Nieuws

Bimota allroad met naafbesturing aanstaande?

Komt Bimota als volgende model met een door een Kawasaki-blok aangedreven allroad op de proppen? Het lijkt er wel op.

In een interview op de afgelopen EICMA in Milaan gaf Bimota-baas Pierluigi Marconi aan dat chassis en aandrijving van de Tesi ook voor andere modelvarianten gebruikt zou gaan worden. Een onlangs opgedoken teaserbeeld duidt op een soort van crossover met het compressor-blok van de H2 SX. Een andere teaser geeft zicht op een nieuwe veringcomponent, dat duidt op langere veerwegen en meer grondspeling. In 2023 moet het zover zijn.

Op het eerste beeld is hoge en breedgeschouderde tank te zien, een ruime stroomlijn en de kenmerkende naafbesturing van de Bimota Tesi. De achterzijde is lang met fors bagagerek en wellicht geïntegreerde kofferdragers. De uitlaat is aanzienlijk hoger geplaatste dan bij de H2-varianten van Kawasaki zelf en Bimota. De duidelijk te herkennen spaakwielen lijken eerder op een adventure-variant van de Tesi H2 te duiden dan op een pure toermachine. Dat wordt onderstreept door de totale hoogte van de machine en de indruk dat er aan de voorzijde een 19 inch wiel huist en achter een 17 inch exemplaar.

Puur mechanisch bekeken kan die grotere hoogte ook het gevolg zijn van een onderdeel dat Bimota eerder deze maand liet zien op Facebook en Instagram. Dat was een gefreesd onderdeel voor de ophanging, dat beide schokdempers middels linksystemen verbindt en zo het chassis verhoogt. Nieuw is het in ieder geval, want het is niet te vinden op de KB4-modellen en ook niet in de catalogus met vervangende onderdelen voor de Tesi H2.

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws