Warmdraaien 7/2007
Precies 3.071 Nederlandse en Belgische motorrijders vulden eind november en begin december 2008 – hetzij online, hetzij op papier – een stemkaart in voor de Motor van het Jaar-verkiezing die MotoPlus in samenwerking met 10 zusterbladen uit Europa organiseert. In totaal kwamen er bijna 75.000 stemkaarten binnen, dus dat werd nog even turven voor de organisatie.
Al dat turven geeft ons echter een perfect beeld: welke motor is in welk land het meest populair? En hoe zit het met de basiscategorieën toer, supersport, chopper/cruiser, all-road/off-road/supermoto, allround, naked bike, 125 en scooters, zijn daar per land ook wezenlijke verschillen te noteren? Trouwens met de 2009-verkiezing begint vaak ook al de organisatie van de verkiezing voor een jaar later. Vooral de onderverdeling in categorieën zorgt elk jaar weer voor hoofdbrekens. Een supersport en een all-road, dat lijkt wel duidelijk. Maar wanneer is een motor nog een allrounder en wanneer een toermodel? De grenzen vervagen in de moderne wereld, dat geldt ook voor motorfietsen. Dat vraagt eigenlijk constante bijsturing.
Maar een dag of tien geleden kon ik Moto Tricolore directeur Robert Landman in Rome, waar we samen waren voor de eerste test van de Moto Guzzi V7 Café Classic de hand schudden en hem feliciteren met de verkiezingswinst van de Aprilia RSV4. Deze spiksplinternieuwe supersport (lees de allereerste test in het volgende nummer van MotoPlus) is de grote favoriet van de motorrijders uit de lage landen en dat is een enorme opsteker voor Aprilia. Robert Landman: ”Uit de positieve reacties op de Motorbeurs wisten we al dat we iets moois in huis hadden, maar dat ruim 3.000 MotoPlus-lezers de RSV4 kiezen tot Motor van het Jaar 2009 is echt helemaal super. De RSV4 is een soort showcase voor het nieuwe Aprilia en het eigen V4-blok is de opvolger van de jarenlang gebruikte Rotax V-twin. Als je als fabriek zo’n ingrijpende stap neemt hoop je dat het publiek daarin meegaat. En dan is het toch geweldig dat je nieuwe model van meet af aan zo gewaardeerd wordt. Daar kun je als fabrikant alleen maar van dromen!”
Ook gaan dromen kan Arnhemmer Bob Weeting en wel van de mooie ritten die hij binnenkort kan gaan maken op zijn nieuwe Ten Kate Hannspree Honda CBR600RR. Bob bracht ook zijn stem uit en werd uitgeloot als winnaar van de hoofdprijs! Het zal je niet verbazen dat hij daar helemaal ondersteboven van was. Van harte Bob, en heel veel plezierige kilometers toegewenst!
Over hele Europa bezien is de BMW R1200GS gekozen tot Motor van het Jaar. Na tweemaal een Ducati lijkt de ‘Europese’ motorrijder wat tot bezinning te komen en dan is de keus voor de R1200GS – tevens één van de allerbest verkopende motoren in Europa – erg goed te verklaren.
In dat kader is het opmerkelijk dat in Europees opzicht de belangstelling voor supersportmachines tanende is, terwijl deze in Nederland en België juist weer toeneemt. Misschien is de motorrijder de betutteling een beetje zat en kiest hij weer onvoorwaardelijk met zijn hart voor een nieuwe sportieve motorfiets.
In MotoPlus 7 lees je alles over deze Motor van het Jaar-verkiezing.
Klik op de bestanden hieronder en je vindt de Nederlandse en Europese top 25 van meest populaire motorfietsen.
Eric Bulsink
Hoofdredacteur MotoPlus