Occasion – Yamaha MT-09
De Japanse driepitter deed de verkopen van Yamaha in 2014 flink stijgen. En zelfs zeven jaar na dato is de MT-09 nog altijd geliefd, nieuw én als occasion!
‘Nondeju!’, dat is de eerste spontane reactie op de punch van deze enerverende driecilinder. Enerverend misschien ook wel omdat de gasrespons toch wel aan de erg gretige kant is, wat de 09 bepaald niet voor iedereen tot een makkelijk te temmen beestje maakt. Makkelijk daarentegen is wel het omgooien, het lage rijklaargewicht van iets meer dan 190 kg maakt de MT tot een heerlijk speelse machine. Bij het insturen misschien soms wel iets té speels, bovendien vereist hij ook de nodige stuurkracht om hem op de ingezette lijn te houden. De verfrissende mix tussen supermoto en roadster laat een enigszins controversieel gevoel achter bij zijn debuut in 2014. De nieuweling laat zien alles in huis te hebben om zich te ontpoppen tot een scheermes van de bovenste plank, maar heeft ook zo zijn eigenaardigheden, zoals je bij een MT-09 van de eerste generatie bespeurt. Een smalle taille, lage voetsteunen, hoog stuur en een korte tank: je zit meer ín de motor dan erop. Het rijwielgedeelte is bovendien erg comfortabel, prima voor een ontspannen toertje door lommerrijk achterland, maar niet strak genoeg voor het betere boenderen. Daarvoor moet je toch eerst even langs de veringspecialist. De al aangestipte harde lastwisselreacties van de temperamentvolle driecilinder, die vanaf 2.500 toeren al 70 newtonmeter koppel paraat heeft, laten zich trouwens door de veel beschaafdere B-modus heel goed temperen. Verder zorgen geweldige remmen, hoogwaardig materialen en vooral de aantrekkelijke nieuwprijs van € 9.499,- (2014) ervoor dat de naked, ondanks de kritiekpunten, magnifiek verkoopt. De Street Rally- en Tracker-uitvoeringen deden het in vergelijking iets minder. Inmiddels is de duidelijk agressiever ogende MT-09, met dank aan modelupdates in 2017 en begin dit jaar, wat meer uitgerijpt. De meer actieve zit past beter bij het midsize naked concept, daarnaast voelt het rijwielgedeelte ook wat strakker, zeker dat van de SP-variant. Dat ging dan weer ten dele van het comfort. De juiste keus? Alles hangt af van je persoonlijke voorkeur, een proefrit brengt je dus antwoord!
MARKTSITUATIE
Nieuw gingen de MT-09’s als spreekwoordelijke warme broodjes over de toonbank, en ook gebruikt blijkt de Japanse driecilinder ongemeen populair. Over het algemeen staan ze maar kort in de showroom. Het is weliswaar een populaire motorfiets, zonder dat er heel specifiek naar gezocht wordt. De iets zeldzamere SP-variant uitgezonderd dan, die vaak voor opvallend hoge prijzen van eigenaar wisselt. De eveneens meer zeldzame Street Rally en Tracker uitvoeringen zijn wat dat betreft een stuk minder populair. De eerste jaren is de MT-09 ook verkocht zonder ABS. Houd er rekening mee dat deze bij een eventuele doorverkoop moeilijker te slijten zijn dan versies met ABS
BEZICHTIGING
‘Een solide constructie tot op het bot!’. Aldus luidde ons MotoPlus-duurtestoordeel over de MT-09. De gedemonteerde motor met nieuwe koppeling verkeerde met 50.000 kilometers op de klok nog in uitstekende staat, en ondanks het feit dat de versnellingsbak niet altijd even soepel schakelde en soms mechanische geluiden produceerd, zag ook deze er nog goed uit. De meeste 09’s (van de eerste generatie) zijn tijdens een onderhoudsbeurt in de werkplaats voorzien van nieuwe mappings voor een soepelere gasrespons. Beter dit even te controleren. Let dan meteen ook even op de kilometers, want bij 40.000 kilometer staat er een intensieve servicebeurt op het programma (kleppen stellen, luchtfilter etc.), die niet goedkoop is. Bij de Street Rally en Tracker-uitvoeringen moet je dan weer letten op de speciale kuipdelen, die zijn namelijk vrij zeldzaam en deels niet meer leverbaar. De accessoires die wél verkrijgbaar (en populair) zijn bestaan voornamelijk uit een andere uitlaat en kentekenplaathouder. Nog beter zijn een vering upgrade bij de MT-09’s tot 2016. Deze komen de waarde van je MT ook nog ten goede!