Dit zijn de 10 grootste motorfabrikanten ter wereld
Grote namen in de top 10 van grootste motorfabrikanten? Wie dat denkt, komt bedrogen uit. In dit lijstje kom je maar drie echt bekende namen tegen. De Europese merken komen er zelfs helemaal niet in voor.
36 miljoen tweewielers wereldwijd. Dit gigantische aantal nieuwverkopen staat er onder de streep van de tien grootste fabrikanten ter wereld over de periode januari tot november 2021. Onder die tien fabrikanten zijn er slechts drie die we hier goed kennen: Honda, Yamaha en Suzuki. Deze merken zijn samen verantwoordelijk voor iets meer dan de helft van alle nieuwverkopen wereldwijd en onderstrepen op indrukwekkende wijze de macht van de drie Japanners op het wereldtoneel. Overigens: een van de grootste Europese fabrikanten, de Piaggio-groep, komt met 350.000 stuks per jaar niet eens in de buurt van deze top 10.
Twee plekken in die top 10 willen we er uitlichten: op plek 2 het Chinese merk Yadea, dat tot november 2021 een dikke 5,8 miljoen elektrische scooters in China op de markt bracht en daarmee een groei van 17,8 procent realiseerde, en op plek 10 het eveneens Chinese Niu, dat 900.000 stuks aan de man bracht en liefst 72 procent groeide ten opzichte van het jaar er voor. Dat betekent dat er in deze top 10 van de grootste fabrikanten ter wereld liefst twee merken staan, die uitsluitend elektrisch aangedreven tweewielers produceren, sterk groeien en samen bijna 7 miljoen scooters hebben verkocht.
Ooit gehoord van Italika? Waarschijnlijk niet, tenzij de Mexicaanse motormarkt je speciale aandacht heeft. Daar produceert en verkoopt Italika namelijk haar elf verschillende modellen tot 250 cc cilinderinhoud. De Mexicaanse fabrikant groeide tot november vorig jaar maar liefst 24 procent en verkocht 900.000 units, goed voor plek 9 in deze lijst.
In Nederland hoort Suzuki al een aantal jaar niet meer bij de echt grote jongens als het om de aantallen gaat, maar wereldwijd verkoopt het nog steeds 1,2 miljoen tweewielers, een groei van liefst 26 procent en plek 8 in deze lijst. Het Chinese Haojue komt eveneens tot 1,2 miljoen stuks, goed voor plaats 7. Haojue maakt overigens voor Suzuki de 110cc- en 250cc-scooters voor Chinese markt.
Dan is het even een flinke sprong naar de nummer 6, het Indiase TVS Motor met 2,25 miljoen stuks, ondanks een moeilijke thuismarkt een plus van 6,4 procent. Overigens is TVS ook het moederconcern van Norton en produceert het samen met BMW het G310-platform. Een plekje hoger op 5 staat directe concurrent Bajaj met 2,3 miljoen stuks en een plus van 5,4 procent.
Op de vierde plek komen we Yamaha tegen, dat met 3,5 miljoen stuks een plus van 15,7 procent wist te scoren, ondanks enorme leveringsproblemen naar Europa. Dat werd met bepaalde modellen trouwens opgevangen door productie bij het Franse MBK. Precies een miljoen stuks meer noteerde het Indiase Hero op plek 3, en daarmee scoorde het overigens een negatief resultaat van minus 9,6 procent.
Yadea op plek 2 noemden we al en de Chinese fabrikant staat een plek achter de grootste ter wereld: Honda. De Japanse fabrikant verkocht 13,8 miljoen units, een plus van 14,7 procent vergeleken met het jaar er voor.
Ondanks enorme groeicijfers van de genoemde fabrikanten zijn de cijfers enigszins misleidend omdat ze voor een groot deel de verliezen van 2020 dekken.
De marktmacht van Europese grootheden als BMW, Ducati, KTM en Triumph is vooral een regionaal fenomeen, dat zich vooral laat verklaren door de premium-uitstraling van deze merken. Maar de kale cijfers laten vooral zien dat deze merken kleine vissen in de grote vijver zijn. Ter vergelijk: Triumph is met recht tevreden over 75.000 motorfietsen in 2021, maar dat is een aantal dat Honda wereldwijd in twee dagen realiseert, waarbij eerlijkheidshalve dan wel vermeld moeten worden dat het dan om een heel ander prijssegment gaat dan bij de Britten. Of neem Yamaha, dat wereldwijd 58 keer zoveel tweewielers afzet dan Ducati deed in een terecht gevierd recordjaar van de Italianen.
Wat deze internationale cijfers vooral laten zien als het om de Japanse fabrikanten gaat en hun voor Europeanen soms onbegrijpelijke modelpolitiek met geen echte volledig nieuwe modellen en motoren, is dat de kale cijfers domweg niet in het voordeel van onze markt spreken. Maar wat geen enkele fabrikant echter moet vergeten, is dat premium en prestige voor een Japanse fabrikant in Europa enorm belangrijk zijn.