+ Plus

Column Maarten Siffels MP 13-2008

Na een vermoeiende motordag, goed eten en een paar glazen wijn is het snel inslapen. Ik droom. Ik droom dat ik op een BMW HP2 Sport (zie MotoPlus nr. 10) op een circuit rijdt. Het is stralend weer, het asfalt ligt er maagdelijk bij en ik kan de instructeur voor me goed bijhouden. Het is een slank mannetje, die soepel de bochten instuurt. Briljante techniek, een genot om naar te kijken. Het hele rondje zie ik hem maar één keer remmen. Fijne droom en bijna te mooi. Achter op het pak van mijn voorrijder staat “Fuchs”. Verrek, dat moet Jurgen Fuchs zijn. Die racet immers op zo’n motor, in het WK Endurance. Wauw, wat een levensechte droom. Fuchs steekt zijn hand op. Tijd om de pitstraat op te zoeken. En om wakker te worden. Ik knijp eens in mijn arm, maar er gebeurt niks. Ik voel het ook nauwelijks, door het leer heen. Het zal toch niet waar zijn? Droom ik dan niet?En kijk, Fuchs wacht op me, iets verder in de pitstraat. Steekt zijn duim op. “Goed gereden”, zegt hij. Hij vindt het lekker om de eerste sessie vlot te beginnen. Straks doen we het nog een keer, belooft hij ook. Ik vind het allang goed. Zulke realistische dromen wil ik iedere nacht wel.Pas na een halve liter water kom ik een beetje bij. Van de ervaring van het rijden op deze semiracer met opgepimpt boxerblok. Van het rijden achter deze voormalige wereldtopper aan. In 1996 werd Fuchs in de WK-eindstand van de 250 cc nog vierde, na grote namen als Max Biaggi en Olivier Jacque. Daarna is hij ontwikkelingswerk gaan doen voor diverse fabrikanten, waaronder BMW, en laat hij zich inhuren voor testwerk. En vandaag duikt hij zomaar op in Baden-Baden, bij een door Team Motobike (www.team-motobike.de) georganiseerde BMW Testride op het LuK Driving Center, een leuk baantje op het terrein van het lokale vliegveld. We mogen rijden op de HP2S, Megamoto, R1200S, F 800 S en op de snelle viercylinders. Ik maak me ernstig schuldig aan toeristische handdoek-leg-praktijken. Zodra er van de vorige groep een HP2S vrij komt, claim ik die meteen door hem vol te hangen met helm, handschoenen en natte T-shirts. Met testosteron doorweekte geurvlaggen, als het ware. Voor mij! Afblijven! Zoek zelf maar een leuke F800 uit. Gelukkig zijn de aanwezige Duitsers veel te beleefd om mijn territoriumdrift te betwisten, hoewel er in de loop van de dag toch een paar HP2S-en door valschade uitgeschakeld worden.Tussen de zeven sessies door is er tijd om met Fuchs te praten. Benzinegesprek, natuurlijk, want door die man stroomt geen bloed, maar motorolie. Kan ik hem eindelijk eens vragen waarom ze bij de 1000-test (MotoPlus nr. 7) zo langzaam reden. Was op Almeria, namelijk, en daar ben ik ook geweest. En als doorgewinterde testprofs op de nieuwste brulijzers net zo hard rijden als een paar Hollandse hobbyracers… Fuchs wijt het aan harde banden en slecht weer. Ze hadden tijdens de test bijna de hele tijd veel wind gehad en dan kan het op Almeria akelig zanderig worden.Ik wil ook nog van hem weten wat nou echt het verschil is tussen de banden die om de HP2S-en zitten. Onder de meeste fietsen zitten Michelin Pilot Powers in de 2CT versie, maar een paar staan nog op Metzeler Racetecs, de banden waarmee ze geleverd werden. Ik heb dan al op allebei gereden en ben verbaasd over de grote verschillen. Fuchs beaamt dat. “Michelin”, stelt hij, “maakt veelal banden die makkelijk insturen, maar tijdens de bocht minder feedback geven. Dat krijg je van de Metzelers wel, zeker van deze meer op het circuit gerichte banden, en daar kun je dan tijdens de bocht grotere hellingshoeken mee maken”. Gewapend met deze wijsheid rijd ik nog twee sessies, eerst op een fiets met de Metzelers, dan op eentje met de PP’s. Inderdaad rijd ik op de Racetecs krappere lijnen en durf ik schuiner. Een sessie later schrik ik bijna van het snelle insturen van de Michelins. Blijken mijn geliefde Pilot Powers ineens wiebelbanden? Dat nou ook weer niet, maar anders voelt het wel.Als laatste vraag ik Fuchs nog wat hij vindt van het abrupte karakter van de voorrem. Zijn stem zakt. Tijdens de enduranceraces, vertelt hij op zachte toon, laat hij de blokken van de voorrem vervangen door zachtere van een ander merk dat met dezelfde remklauwen rijdt. Het moet onder ons blijven, dus mondje dicht. Maar tijdens races rijdt BMW-fabrieksrijder Jurgen Fuchs met remblokken van… Ducati!

Lees meer over

BMW Ducati

Gerelateerde artikelen

Eerste test Ducati Multistrada V4

Eerste test Ducati Multistrada V4

31 oktober, 2024

Zware slagregens, rivieren treden uit hun oevers, en evacuaties. Kortom, een prima weersverwachting om af te ...
Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...
Rij-impressie BMW M1000XR

Rij-impressie BMW M1000XR

17 oktober, 2024

Na de M1000RR en M1000R lanceerde BMW eerder dit jaar met de M1000XR een derde model in de exclusieve M-lijn. Vol ...