+ Plus

Helmennieuws Arai

In het sportieve topsegment zijn de Arai RX-7 RR en RX-7 Corsair veel gedragen helmen. Binnen afzienbare tijd neemt de nieuwe RX-7GP dat vaandel over.De naam van de nieuwe Arai (‘GP’) laat er al geen misverstand over bestaan waarvoor hij bedoeld is: als sportieve helm waarmee je ook op het circuit goed uit de voeten kunt. Speciaal daarvoor is de GP voorzien van een aantal verbeteringen en nieuwe items. Uiterlijk valt bijvoorbeeld de kleine verstelbare spoiler op, die aan de achterkant tussen de diffusers zit. Volgens Arai treedt er door deze kleine ‘air wing’ minder turbulentie op, zodat de helm op hoge snelheid stabieler aanvoelt en minder wil gaan schudden.De diffusers zelf zijn wat groter uitgevoerd en kregen ook grotere bedieningsknoppen voor de luchtkleppen. Door de verbeterde luchtstroming komt er nu beduidend meer koele lucht in de helm terecht, zodat je op het circuit je hoofd letterlijk en figuurlijk goed koel kunt houden. Daarvoor zitten er nu ook twee extra luchtuitlaten onderaan de zijkant, en een forse luchtuitlaat in de nek. Door de helmvorm wordt rond deze drie uitlaten een vacuüm effect gecreëerd, zodat de warme lucht hier wordt weggezogen en er van voren juist koele lucht de helm ingetrokken wordt.Aan de zijkanten zitten de nieuwe luchtuitlaten net boven de nieuwe verstevigingsrand. De RX-7 GP is ook voorzien van een ruimere opening aan de onderkant, maar door de profilering van de onderrand is de helm hier wel beduidend sterker geworden. Dat merk je al als je de helmopening met je handen in elkaar probeert te duwen.Voor een verbeterd zicht loopt het vizier nu aan weerskanten vijf millimeter verder door naar achteren. Je blikveld opzij is daardoor flink toegenomen en ook bij het achteromkijken is het zicht verbeterd.Bij het ontwikkelen van de nieuwe RX-7 GP heeft de veiligheid hoog in het vaandel gestaan. Met gepaste trots maakte Arai dan ook bekend dat de nieuwe GP niet alleen is goedgekeurd volgens de ECE 22-05-keuring, maar ook volgens de strenge Amerikaanse Snelll M2010-eisen. Het verschil tussen de ECE- en Snell-eisen zit hem bijvoorbeeld in het feit dat een helmschaal volgens ECE-keuring altijd op bepaalde vastgelegde plekken gemeten wordt. Een fabrikant weet dus van te voren waar de keuringsexpert de helm gaat testen op inslag- en valbeschadigingen. Het zal je dan wellicht ook niet verbazen dat veel schalen op precies die plekken dikker of van een sterker materiaal gemaakt zijn. Bij een Snell-keuring kan de helmschaal op elke willekeurige plek getest worden. Vele merken produceren daarom ook verschillende helmen voor de USA en voor de rest van de wereld. De RX-7 GP voldoet door zijn 35% sterkere schaal nu als één van de allereerste helmen aan beide keuringseisen.Een ander veiligheidsaspect in deze GP-helm is het ‘Advanced Emergency Release System’: na een ongeval kan de onderste rand van de helmvoering middels twee straps in één ruk uit de helm getrokken worden, waarna de helm – na het lossen van de kinband (met dubbele D-sluiting) – veel makkelijker afgezet kan worden. Helemaal nieuw is dit principe niet, maar het werd tot dusver eigenlijk alleen in de GP’s (zowel wegrace als cross) gebruikt. Deze veiligheidstechniek is nu dus ook voor de openbare weg leverbaar.De nieuwe RX-7 GP staat medio december bij de dealers en kost € 779,- voor de uni-kleuren en € 879,- voor de replica-kleuren van bijvoorbeeld Pedrosa, Mamola, Hopkins, Haga, Okada of Edwards.[[BU]][aufmacher ganz unten, kein BU]Arai 1Door het Advanced Emergency Release System kan na een ongeval de onderste voeringrand verwijderd worden, zodat de helm makkelijker is af te zetten.Arai 2Dani Pedrosa ontving de eerste RX-7 GP uit handen van Akihito Arai, kleinzoon van de Arai-oprichter.Arai 3De nieuwe kleuren van Pedrosa’s helm, al mis je wel de Red-Bull-stier op de zijkanten.Luft 1,2 und 3 zusammen plazierenEr is veel aandacht aan de ventilatie besteed, met ruime in- en uitstroomopeningen, onder meer in de nek.Detail 1Tussen de twee diffusers zit nu een kleine verstelbare spoiler die voor meer stabiliteit op hoge snelheid zorgt.Detail 2De onderrand is geprofileerd voor de stevigheid. De kinspoiler is uitschuifbaar.Detail 3In de nek is de grote ventilatieopening goed zichtbaar.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

14 november, 2024

De uitbreiding van het merk Husqvarna binnen het Pierer-imperium vordert gestaag. Na de nogal radicale 701 Vitpilen ...
Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...