Eerste Test Triumph Street Triple R
Triumph’s succesvolle Street Triple krijgt komend modeljaar gezelschap van een premiumversie. Deze ‘R’ maakt indruk met zijn betere rijwielgedeelte en bijtgrage stoppers, die hij leende van de supersport Daytona 675. Wrooop, wrooop, wrooop, de natuurstenen muur weerkaatst een geluid dat het hart van een motorliefhebber sneller laat kloppen: een driecilinder, fel, blazend en ruig. Alleen dit zorgt al voor kippenvel. En dan hebben we het nog niet eens over de locatie. Het Isle of Man, waar de straten eens per jaar worden omgetoverd in misschien wel het meest fascinerende circuit ter wereld voor de meest spraakmakende races ter wereld: de even beruchte als vermaarde Tourist Trophy. Uitgerekend op deze plek, daar waar Triumph precies honderd jaar geleden naar de eerste racewinst reed, maakt de Street Triple R zijn debuut. De hoogwaardige veerelementen en betere remmen van de ‘R’ stammen in basis af van de Daytona 675: een fractioneel steiler gepositioneerde, zwarte 41 mm upside-down voorvork met stelmogelijkheden voor veervoorspanning en in- en uitgaande demping en een stel radiaal gemonteerde Nissin vierzuiger remklauwen. Aan de achterzijde huist de bekende aluminium swingarm, maar de bijbehorende monoschokbreker is nu ook volledig instelbaar. Onveranderd bleven motorblok en uitstraling. De veerelementen zijn duidelijk stugger dan bij de standaard versie en zachter en comfortabeler dan bij de sportieve Daytona, luidt de toelichting van Triumph. ‘’Klopt helemaal!’’, lijkt de derrière van de ‘R’ uit te schreeuwen. Inderdaad, dit verhaal klopt. Glasheldere feedback en super fijn aanspreken. Daarnaast maakt de Triumph indruk met zijn extreem goede handelbaarheid. De droog slechts 167 kilo wegende driepitter laat zich ogenschijnlijk moeiteloos een bocht in dirigeren en slikt zonder nerveus te worden koerscorrecties onder hellingshoek. Dat schenkt haast blindelings vertrouwen en dat is maar goed ook, want het regent inmiddels pijpenstelen. Gelukkig presteren de standaard Dunlop D209 Sportmax Qualifiers overtuigend en zeker. De beide vierzuiger remklauwen, bediend door een radiale rempomp en staalomvlochten remleidingen, bijten venijnig in de 308 millimeter grote schijven, maar zijn uitstekend doseerbaar. Over de beroemde Ballaugh Bridge, waar de deelnemers aan de TT soms meters ver springen, klimt het voorwiel de lucht in en begint het stuur lichtjes te pendelen. Dat stuur is trouwens van aluminium en niet van staal, de aangename vorm is identiek aan die van de standaard versie. Ook de zit is ongewijzigd en is door zijn diep in de motor geïntegreerde positie uitermate geschikt voor de wat kleinere rijder, zonder dat het trouwens een belemmering vormt voor de groteren onder ons. De driepitter in het vooronder is door zijn brede inzetbaarheid bij uitstek geschikt voor zowel de beginnende als de ervaren rijder. Het 106 pk sterke blok draait gretig toeren en het oefenen van meterslange wheelies is daardoor kinderspel. Het vermogen komt er heel lineair in en dat is verdienste van de weliswaar goedgevulde, maar heel vlak verlopende koppelcurve van de Street Triple. Pas als je een blik op de versnellingsindicator hebt geworpen, besef je pas dat je al weer in de zesde versnelling onderweg bent. De halverwege 2007 verschenen Street Triple heeft zich in korte tijd tot de best verkopende Triumph wereldwijd gelanceerd. Een knappe prestatie. Deze ‘R’ kost € 1300,- meer dan de initiator van dit succes en voor beide geldt dat ze bijzonder mooi zijn afgewerkt met een aangeschroefd subframe, RVS uitlaatsysteem, haakse ventielen, LED-achterlicht, heldere knipperlichtglazen en een informatieve cockpit met veel functies. Het ontbreekt alleen nog aan ABS, iets wat concurrenten als de Honda Hornet en de Yamaha FZ6 al lang hebben. [Unterschriften MRD 21 Seite 19, oben] Chic: de voor de rijder uiterst comfortabele tweekleurige zit contrasteert mooi bij de twee matte kleurstellingen van de ‘R’.[Unten]Meerwaarde: volledig instelbare upside-down voorvork en schokbreker, radiaal gemonteerde en bediende vierzuigerstoppers van Nissin. TECHNISCHE GEGEVENSTRIUMPH STREET TRIPLE RMOTOR vloeistofgekoelde driecilinder viertakt lijnmotor, twee bovenliggende ketting aangedreven nokkenassen, vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen, wet-sump smering, benzine-injectie Ø 44 mm, geregelde katalysator met secundair luchtsysteem, 444 Watt dynamo, accu 12 V/8 Ah, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, O-ring ketting.Boring x slag 74,0 x 52,3 mmCilinderinhoud 675 ccCompressie 12,65 : 1Max. vermogen 78,0 kW (106 pk) bij 11.700 tpmMax. koppel 68 Nm bij 9.200 tpmRIJWIELGEDEELTE aluminium brugframe, upside-down voorvork Ø 41 mm, volledig instelbaar, aluminium swingarm en monoschokbreker met hevelsysteem, volledig instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 308 mm, vierzuiger remklauwen, enkele schijfrem achter Ø 220 mm, enkelzuiger remklauw.Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 5.50 x 17Bandenmaat 120/70ZR17; 180/55ZR17Banden in test Dunlop QualifierMATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.390 mm, balhoofdhoek 66,1º, naloop 92 mm, veerweg v/a 120/130 mm, zithoogte 805 mm, drooggewicht volgetankt 167 kg, tankinhoud 17,4 liter.Garantie twee jaarService-intervallen elke 10.000 kmKleur matgrijs, matoranjePrijs NL € 9.790,- / B € 8.840,-INFO NEDERLAND EN BELGIË Triumph Motorcycles Benelux BV, tel. +31 (0)72-541 0311, www.triumph.co.uk/holland+Vermogen goed controleerbaar en krachtigRijwielgedeelte volledig instelbaar, in harmonieZitpositie comfortabel, geschikt voor groot en kleinAccessoires ruim voorhanden-ABS ook niet optioneel leverbaarKoppelingshendel niet instelbaarMiddenbok niet aanwezig