Nieuws

Bimota KB4 (RC) – inspiratie uit de seventies

Na twee jaar schaven en bijpunten is Bimota’s KB4 eindelijk gereed. Naast een gekuipte versie komt er van deze door de jaren zeventig geïnspireerde retro motorfiets ook direct een naakte variant genaamd KB4 RC (Race Café).

Omdat Kawasaki de helft van de aandelen van Bimota in het bezit heeft, is het niet lastig te raden welk blok de nieuwkomers aandrijft. En anders had de letter K in KB4 het al verraden. Bimota gebruikt de 142 pk sterke vier-in-lijn uit de Ninja 1000SX. De grote luchthappers vooraan in de kuip zitten er niet voor niets, die voeren koele lucht naar de radiateur die heel opmerkelijk onder het zadel en dus boven het achterwiel is geplaatst.

Het rijwielgedeelte bestaat uit een stalen buizenframe in combinatie met een aluminium achterbrug. Een Öhlins TTX 36 monoshockdemper veert die laatste af. Vooraan zit ook geen misselijk Zweeds spul, hier vertoont een Öhlins FGRT 43 NIX30 upside-down vork zijn kunsten namelijk. Fraaie gesmede aluminium OZ-velgen verlagen het onafgeveerd gewicht, maar het drooggewicht bedraagt nog altijd 187 kilo.

Wie anders dan Brembo neemt het remmen voor zijn rekening. Vooraan grijpen Stylema remklauwen in twee Ø 320 mm remschijven. Achteraan is dat een enkele Ø 220 mm remschijf. Bij de elektronica leunt Bimota volledig op grootaandeelhouder Kawasaki. De KB4 is onder meer uitgerust met cruise-control, verschillende rijmodi, traction-control, quickshifter en bochten-ABS. Wanneer de nieuwe Bimota’s daadwerkelijk in de verkoop gaan is nog niet bekend. Info: www.bimota.it

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws