Vergelijkingstest Aprilia RS660 – Aprilia RS250
Geen enkel zintuig beïnvloedt ons denken en voelen dusdanig als onze reuk. Nog voor de mens het licht van de wereld kan aanschouwen, kan hij ruiken. Reuk verbindt onze hersenen met onze stemming, en zorgt voor levenslange herinneringen. Je eerste parfum bijvoorbeeld, die vergeet je nooit. Als de geur weer opduikt in je neus, is het een feestje in je hoofd.
Genoeg geneuzel over het reukvermogen, er is immers een reden voor deze biologische opfrisser. De kenners leggen inmiddels de link met één van de twee testmotoren. Contactsleutel om, choke uit, kickstarter een beheerste trap geven en voila: “Reng-deng-deng.” Schaamteloos stoot de RS250 een blauwe nevel van olie en onverbrande benzine in de frisse ochtendlucht. Het brengt ons terug in die goeie ouwe tijd. De replica van het WK-gereedschap van kampioenen als Biaggi, Capirossi en later Valentino Rossi stamt uit de goeie tijd van de in Noale gevestigde fabrikant. Na de zware tijd die het Piaggio-concern daarna kende, kwam het nieuwe RS-model, ditmaal met een 660 viertakt twin. Geen blauwe uitlaatwalmen, maar braaf Euro5-gehomologeerd. Op papier zou je niet zeggen dat de twee – los van het Aprilia-logo en de RS-aanduiding in de naam – verre familie zijn. Maar eenmaal onderweg blijken de twee meer op elkaar te lijken dan eerder gedacht. De viertakt is namelijk goed voor een bekeken 100 pk, met een tamme vermogensafgifte in de eerste helft van het toerenbereik, dezelfde karaktereigenschap die de RS250 ook kenmerkt.
Dit is slechts één overeenkomst tussen de twee Italiaanse renpaarden. Benieuwd naar de rest? Lees het in MotoPlus 2/2022. Elke twee weken helemaal up-to-date blijven met het laatste nieuws, de meest uitgebreide testen, onderhoudende reportages en sprekende reisverhalen? Kan, gewoon even hier klikken…