Eerste Test Ducati Monster 1100
De grootste Monster keert weer terug naar zijn roots: lucht- en oliegekoeld en zonder vierklepskop. En juist daardoor heeft hij zijn verloren charme weer terug gekregen!Even een stapje terug in het verleden. In 1993 hangen de Ducati ingenieurs hun grootste luchtgekoelde V-twin , de 900 van de SS, in het vakwerkframe van de 888 en geven de combinatie een rasechte naked bike-stijl mee. Een wereldwijd succes is geboren. Nu in de herfst van 2008 herhalen ze dit kunstje, en wel met de 1.079 cc tweeklepper van de Hypermotard. De fans weten het meteen: de grootste Monster uit het Ducati-gamma keert weer terug naar de basis. Koeler, slangenvlechtwerk en naadloos strakke cilinders, sinds 2001 een noodzakelijk kwaad op de vloeistofgekoelde S4 Monsters, zijn allemaal verdwenen. Daarvoor in de plaats komt een markante en uiterst karaktervolle L-twin met prachtige koelribben.Op het eerste gezicht een goede zet van Ducati, maar behaalde resultaten in het verleden, bieden nu eenmaal geen garantie voor de toekomt. Gelukkig is een deel van het nieuwe pad dat de Monster 1100 gaat bewandelen echter al platgetrapt door zijn kleine broertje de 696. Deze luidde begin dit jaar het nieuwe Monster-tijdperk in met een aantal noviteiten, die nu ook op zijn grote broer terug te vinden zijn. Ondermeer het nieuwe hybride frame, een mix van het bekende vakwerkframe voor met een aangeschroefd aluminium achterframe. Evenals de direct afgeveerde, asymmetrisch geplaatste achterschokbreker, de tot ver onder de buddy doorlopende 15 liter tank en de twee trechtervormige einddempers.Toch, verschil moet er zijn, zelfs binnen deze nobele Italiaanse familie. En dus werd de grote 1100 verwend met een aantal exclusievere componenten, zoals de machtige enkelzijdige aluminium swingarm, volledig instelbare voorvork en een radiaal rem- en koppelingshendel, in tegenstelling tot de axiale exemplaren van de 696. En natuurlijk 383 extra cc’s, die ervoor zorgen dat hij zelfbewust van meet af aan het woord neemt. Terughoudend? Hij zou geen echte Italiaan, of Ducati, zijn, wanneer hij zich de mond zou laten snoeren. Ook niet door de vlinderklep voor beide einddempers, die de tweeklepper gelukkig bij hogere toeren akoestisch vrij spel geven. Het immer hartverwarmende klapperen van de lamellen van de droge koppeling werd echter door een gesloten deksel van het koppelingshuis wel wat ingedamd, maar gelukkig prijkt er ook een open variant in de Ducati accessoirefolder.Koppeling in, eerste versnelling en gaan. Dat de 1100 door de langere vorkpoten en achterschokbreker vier centimeter hoger op de pootjes staat merk je eigenlijk nauwelijks. De 81 centimeter zithoogte is voor de gemiddelde Nederlander dan ook prima in orde. Temeer omdat dit zich in de praktijk meteen vertaalt in de nieuwe Monster-houding. Recht, duidelijk minder inspannend over de tank gebogen en al met al redelijk naar voren georiënteerd, zit je sportief, actief, maar bovenal best comfortabel. Alleen de ongunstig gekromde, naar beneden hangende stuureinden doen de oude, in dit geval ongunstige, Monster-tijden herleven.Daarentegen laat het blok al vanaf de eerste meters zien, bij deze Ducati te passen als hachee bij hutspot. Onder de 2.000 toeren sputtert de korte slag motor nog wat tegen, maar eenmaal uit dit dalletje gekropen laat hij zijn volume werken. Machtig, soeverein en berekenend knalt de 90º V-twin er vandoor. Of het blok er zeventig, tachtig of toch de beloofde 90 pk uitperst, verdwijnt op dergelijke momenten volledig naar de achtergrond. Wat telt is de enorme schop in de rug. Dat hij daarbij nauwelijks vibreert, gasbevelen boterzacht opvolgt en de bak zich superstrak laat schakelen, telt allemaal even niet. De dominante motor eist volledig alle aandacht op. Slechts het afwijken van de gekozen lijn als gevolg van de nogal bruuske lastwisselreacties gooit wat roet in het eten.Klein minpuntje, want op alle andere punten blijft de 1100 netjes aan de bal. De voorwielgerichte handling is uitermate neutraal en is, ondanks de 180er achterband, slechts marginaal minder levendig dan de 696, die het achter met een 160-band doet. In vergelijking met de oude Monster laten de remmen zich excellent doseren. Helemaal prima, net als de sportieve afstelling van achterschokbreker en voorvork, die desondanks toch comfortabel genoemd mag worden. En ook de ietwat beperkte hellingshoek, toch een aandachtspunt op de 696, is door de grotere bodemspeling geen thema meer.Dat geldt helaas niet voor het financiële aspect van deze Italiaan. Een knappe 12.700 euro gaat de grote 1100 kosten, da’s meer dan vierduizend pietermannen meer dan zijn kleine broertje. Voor de met carbondelen behangen S-versie, die daarnaast ook nog wordt opgeluisterd met veerelementen van Öhlins, betaal je nog eens een extra 2.200 euro. Maar toch, zelfs met deze wetenschap blijft het moeilijk om de charmes van de dikke Monster te weerstaan!________________________________________[KASTEN TECHNISCHE DATEN]DUCATI MONSTER 1100MOTOR lucht- en oliegekoelde tweecilinder viertakt 90° V-motor, bovenliggende tandriem aangedreven nokkenas, twee kleppen per cilinder, desmodromische klepbediening, wet-sump smering, benzine-injectie Ø 45 mm, geregelde katalysator, 520 watt dynamo, accu 12 V/12 Ah, hydraulisch bediende droge meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, O-ring ketting.Boring x slag 98,0 x 71,5 mmCilinderinhoud 1.079 ccCompressie 10,7 : 1Max. vermogen 66,0 kW (90 pk) bij 7.500 tpmMax. koppel 103 Nm bij 6.000 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen vakwerkframe met aangeschroefde aluminium gietdelen, upside-down voorvork Ø 43 mm, volledig instelbaar, enkelzijdige aluminium swingarm met monoschokbreker, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 320 mm, vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 245 mm, tweezuiger remklauw. Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 5.50 x 17Bandenmaat 120/70ZR17; 180/55ZR17MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.450 mm, balhoofdhoek 66,0°, naloop 94 mm, veerweg v/a 130/148 mm, zithoogte 810 mm, drooggewicht 169 kg, tankinhoud/reserve 15,0/3,5 liter. Garantie twee jaarKleuren rood, zilver en zwartPrijs NL € 12.700,- / B € n.n.b.INFO NEDERLAND EN BELGIЁ Ducati North Europe, tel. +31 (0)70-301 73 99, www.ducati.nl________________________________________[KASTEN + UND -]+Motor: erg sterk vanuit de toerentalkelderGasaanname: monsterlijk soepelComfort: zitpositie in vergelijking met oude Monster zeer aangenaamVeiligheid: remmen uitermate goed te doseren-Ergonomie: vorm van het stuur wat ongunstigKosten: prijs riant hoger dan van de 696________________________________________[KASTEN MONSTER 1100 UND 696 – DIE UNTERSCHIEDE]1100 TEGEN 696: DE VERSCHILLEN- Blok is rechtstreeks overgenomen van de Hypermotard- Maximum vermogen 90 pk (696: 75 pk)- Uitlaat met vlinderklep (696: geen vlinderklep)- Enkelzijdige swingarm (696: dubbelzijdig)- Achterschokbreker twee centimeter langer- Vier centimeter langere voorvork, volledig instelbaar (696: niet instelbaar)- Zithoogte 810 mm (696: 770 mm)- Achterband 180/55ZR17 (696: 160/60ZR17)- Radiaal rem- en koppelingshendel (696: axiale armaturen)- Drooggewicht 169 kg (696: 161 kg)________________________________________[UNTERSCHRIFTE]Heeft weliswaar geen technische voordelen, maar het ziet er wel bijzonder stijlvol uit: de enkelzijdige swingarm.Klep dicht! Bij lage toeren althans, neemt de omloopsnelheid van de krukas toe, dan geldt het devies: klep open!Optisch bedrog: de brandstof heeft slechts ruimte tot aan de vulopening, in het voorste kwart huist de airbox.