Nieuws

Motornieuws 2022: Ducati DesertX

In hapklare brokken dient Ducati sinds eind september iedere twee weken al haar 2022-nieuws op. De Italianen trapten af met de Multistrada V2 en bewaarden vervolgens het lekkerste voor het laatst: maak kennis met de volledig nieuwe DesertX!

De naam was al bekend, het feit dat het zwaartepunt van de nieuwste telg op het onverhard zou liggen ook. Nu heeft Ducati met de Multistrada Enduro in het recente verleden ook wel offroad georiënteerde motorfietsen in de aanbieding gehad, de DesertX gaat evenwel duidelijk nog een stapje verder. Het ranke design met de dubbele koplampen (led, net als alle andere verlichting) en het roodwitte kleurenschema voeren overduidelijk terug op de legendarische Cagiva Elefant ‘Lucky Explorer’ en ademt ‘Dakar’ uit al zijn poriën. Maar het blijft niet alleen maar bij uiterlijke schijn, als eerste moderne Ducati ooit is de nieuweling namelijk uitgerust met een 21” voorwiel en 18” achterwiel, standaard voorzien van Pirelli Scorpion Rally STR rubber. In combinatie met volledig instelbare Kayaba veerelementen met lange veerwegen (voor 230 mm en achter 220 mm) is de DesertX behoorlijk hardcore op het onverhard gericht.

Het kloppend hart van de rijklaar 223 kilo wegende DesertX wordt gevormd door de bekende 11° Testastretta V-twin met een cilinderinhoud van 937cc, die onder meer ook in de Multistrada V2 en de Hypermotard 950 dienst doet. Het blok kreeg een iets andere tuning en is in DesertX-trim goed voor maximaal 110 pk bij 9.250 toeren en 92 newtonmeter koppel bij 6.500 toeren. Al vanaf een kleine vierduizend toeren staat er minimaal 80 newtonmeter tot je beschikking, aan kracht onderin dus schijnbaar geen gebrek. Bovendien heeft Ducati de versnellingsbakverhoudingen ook aangepast, de eerste vijf versnellingen zijn korter geworden. En dan met name de eerste en tweede voor extra drive bocht uit. De zesde versnelling blijft even lang, wat het verbruik op hogere constante snelheden ten goede moet komen.

En blijkbaar ontkomt ook de moderne zandhaas niet meer aan de nodige elektronische hulpmiddelen. Te beginnen met het fraaie TFT-scherm (met bluetooth-connectivity), dat heel opvallend rechtop staat voor een optimale zichtbaarheid tijdens een staande rijhouding. Verder is de twin voorzien van uitschakelbaar bochten-ABS (3 standen), verschillende powermodi, tractiecontrole (8 standen), wheeliecontrole, instelbare motorrem, een up/down quickshifter en cruise-control. En niet te vergeten, standaard staan er zes verschillende rijmodi tot je beschikking. Naast de bekende Sport, Touring, Urban en Wet modi, kent de DesertX ook twee speciale offroadstanden, namelijk Enduro en een volledig nieuwe Rally modus. In die laatste staat het volle vermogen tot je beschikking, terwijl de hulpsystemen je behoorlijk de vrije hand geven. Een modus voor behoorlijk ervaren rijders kortom.

De nieuwe Ducati DesertX zal er enkel in de fraaie ‘Star White Silk’ kleurstelling komen. Wanneer hij leverbaar wordt en wat ‘ie gaat kosten, is nog niet bekend. Info: www.ducati.com

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws