Praktijktest Zero SR/F
De elektrische auto wordt almaar populairder, inmiddels is zelfs één op de vijf verkochte auto’s volledig elektrisch. Percentages waarvan de fabrikanten van elektrische motorfietsen vooralsnog alleen maar kunnen dromen. Om te achterhalen waarom het nog niet zo wil vlotten met de ‘groene’ tweewieler, zetten wij een Zero SR/F een paar maand in als ‘bedrijfsmotor’. Hoe praktisch is elektrisch?
Praktisch is niet direct een term die je normaliter met een motorfiets associeert. Natuurlijk, door een groot deel van de motorrijders wordt de tweewieler ook wel eens praktisch ingezet, maar de meesten hebben ‘m toch uit emotionele gronden. Voor een rondje rond de kerk op een lekkere zomeravond of in het weekend, of voor een weekend weg of langere vakantie in een bij voorkeur bergachtige omgeving met bochten in overvloed. Met name bij die laatste loop je wel enigszins tegen de beperkingen van een elektrische motorfiets aan, het heikele punt daarvan blijft immers de relatief beperkte actieradius in combinatie met een eveneens relatief lange laadtijd. De laatste jaren zijn er echter flinke stappen gemaakt, accupakketten worden efficiënter, laadtijden korter. Bovendien zijn er ook tal van accessoires beschikbaar om bijvoorbeeld de accucapaciteit uit te breiden (lees: actieradius vergroten) of de standaard laadtijd te verkorten door een extra snellader.
Dergelijke accessoires zijn er ook voor de Zero SR/F, zo betrof onze testmachine een Premium-uitvoering met snellere 6 kW lader aan boord. Additioneel was deze ook nog uitgerust met een extra 6 kW lader, waarmee de totale laadcapaciteit op 12 kW komt. Dat vertaalt zich in een laadtijd van maximaal een (95% vol) tot anderhalf uur (100% vol) bij een snellaadpaal. Dat begint ergens op te lijken, maar is het ook voldoende voor onbekommerd sturen? Je leest het allemaal in MotoPlus 23/2021. MotoPlus liever automatisch in de bus? Klik dan hier…