Interview Ten Kate-teammanager Kervin Bos
Het World Supersport-team van Ten Kate schreeuwt aan alle kanten passie. Dat die passie aan het einde van het seizoen resulteerde in de titel met coureur Dominique Aegerter is dan natuurlijk extra mooi. Zeker als je weet wat het team dit seizoen heeft moeten overwinnen: een achterstand bij de openingsrace, een nieuwe coureur en monteurs die zelfs hun zomervakantie lieten schieten. We zoeken teammanager Kervin Bos op voor een terugblik op afgelopen seizoen en kijken ook vast vooruit op het nieuwe seizoen, met de nieuwe regelementen.
In eerste instantie was de terugkeer in het WK Supersport niet helemaal volgens het uitgestippelde plan. Kervin Bos: “Het deed best wel pijn toen we dit beslisten, vooral voor Gerrit. Toen we stopten met Honda was mijn eerste voorstel om terug te keren in het WK Supersport, omdat ik dacht dat we daarin konden excelleren. Maar toen we in gesprek kwamen met een potentiële hoofdsponsor zei Gerrit: ‘kijk maar hoe je het doet, maar we doen Superbikes’. Dat konden we na twee jaar niet langer volhouden, en uiteindelijk hebben we met de nodige pijn en moeite de ‘company vision’ om kunnen buigen naar het WK Supersport. Dat heeft uiteindelijk geresulteerd in een wereldtitel, maar daar hebben we heel veel voor moeten doen.” Zo kende het team een teleurstellend eerste weekeinde in Aragon. Maar het team is erg gedreven en zette er samen de schouders onder, sommige gaven zelfs hun zomervakantie op. Uiteindelijk wist Aegerter, toen nog met de focus op de MotoE-klasse, in een ervaren veld met twee wedstrijden te gaan al het wereldkampioenschap binnen te halen.
Zoals bekend zijn de regels voor het WK Supersport in 2022 aangepast door Dorna en de FIM. Ook daar blikt teammanager Bos vast op vooruit, net als Eric de Seynes van Yamaha Motor Europe. Benieuwd naar wat ze ervan vinden en wat Bos verder nog te vertellen heeft? Ga dan nu naar de winkel voor MotoPlus 2/2022. Liever elke twee weken een nieuwe editie op de deurmat? Geen stress, klik dan gewoon even hier.