags versterking (!) onder het loopvlak, is ook op deze Extra aanwezig. Ook niet onbelangrijk in dit segment: de levensduur moet flink gestegen zijn. Als we af mogen gaan op de eigen testen van Michelin zou er zo’n tien procent aan extra kilometers in moeten zitten. Tegelijkertijd moet ook de natte grip zijn verbeterd.
Road 6/GT
Kan de testwinst van 2021 herhaald worden? Tijdens onze laatste bandentest (inclusief slijtagemeting) was de voorgaande Road 5 in de GT-versie (gereden onder een BMW F900XR) briljant en pakte hij (samen met de Metzeler Roadtec 01 SE) de winst. Heerlijk op secundaire wegen, geweldig in de regen en desondanks een robuuste kilometervreter. Ze stonden bij Michelin dus niet bepaald voor een makkelijke opgave toen aan de ontwikkeling van de opvolger werd begonnen. Als we Michelin mogen geloven, dan moet er met de Road 6 met name bij de natte grip toch nog weer wat extra’s zijn gevonden. Dankzij een 100-procent-silica-compound en een nieuw profiel moet de 6 nog meer grip bieden op nat wegdek. Wat levensduur betreft zit er dankzij een nieuwe 2CT-mix ook nog iets meer in het vat, tien procent volgens de eigen testen van Michelin. Voor grote en zware toerfietsen is de Road 6 er ook in een versterkte GT-uitvoering met een extra karkaslaag.
Mitas
Naast de bekende ‘Big Six’ in motorbandenland is dit Tsjechisch-Sloveense bandenmerk een van de weinige exoten, die consequent en heel doelgericht haar productgamma uitbouwt. Dat komt niet in de laatste plaats door het niet bepaald kleine Trelleborg Group, dat hoofdeigenaar van het bandenmerk is.
Sport Force+ EV/RS
Op basis van de Sport Force+ sportband bouwt Mitas met de speciale uitvoeringen EV en RS de beschikbaarheid voor verschillende motorsegmenten verder uit met nieuwe maten. In de basis heeft de ZR-gecodeerde radiaalband in de EV-versie de bekende constructiekenmerken, is er voor de natte grip silica verwerkt in de rubbercompound, die ook hier volgens het multicompound-principe is opgebouwd – dus met verschillende harde en zachte delen in het loopvlak. Bij de Sport Force+ RS staat de afkorting voor ‘Racing Soft’. Hier is de rubbermix volgens de fabrikant dusdanig gekozen, dat er naast ‘indrukwekkende grip’ ook controleerbare slides mogelijk zijn. Maar voor dubbel-R- en Fireblade-rijders nu opgewonden een wenkbrauw optrekken: de RS-versie is er uitsluitend in maten voor machines als een KTM RC390.
Pirelli
Het Italiaanse merk heeft een uitgekiend productgamma staan en rolt vol vertrouwen 2022 in. Het enige nieuws is een nieuw profiel en verder vertrouwt Pirelli vooral op de bestaande rubbers, die zich tot dusverre ook in onze testen goed staande hielden: de Angel GT II voor de sportieve toerrijder of de Scorpion Trail II voor de avonturier.
Diablo Rosso IV Corsa
Wat sportieve verscheidenheid betreft kan de keuze bij Pirelli verwarrend zijn, want er is voor bijna iedere smaak hobbycoureur een passend profiel. Zo is de Diablo Rosso IV het ‘rubber voor iedere dag’ en geschikt voor alle gelegenheden, terwijl de Diablo Rosso Corsa II naast het rondje in de buurt ook prima geschikt is voor een rondje circuit. En dan nu de ‘DRIVC’ als ideale mix er tussenin? Dit nieuwe rubber moet inderdaad sportiever zijn dan de Rosso IV en een geslaagde spagaat kunnen maken tussen het bijslijpen van je kneesliders op het circuit en het pakken van uitdagende haarspelden in de bergen. Of dat ten koste gaat van de tot dusver overtuigende natte prestaties van de Rosso IV? Dat weten we binnenkort na een test!
MOTOPLUS
BANDENTEST 2022
START MAART/APRIL 2022
Met verse banden het nog prille seizoen starten? In het voorjaar testen we alle nieuwe banden samen met de bestaande concurrentie!