Zillers R18 voor de bemiddelde exoot
Uniek door het leven gaan, komt met een prijs. Deze door Zillers Garage flink verbouwde R18 kost je bijvoorbeeld € 75.000,-. Als je die leuke spaakwielen van de foto’s wilt hebben, komt er nog eens € 2.600,- bij. Voor dat megabedrag heb je een van de dertien exemplaren van deze bijzondere creatie, die ook zonder standaard blijft staan.
Er zijn genoeg motorrijders die al moeite hebben met het standaard lijnenspel van BMW’s R18, maar deze Ziller doet daar nog een flinke schep bovenop. Het gewelfde kuipwerk van carbon is niets minder dan spraakmakend. Het is niet voor niets dat Ziller ooit bovenaan eindigde in het AMD wereldkampioenschap custombouw.
Onder al die ‘gekkigheid’ schuilt een gewone BMW R18, die middels een veertig mille kostende kit is om te toveren tot deze exoot. De custom behoudt onder andere het frame, motorblok en de remmen, de kit bestaat uit onder meer kuippanelen, CNC-gefreesde aluminium wielen, luchtvering, titanium uitlaatsysteem, zadel, benzinetank en nog wat andere zaken. Om voor de cijferaars, 1001 andere zaken. Het kuipwerk komt trouwens gespoten in een kleur naar keuze.
In de R18 speelt het megadikke boxerblok nog een hoofdrol, in de Ziller-versie moet hij het doen met een bijrol. De 1.802cc, 91 pk, 116 Nm en 190 km/uur steken namelijk schril af bij de meer dan extravagante vormgeving en technische periferie. De luchtvering bijvoorbeeld, kan in stilstand zo ver inzakken dat de motorfiets op de grond rust op een paar ijzeren pennen. Mocht je in deze Ziller het ideale december cadeau zien, dan vis je helaas achter het net. De levertijd bedraagt vier maanden. Oh ja; of je dan vooraf wel even 60% wilt aanbetalen.