Warmdraaien MotoPlus 13-2008
November 1985. Op een koude en winderige testbaan van FAG-Kugelfischer in het Zuid-Duitse Ebern mocht ik voor Moto73 – als één van mijn eerste klussen in de motorjournalistiek – in een select gezelschap rijden met een prototype van een BMW, voorzien van een ABS-remsysteem. Op een K100 met zijwieltjes mochten we remmen tot het uiterste op een spekgladde strip, zodat we zelf konden constateren dat het ABS keurig ingreep zodra voor- of achterwiel blokkeerde. De regelintervallen waren toen nog zeer grof, maar de eerste stap was gezet. In 1987 kwam BMW op de markt met de ABS-remmen op hun motorfietsen. Juni 2008. Op een zonovergoten testbaan van LUK in het Zuid-Duitse Baden-Baden mocht ik – nu voor mijn MotoPlus – opnieuw het been slaan over een ABS-prototype: de Honda Fireblade ABS. Dit is Honda’s allernieuwste ontwikkeling, een ABS speciaal ontwikkeld voor supersportmotoren. Vijf korte rondjes mocht een klein groepje journalisten nu vast rijden met de 2009-Fireblade ABS. Komend seizoen wil Honda namelijk als eerste fabrikant ook in het supersportsegment ABS-remsystemen aanbieden.De geschiedenis lijkt zich dus te herhalen, al is er in 23 jaar een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Vrijwel gelijktijdig met de introductie van de BMW-ABS zette Honda twee decennia geleden ook haar eerste schreden op dit gebied en beide merken hebben de motorwereld klaargestoomd voor sterk verbeterde en veiligere remsystemen, al dan niet voorzien van slimme koppelingen tussen voor- en achterrem. En na de aanvankelijke schroom is de motorrijder ook ‘gevallen’ voor het ABS. Motormodellen waarvoor géén ABS leverbaar is, zijn steeds uitzonderlijker en ook op de tweedehandsmarkt blijkt de iets hogere nieuwprijs een goede investering te zijn geweest, aangezien motoren met ABS duidelijk meer in trek zijn.En dat is terecht, want alhoewel je eigenlijk hoopt dat je het ABS nooit nodig zult hebben, kan het je onder moeilijke omstandigheden (zoals het maken van een noodstop in de regen op of vervuild asfalt) overeind houden. Bovendien werkt het ABS ook mentaal door. Met ABS durf je tenminste voluit te remmen, als dat nodig is. Zonder ABS hou je onwillekeurig toch altijd een bepaalde reserve in acht. Je remweg is dan gewoon langer omdat je niet het maximale uit de kast haalt.Honda heeft onlangs een test gedaan met een ervaren, professionele testrijder. Pas bij de vijfde(!) rempoging wist hij zonder ABS harder te remmen dan op een gelijke ABS-machine. Pas na vijf keer was zijn gevoel dus optimaal ingesteld op de omstandigheden. In het dagelijkse verkeer heb je echter geen vijf pogingen, daar krijg je maar één kans en die moet je – zeker in een noodsituatie – optimaal gebruiken om je lijf en leden te redden.Nu de ABS-systemen zijn geëvolueerd, lijken de remmen niet langer de ‘zwakste schakel’ in de veiligheidsketting. Zichtbaarheid van de motorrijder en zijn machine wel. (Ook daar wordt door Honda hard aan gewerkt door bijvoorbeeld betere verlichting aan de voorkant). En ook de grip van de band wordt steeds transparanter: dankzij het ABS kun je immers altijd het maximaal haalbare remmen en wordt de grip van de band bepalend voor de remweg.En zo komen we bij de grote bandentest van all-road-banden, die je vanaf pagina 60 kunt lezen. In die test zat ook een remwegmeting in de regen en daarbij bleek de best remmende band – vol in het ABS – 49,5 meter remweg te hebben vanaf 100 km/uur. De slechtste regenband stond pas 17 meter verder stil (remweg 66,5 m)!Voor die test reden we trouwens ook met zeven BMW’s R1200GS naar Sicilië op en neer, om een indruk te krijgen van de slijtage van de zeven geteste bandenmerken. Als je iets test moet je het goed doen, nietwaar?Eric Bulsink[[bu]]De geschiedenis herhaalt zich: 23 jaar geleden reed ik met een prototype BMW ABS op een Duits testcircuit. En enkele weken geleden reed ik, opnieuw op een testcircuit in Zuid-Duitsland, met de Honda Fireblade ABS, die komend seizoen leverbaar wordt. Dat de ABS-techniek een enorme stap gemaakt heeft, toont die Fireblade-ABS aan, want die werkt subliem.