+ Plus

MotoGP China

Valentino Rossi was opgelucht. Hij wist dat het de goede beslissing was geweest om de Michelins te verruilen voor Bridgestones. Maar dat het in China eindelijk raak was, was een pak van zijn hart. Rossi sloopte uiteindelijk de vasthoudend volgende Dani Pedrosa. Wereldkampioen Casey Stoner werd derde – op zestien seconden. Dat deed pijn.Kort na de finish parkeerde Valentino Rossi zijn Yamaha aan de kant en zette zijn helm af. De Italiaan nestelde zich even breed grijnzend op de pitmuur en vervolgde toen zijn triomfantelijke ereronde waar geen einde aan leek te komen. “Ik wilde van het moment genieten”, vertelde Rossi. “Ik moest even op adem komen en ik had Troy Bayliss al eens een ererondje zien rijden zonder helm. Het leek me mooi om dat ook maar eens te doen.”De blijdschap bij Rossi en zijn mensen was begrijpelijk na die eerste cruciale Bridgestone-overwinning. De zevenvoudig wereldkampioen lag al vanaf het begin van het jaar onder vuur vanwege zijn desertie van Michelin, het merk dat hem vijf wereldtitels had opgeleverd. Maar Shanghai was volgens Rossi het eerste echte Bridgestone-circuit. Die inschatting was na de uitslag van vorig jaar op papier terecht, in de praktijk bleken Dani Pedrosa (tweede) en Jorge Lorenzo (vierde) goed mee te kunnen. Hoewel Colin Edwards voor de vierde Yamaha/Michelin-pole op rij zorgde, toonden tweede trainer Rossi en derde man Casey Stoner aan dat de Bridgestone-qualifiers na de race in Portugal een belangrijke stap voorwaarts hadden gezet. Een natte warm up deed iedereen even de schrik om het hart slaan, maar voor de start van de MotoGP-race stond iedereen weer op slicks. Edwards leidde één ronde, Pedrosa kwam drie maal als kopman door en daarna was het de beurt aan de sterk rijdende Rossi. Met Pedrosa als niet wijkende schaduw trok Rossi één lange sprint naar de streep. “Het was geen tactische race”, vertelde Rossi na zijn 89e GP-zege. “Ik dacht dat ik met een rondje van 1.59,7 Dani wel af kon schudden, maar hij bleef plakken. Ik heb even gedacht om hem dan te laten leiden, maar dat leek me eigenlijk toch maar een slecht plan. Ik ben geconcentreerd blijven rijden, won met remmen en pakte een voorsprong. Het was een fantastisch gevecht. Maar heel belangrijk was dat ik vandaag kon rijden zoals ik wilde tot aan het eind.” Rossi deelde een compliment uit naar Pedrosa, die uiteindelijk een kleine vier tellen moest toegeven. “Dani is vanaf het begin ontzettend snel. Vandaag ook weer: hij startte vanaf de vijfde plaats, maar reed in de tweede ronde al aan kop. Binnen een paar kilometer haalt hij anderen in. Heel knap.” De opluchting was groot, gaf Rossi toe. “Toen het vanochtend nat was, schrok ik wel. Maar toen het droog werd, dacht ik ‘dit wordt mijn dag’. Ook omdat ik vanaf vrijdag al snel was. De asfalttemperatuur was wel vijftien graden lager dan gisteren. Maar we hebben de goede band gepakt. Natuurlijk ben ik opgelucht. Ik wist dat onze switch naar Bridgestone een goede zet was, maar alleen resultaten bewijzen dat. Deze overwinning geeft veel vertrouwen voor de toekomst.”Rossi kijkt tegen een achterstand van negen punten aan te opzichte van Pedrosa. De kleine Spanjaard stond al als enige voor de vierde achtereenvolgende keer op het podium en wilde dan ook niet klagen. Pedrosa draaide bewust het gas dicht toen hij besefte dat Rossi niet te stoppen was. “Het tempo werd steeds hoger, maar mijn machine maakte al vanaf het begin op de rechte stukken te veel toeren omdat we een hardere wind in de rug hadden dan tijdens de trainingen. Daardoor reed ik steeds in het rood. Eerst dacht ik nog dat ik in Valentino’s slipstream moest blijven, maar dat werd me te gevaarlijk. Toen mijn machine slechter begon te schakelen, besloot ik om het kalmer aan te doen en alles heel te houden.”Terwijl de samenwerking tussen Rossi en Bridgestone verder verbetert, heeft het Japanse merk niet alleen maar tevreden klanten. Niet alleen werden de Kawasaki-mannen Hopkins en West geremd door een vermeend verkeerd bandenadvies, ook derde man Stoner – vooraf door Rossi bestempeld als zijn grootste opponent in China – was verre van gelukkig met zijn zestien punten. Stoner zat elf seconden boven zijn eigen winnende tijd van vorig jaar; 2008-winnaar Rossi dook er vier tellen onder. Een deel van Stoners frustratie lag opgesloten in het feit dat de Australiër op het Ducati-vriendelijke circuit op meer gehoopt had. Stoner had kortstondig de leiding, maar was één van de vele rijders die zich op het lange rechte stuk verremde door de verraderlijke rugwind. Hij werd gemeten met een onvoorstelbare 343,2 km/u. Die hoge top bracht de wereldkampioen niet verder dan de derde plaats. “Al na een paar ronden merkte ik dat onze compound te zacht was”, klaagde Stoner. “Die hadden we gekozen op advies van de Bridgestone-man, maar we hadden gewoon onze eigen weg moeten volgen. De temperatuur was weliswaar lager dan gisteren, maar nog altijd te hoog voor deze band. Ik zal niet zeggen dat ik mee had kunnen doen voor de overwinning, maar ik had beslist dichter bij gezeten. Ik kon niet de tijden rijden die ik in de vrije training reed. Veel andere rijders waren juist sneller. Ik snap niet hoe dat kan. Dat Colin een foutje maakte (Edwards miste zijn rempunt, FW) was mijn geluk.”Na vier races bezet Stoner de vierde plaats in het WK, met 35 punten achterstand op Pedrosa. “We zitten er verder achter dan we hadden verwacht”, stelde de winnaar van de openings-GP van het jaar. “We dachten na de training dat het hier de goede kant op ging, maar het was eigenlijk een waardeloze race voor me. Gewoon zorgen dat het gat naar de vierde man groot genoeg bleef, gewoon rondjes rijden en analyseren. Alsof ik een training reed. Dit was een race om snel te vergeten. Als ik in Portugal en Spanje niet zo weinig gescoord had, was ik nu minder teleurgesteld geweest.”Echte winstkansen had Stoner zich toegedicht in de regen. In de natte warm up was hij dan ook bijna een seconde sneller dan tweede man Rossi. Jorge Lorenzo vierde zijn 21e verjaardag met een vierde plaats. “Een mooi cadeau”, vond hij zelf terecht. Lorenzo had dankzij een operatie twee dagen na de gewonnen race in Estoril geen last meer van opgepompte armen in China. Wel van andere pijntjes. Op vrijdag brak de Spanjaard al in de eerste training bij een enorme highsider een botje in zijn linker enkel en kneusde zijn rechter enkel en kuitbeen. De tweede vrije training miste hij. “Het was waarschijnlijk de zwaarste crash uit mijn carrière”, dacht Lorenzo. “De band was te koud, het omgooien ging te snel. Toen ik in de lucht hing, was ik bang dat het heel erg zeer zou gaan doen. Dat klopte wel.”De taaie MotoGP-rookie verbaasde vriend, vijand en zichzelf met de vierde startplaats. Lorenzo bleef gedurende de hele sessie ook in de pitbox op zijn machine zitten, alles om de gekwetste enkels niet te belasten. Gedurende de kwalificatietraining mocht de Yamaha-coureur van geluk spreken dat hij niet weer naar dokter Costa moest worden vervoerd. Bij het opkomen van het rechte stuk bokte zijn machine huiveringwekkend, maar Lorenzo kwam met veel meer geluk dan wijsheid weer in het goede spoor. “Gisteren had ik pech, vandaag had ik geluk”, bekende Lorenzo op zaterdag. Niet veel later schoot hij in een bocht rechtdoor, waarbij hij noodgedwongen zijn rechtervoet neer moest zetten. “Dat deed wel een beetje pijn.” Minimaal twee maal tijdens de tijdtraining was Lorenzo niet de baas over zijn machine. Een volgende crash – en wie de beelden van de angstaanjagende “wobble” op zaterdag zag wist dat dat niet irreëel was – had desastreuze gevolgen kunnen hebben. Bovendien had het de discussie kunnen doen ontbranden wanneer fysieke ongesteldheid deelname aan een race of training uitsluit. Teammanager Daniele Romagnoli had niet overwogen om zijn pupil binnen te halen ter bescherming van zichzelf en mogelijk zelfs van andere rijders. “We hebben hem op het hart gedrukt om kalm aan te doen, maar wanneer deze jongens het vizier omlaag klappen, zijn het wezens van een andere planeet.”Lorenzo werd vervoerd in een rolstoel en kon slechts rijden met pijnstillers. “Ik had pijn in mijn linker enkel met het terugschakelen, in mijn rechter enkel met het omgooien van de machine in de chicanes en in mijn nek met het harde remmen. Als mij dit drie jaar geleden was overkomen, had ik dit niet gekund. Ik ben volwassener geworden en dat helpt.”Op de wedstrijddag zorgde Lorenzo bij de start van de opwarmronde opnieuw voor opwinding toen hij zijn motor liet afslaan. Steppend met zijn beide pijnlijke enkels en geholpen door omstanders kreeg hij de M1 weer aan de praat. “Ik schrok wel, want het is moeilijk om een viertakt zo te starten”, zei de MotoGP-rookie. Na de start volgde een race “met de meeste inhaalacties in mijn leven”. Lorenzo startte als vijfde, maar zakte toen af naar de negende positie. Hij raakte verzeild in een hard gevecht met Nicky Hayden, Colin Edwards, Andrea Dovizioso, Marco Melandri en Loris Capirossi. In de tweede helft van de wedstrijd klom Lorenzo knap op naar de vierde plaats, ruim zes seconden achter Stoner. “In het begin was ik voorzichtig, want ik wist niet wat er mogelijk was na de regen in de ochtend (Lorenzo was zeventiende in de natte warm up, FW). Later in de race, met minder benzine, voelde het beter en kon ik bijna als gewoonlijk rijden. Een vierde plaats had ik na de crash op vrijdag niet meer verwacht. Daarom is dit een emotionele overwinning voor mij en daar moet ik dan ook van genieten. Je moet niet alleen maar genieten als je wint. Ik moet nog veel leren, maar dan kan ik ook sneller worden.”Lorenzo vloog na de race terug naar Spanje om daar een scan aan zijn rechter enkel te ondergaan, omdat het vermoeden bestaat dat ook daar een breuk in zit. Vier races leverden drie zegevierende merken en vier verschillende winnaars op. Hoewel de spanning dit seizoen nog niet tot de streep is vastgehouden, is wel duidelijk dat de MotoGP-klasse een opener beeld biedt dan vorig jaar. De situatie omtrent de banden is meer uitgebalanceerd, de Ducati kan niet langer vertrouwen op de hoge topsnelheid en de talenten van Casey Stoner, Dani Pedrosa scoort ook met de ogenschijnlijk mindere Honda volop en bij Yamaha heeft men met Valentino Rossi én Jorge Lorenzo niet alleen twee GP-winnaars, maar mogelijk zelfs twee kanshebbers voor de wereldtitel. Zelfs nieuweling Lorenzo is in die mening gesterkt na zijn opzienbare optreden in China. “Niets is onmogelijk.”PITSTOP[Bild: 180136]* Al na vier races werd er gespeculeerd over Marco Melandri’s toekomst bij Ducati. De Italiaan heeft grote problemen met de GP8 en hoewel hij een tweejarig contract heeft, is het niet ondenkbaar dat beide partijen al voor het eind uiteen gaan. Melandri’s naam wordt namelijk in verband gebracht met Kawasaki, het merk waarmee hij vorig jaar al in gesprek was. Melandri zou de tegenvallende Anthony West kunnen vervangen als Ducati beseft dat er geen zicht is op verbetering. Bij Ducati zijn er dan drie opties. De van een blessure herstellende testrijder Nicola Canepa zou het seizoen af kunnen maken, maar de Europees Superstock 1000-kampioen van 2007 is volgens zijn manager Carlo Pernat te jong. Alex Barros zou uit zijn “pensioen” gehaald kunnen worden. De Braziliaan werd vorig jaar op de D’Antin Ducati tiende met een derde plaats in Mugello als hoogtepunt. Een derde – onwaarschijnlijke – optie zou Max Biaggi zijn. Ducati Marlboro-teammanager Livio Suppo meldde onlangs dat hij de Superbike-coureur graag zou inschakelen om de problemen bij Ducati te analyseren. “We hebben contact gehad en hij wil wel helpen”, vertelde Suppo. “Of het tot een test komt, is echter nog onzeker.” Een naderend ontslag van Melandri deed Suppo af als “onzin”.* In Amerika is de inzet van een derde Kawasaki denkbaar. Roger Lee Hayden reed vorig jaar tijdens de GP in Laguna Seca en zou dit jaar bij beide Amerikaanse GP’s in Laguna en Indianapolis een wild card kunnen krijgen. “Vooral nu we met Monster een Amerikaanse sponsor hebben”, lichtte Ian Wheeler van Kawasaki toe. Hayden raakte onlangs gewond tijdens een AMA-Superbike-race in Alabama. Zijn linker pink moest worden geamputeerd. Een week later kwam broer Tommy zwaar ten val tijdens een Supersport-wedstrijd in Fontana. Zijn enkel schoot uit de kom en kon alleen operatief weer teruggezet worden. * De Chinese GP staat volgend jaar niet meer op de kalender. Na vier jaar met weinig interesse van de lokale media, het publiek en de Chinese industrie wordt Shanghai geschrapt. De verwachting is echter wel dat de MotoGP op termijn en onder de juiste voorwaarden (onder andere met een betere promotie) terugkeert naar China, de grootste motorenmarkt ter wereld. Een nieuw te bouwen circuit in Hongarije zal de opengevallen plaats innemen. De Hongaarse GP zal echter pas later in het seizoen plaatsvinden, aangezien de werkzaamheden eind april nog niet voltooid zullen zijn. In de kalender zal derhalve geschoven gaan worden, ook omdat het er op lijkt dat de nachtelijke Qatar-GP wel de seizoensopener zal blijven, zij het enkele weken later. [Bild: 179658]* Toni Elias was voorafgaand aan de Chinese GP op bezoek bij Ducati Corse in Italië. De D’Antin-coureur sprak onder meer met GP7 en GP8- bouwer Felippo Preziosi over zijn problemen met de Ducati. Elias heeft geen klachten over het vermogen van de V4, maar het rijwielgedeelte bezorgt hem, zijn teamgenoot Sylvain Guintoli en Marco Melandri grote problemen met name bij het insturen van bochten. “Het feit dat ik uitgenodigd werd, geeft aan dat Ducati mij graag wil helpen”, meende Elias. Bij het D’Antin Team zijn al twee Ducati Corse-technici gestationeerd. Toezeggingen over snelle updates kreeg Elias echter niet. [Bild: 179660]* Colin Edwards zou nog graag een jaar aan zijn GP-carrière plakken. Eind vorig jaar werd algemeen aangenomen dat de Amerikaan in 2009 terug zou gaan naar Amerika om daar voor Yamaha in het Amerikaanse Superbike-kampioenschap te starten. “Dankzij de verbeterde Yamaha, de betere Michelin-banden en mijn Tech 3-team klopt het hele pakket”, analyseerde Edwards. “Het voelt dit jaar allemaal goed en ik heb nu bepaald niet het idee dat ik aan het eind van het jaar moet zeggen ‘oké, see you later, ik ben weg’. Ik wil nog wel een jaar blijven.” Het feit dat er in het Amerikaanse kampioenschap sprake is van reglementswijzigingen waarbij de Supersport de belangrijkste klasse gaat worden, speelt ook mee voor Edwards. Zijn teamgenoot James Toseland verlengde drie weken geleden zijn contract met het Franse Tech 3 al voor 2009. “Als het aan mij ligt, blijft Colin”, zegt teambaas Hervé Poncharal. “Die beslissing ligt echter bij Yamaha, omdat hij door de fabriek bij ons geplaatst is.” * De koelingsproblemen waarmee de Yamaha’s vorig jaar kampten, behoren tot het verleden dankzij een nieuwe radiator en een grotere oliekoeler. Ook hebben de Yamaha-coureurs een aangepaste stroomlijn met meer koelsleuven. In China vertelde een insider ook dat de M1 met pneumatische klepveren minder toeren maakt dan de versie met conventionele klepbediening. Vorig jaar zou Rossi’s machine bij gelegenheden 19.000 tpm hebben gedraaid, terwijl de machine nu geen 18.000 tpm meer maakt. Ondanks de lagere toeren is er meer vermogen voorhanden, terwijl ook het koppel verbeterd is. Daarnaast wordt de betrouwbaarheid van de viercilinders door de lagere toerentallen minder op de proef gesteld. * Bij Bridgestone werken inmiddels drie ex-coureurs. Masao Azuma ging na zijn afscheid in de 125 cc-klasse aan de slag voor de Japanse bandenfabrikant en werkt voor Ducati/Marlboro. Voormalig Europees 125 cc-kampioen Klaus Nöhles voorziet het D’Antin-team van adviezen. Onlangs trad Nöhles’ landgenoot Steve Jenkner toe tot de Bridgestone-crew. Hij werkt voor Gresini/Honda. Jenkner won in 2003 in Assen zijn enige GP en is de laatste Duitse GP-winnaar. * Loris Capirossi heeft aangegeven nog een jaar te willen racen. De kans is groot dat de 35-jarige Italiaan zijn carrière gaat afmaken bij Rizla/Suzuki. Capirossi wordt door het hele team geroemd door zijn technische inbreng en ideeën. Teammanager Paul Denning wil echter nog niet over contractverlenging spreken. “We zijn pas bij de vierde race”, aldus Denning. “Maar we zijn erg tevreden over Loris. Praten over contractverlenging vind ik nog te vroeg.”[Bild: 179837]* In China presenteerde zich een opmerkelijk nieuw 125 cc-team. Achter Team Maxtra zitten onder meer zevenvoudig wereldkampioen John Surtees, voormalig Suzuki teammanager Garry Taylor, constructeur Jan Witteveen en framebouwer Steve Harris. Teameigenaar Surtees benaderde via zijn Chinese zakencontacten de Grand River Group die dit jaar in China verantwoordelijk is voor 3,3 miljoen motorfietsen, terwijl men ook in opdracht van Suzuki produceert. GRG wil zich op termijn ook op de Europese markt manifesteren en nam daarvoor de naam Maxtra aan. De financiën komen uit China, maar er wordt voor 2009 niet meteen gedacht aan Chinese rijders. Het team heeft een driejarenplan, waarin men in het derde seizoen mee wil doen voor de titel. Ook geeft de teamleiding aan verder te willen kijken dan de 125 cc-klasse. Potentiële rijders werden niet genoemd, maar Steve Jenkner is benaderd om als testrijder te fungeren. Het blok met membraaninlaat oogt zeer onconventioneel, omdat de cilinder onder een hoek van ongeveer 45 graden naar beneden wijst. “Dit is een eerste opzet”, vertelde Witteveen. “Als er problemen zijn met de constructie, moeten we flexibel genoeg zijn om wijzigingen door te voeren. Ik heb echter voor deze constructie gekozen, omdat dit volgens mij extra mogelijkheden geeft voor de uitlaat en de airbox.” De eerste testen zullen in mei of juni plaatsvinden op het circuit van Shanghai. 125 CC:IANNONE ZORGT VOOR VERRASSINGAndrea Iannone is zo’n coureur van wie je niet verwacht dat hij de 125 cc-elite de baas kan. De 18-jarige Italiaan werd vorig jaar twintigste in het kampioenschap en reed zich slechts één keer met een bescheiden negende plek in de top 10. In China klopte echter alles voor de Aprilia-coureur. Tijdens de trainingen posteerde hij zich op een onverwachte vijfde plaats en dat was al zijn beste trainingsprestatie in 47 GP’s. Op de zaterdag was het warm en droog, een dag later was het winderig en nat. Dat bleken de ideale omstandigheden voor Iannone. Hij pakte kopstart en ging ronden lang het gevecht aan met wereldkampioen Gabor Talmacsi. Aanvankelijk bevond ook Bradley Smith – al weer voor de derde keer in vier races op pole – zich in hun gezelschap, maar de jonge Brit crashte in de zevende ronde. Toen regenspecialist Mike DiMeglio aansluiting vond bij Talmacsi, had Iannone een redelijke voorsprong opgebouwd. Dat hij die zou houden tot aan de streep, was totaal onverwacht. Dankzij zijn eerste GP-zege klom Iannone in het WK van de zeventiende naar de zevende plaats. DiMeglio hield Talmacsi net achter zich. Het was voor de wereldkampioen zijn eerste seizoenspodium.De 125 cc-race kenmerkte zich door veel valpartijen, waarvan klassementsleider Simone Corsi en ook De Graaf-coureur Danny Webb slachtoffers waren. Webbs teammaat Stevie Bonsey startte beroerd en kwam slechts door de vele uitvallers in de punten terecht. Hugo van den Berg finishte voor de eerste keer dit jaar. Zijn negentiende plaats was zijn beste GP-prestatie tot nu toe, maar rode lantaarndrager Van den Berg kon niet verhullen dat zijn tempo veel te laag was. UITSLAGEN 125 CC: 1. Andrea Iannone (I), Aprilia; 2. Mike DiMeglio (F), Derbi; 3. Gabor Talmacsi (HON), Aprilia; 4. Pol Espargaro (E), Derbi; 5. Stefan Bradl (D), Aprilia; 6. Joan Olive (E), Derbi; 7. Michael Ranseder (AUT), Aprilia – snelste ronde; 8. Nicolas Terol (E), Aprilia; 9. Raffaele de Rosa (I), KTM; 10. Efren Vazquez (E), Aprilia; 11. Esteve Rabat (E), KTM; 12. Marc Marquez (E), KTM; 13. Tomoyoshi Koyama (J), KTM; 14. Stevie Bonsey (USA), Aprilia; 15. Pere Tutusaus (E), Aprilia; 19 Hugo van den Berg (NL), Aprilia; DNF Bradley Smith (GB), Aprilia – pole. WK TUSSENSTAND: 1. Simone Corsi, 59 punten; 2. Joan Olive 50; 3. Nicolas Terol, 50.[Bild: 180597]Regen en wind bleken de ideale omstandigheden voor Andrea Iannone, de verrassende winnaar van de 125 cc-race. Wereldkampioen Talmacsi (1) werd derde, Bradley Smith crashte. [180671]Weer een nieuwkomer op het 125-podium. Andrea Iannone, aangenaam! 250 CC:KALLIO PROFITEERT WEERDat de snelste man niet altijd wint, bleek in China tijdens de kwartliterrace. Alvaro Bautista startte de race vanaf pole en ging op de nog vochtige baan in de openingsfase het gevecht aan met landgenoot Hector Barbera. Juist toen het leek dat Bautista de zaken onder controle had, ging hij dom onderuit. Zo kreeg Mika Kallio heel makkelijk de leiding in handen; iets wat hem in Jerez ook al overkomen was toen Bautista – samen met Marco Simoncelli – crashte. Kallio reed een zeer sterke wedstrijd en verstevigde met een tweede seizoensoverwinning zijn leiding in het klassement. Vijfendertig jaar na de dood van de illustere Jarno Saarinen heeft Kallio als doel om als tweede Fin een wegracewereldtitel te pakken. Onhaalbaar is dat zeker niet, aangezien de KTM-coureur foutloos en constant naar vier opeenvolgende podiumplaatsen reed. In China zorgde zijn teamgenoot Hiroshi Aoyama voor mooie rugdekking. De Japanner zat vanaf de negende van 21 ronden achter zijn teammaat, maar dichterbij komen kon hij niet. Net als in Spanje verzekerde Mattia Pasini zich pas in de laatste ronde van het podium. Dit maal had hij dat te danken aan de pech van de hard sturende Yuki Takahashi. Pasini, Marco Simoncelli, Alex Debon en Hector Barbera schoten de Japanner in de laatste kilometers nog voorbij. [Bild: 180692]Na de crash van Alvaro Bautista reed Mika Kallio (36) met rugdekking van teammaat Hiroshi Aoyama onbedreigd naar de winst.[180544]Na een gevecht met Hector Barbera (21) leek Alvaro Bautista de touwtjes strak in handen te hebben, maar de Spanjaard ging dom onderuit. UITSLAGEN 250 CC: 1. Mika Kallio (SF), KTM – snelste ronde; 2. Hiroshi Aoyama (J), KTM; 3. Mattia Pasini (I), Aprilia; 4. Marco Simoncelli (I), Gilera; 5. Alex Debon (E), Aprilia; 6. Hector Barbera (E), Aprilia; 7. Yuki Takahashi (J), Honda; 8. Ratthapark Wilairot (THA), Honda; 9. Aleix Espargaro (E), Aprilia; 10. Hector Faubel (E), Aprilia; 11. Roberto Locatelli (I), Gilera; 12. Alvaro Bautista (E), Aprilia – pole; 13. Eugene Laverty (IRL), Aprilia; 14. Fabrizio Lai (I), Gilera; 15. Doni Tata Pradita (IDN), Yamaha. WK TUSSENSTAND: 1. Mika Kallio, 82 punten; 2. Mattia Pasini, 61; 3. Hector Barbera, 49.[Bild: 180507]WINNAAR VAN HET WEEKENDValentino RossiMaar liefst zeven en een halve maand heeft Valentino Rossi op een GP-zege moeten wachten. In China kon hij nummer 89 bijschrijven – en hij deed dat op ouderwetse wijze. De 29-jarige Yamaha-coureur heeft dit jaar meer tegenstand dan vorig jaar, maar zinspeelde in Portugal al op de hoofdprijs in Shanghai. Na vier races heeft Rossi één puntje meer dan na vier wedstrijden in 2007. Zijn achterstand op de toenmalige leider Stoner bedroeg vijftien punten; nu heeft klassementsleider Pedrosa negen punten voorsprong op Rossi. Vanwege de komst én fenomenale prestaties van bikkel Lorenzo als teamgenoot hoeft niemand te vrezen voor de motivatie van Rossi, de onbetwiste winnaar van het weekend. En laat zijn teammaat dan maar de morele winnaar van de Chinese GP zijn.[Bild: 180065]VERLIEZER VAN HET WEEKENDChinaDe Kawasaki-boys? De weer teleurstellende Colin Edwards? Nee, China. Niet vanwege de kwestie Tibet – waarover het hele weekend angstvallig werd gezwegen, overigens. Vier jaar geleden werd een eindje buiten Shanghai een “state of the art”-circuit neergelegd dat nieuwe maatstaven heeft gezet. Het paddock met uit de kluiten gewassen “bungalows” als teamonderkomens, riviertjes en prachtig bijgehouden groen oogt als een vakantiepark, maar ademt bepaald niet die sfeer. Uiteraard kostte de accommodatie met 250.000 zitplaatsen een fortuin, maar China wilde de kapitalistische wereld tonen dat het communistische regime ook mooie dingen kan bouwen. Potsierlijk verscheen tijdens de racedag even een toeschouwersaantal van ruim 121.000 in beeld. Even daarna bleken volgens opgave dik 100.000 plots naar buiten gevlucht. Of zo. De Chinese GP “trekt” niet. Nadat na vorig jaar ook al de Turkse WK-race (op een briljant circuit met prachtige voorzieningen) werd geschrapt om beleidsmatige (lees: financiële) redenen, is dat de trieste conclusie na vier edities van de Chinese GP. Da’s jammer, want hoe “over the top” dan ook, er is wel sprake van ernstige kapitaalvernietiging als deze plek maar één belangrijke race per jaar kent. En volgens geruchten zit die Formule 1-wedstrijd ook al op de wip. [Bild: 180459]MotoGP UITSLAG SHANGHAI, CHINA22 ronden = 116,182 km; snelste ronde Valentino Rossi 1.59,2731. Valentino Rossi (I), Yamaha B Erg constant en snel in de trainingen, in ouderwetse vorm in de race. Eerste overwinning in zeven races. 2. Dani Pedrosa (E), Honda M Te weinig grip met de qualifiers bracht hem op startplaats vijf. Maakte het Rossi lange tijd erg lastig.3. Casey Stoner (AUS), Ducati B Gaf aan op de weg terug te zijn, maar was zwaar teleurgesteld na zijn derde plaats. Zocht voor de derde achtereenvolgende keer de schuld niet bij zichzelf.4. Jorge Lorenzo (E), Yamaha M Wonderbaarlijke wederopstanding na een enorme highsider. Vanaf plaats vier na voorzichtig begin ook in race naar vierde plek. Met dank aan dokter Costa.5. Marco Melandri (I), Ducati B Probleemloze “quali” maar slechts twaalfde startplaats. Met aangepaste traction control beter gevoel in race. Eindelijk goed optreden. Last van zijn schouders.6. Nicky Hayden (USA), Honda M Crash in de kwalificatie kostte hem veel tijd en eerste machine. Grillige race met net als Pedrosa te veel toeren en problemen met remmen. Sterk begin en slot. 7. Colin Edwards (USA), Yamaha M Gaf Tech 3 zijn eerste pole in zes jaar. Reed derde toen hij zich verremde en “de langste nosewheelie” uit zijn leven trok. Miste iets, gaf hij toe. 8. Toni Elias (E), Ducati B Niet blij met startpositie vijftien. In race herstel te zien, maar was ontevreden. Viel terug naar de zevende plaats, maar klom knap op. Reed de vijfde tijd. 9. Loris Capirossi (I), Suzuki B Zesde plaats verreweg beste kwalificatie voor Suzuki. Reed agressief en ook niet foutloos, maar kreeg in slotfase hetzelfde probleem als teamgenoot Vermeulen. 10. Shinya Nakano (J), Honda B Veelbelovende vijfde plaats in vrije training, teleurstellende dertiende plek na crash in kwalificatie. Race gaf weinig reden tot grote opwinding.11. Andrea Dovizioso (I), Honda M Startte als elfde en zegt zelf dat hij zijn kwalificaties moet verbeteren. Sterk in het begin; lang op de vijfde plaats. Zakte af door gebrek aan grip.12. James Toseland (GB), Yamaha M Moeilijke baan, bijna highsider, problemen met de koppeling – de training was niet saai. Verkeerde setting en gewichtsverdeling hield hem buiten de top 10. 13. Randy de Puniet (F), Honda M Crashte weer in de tijdtraining en klaagde over een gebrek aan gevoel aan de voorkant. Slechte start, fout in de eerste ronde en daarna teleurstellend ritme. 14. John Hopkins (USA), Kawasaki B Crashte met qualifier door onstuitbare chatter. Van plaats veertien kampend met te weinig tractie. Kreeg bij botsing met De Angelis eigen voetsteun in knie. 15. Sylvain Guintoli (F), Ducati B Had veel meer verwacht dan startplaats 17. Hoopte tevergeefs op regenrace. Moet volgens teambaas D’Antin meer werken aan set up.16. Alex de Angelis (RSM), Honda B Miste het goede gevoel door chatter met nieuwe Bridgestone-qualifiers. Botsing met Hopkins zorgde voor moeizame race. Weinig grip aan het eind.17. Anthony West (AUS), Kawasaki B Kampt steeds met spinnende achterband als hij op het gas gaat. Hekkesluiter in de trainingen, door gripproblemen ook laatste in de race. DNFChris Vermeulen (AUS), Suzuki B Als achtste van start – beste startplaats van het jaar. Probleem met aflopende ketting (die koppelingshuis kapotsloeg) betekende einde race. [[LOGO MOTO GP]] WK TUSSENSTAND1. Dani Pedrosa 81 punten; 2. Jorge Lorenzo 74; 3. Valentino Rossi 72; 4. Casey Stoner 56; 5. Loris Capirossi 33; 6. James Toseland 33; 7. Colin Edwards 31; 8. Nicky Hayden 29; 9. Andrea Dovizioso 26; 10. John Hopkins 26; 11. Marco Melandri 23; 12. Shinya Nakano 22; 13. Toni Elias 15; 14. Chris Vermeulen 14; 15. Randy de Puniet 11.[Bilder + Unterschriften][Opener: 180477, ohne Unterschrift][Einsatzbild: 180525, rechts quasi freistehend]Valentino Rossi vierde zijn eerste Yamaha-Bridgestone zege uitbindig[2e Spread][180379, ganz an die unterseite uber ganze Spread, von unten anschneiden, Luft fur Text und weitere Bilder]Nicky Hayden kende een sterk begin en slot van de race. Andrea Dovizioso viel tegen, terwijl Marco Melandri eindelijk weer eens een goed resultaat boekte. [180465 und 179551 bei einander]Na een angstaanjagende highsider in de trainingen met twee geblesseerde enkels tot gevolg, vocht Jorge Lorenzo zich in de race met een groot hart naar plek vier. [180342]Valentino Rossi en de Yamaha M1 hebben elkaar weer in de armen gesloten. De Italiaan genoot minutenlang van zijn eerste seizoenszege. [180363]Heel even mocht poleman Colin Edwards (5) het MotoGP-bal leiden, maar de Texas Tornado moest al snel capituleren voor Rossi en later ook Casey Stoner. [Einzelseite][180524] Een derde plek, maar vertwijfelde blikken na afloop bij Casey Stoner en zijn team. Het lek bij Ducati lijkt nog steeds niet helemaal boven. [180490]Na een bescheiden succes in Portugal was het voor John Hopkins in China een kwestie van aanklampen. De veertiende plek was teleurstellend. [180353]Een uitstekende kwalificatie kreeg in de race geen passend vervolg voor Loris Capirossi, die James Toseland en Shinya Nakano wel achter zich hield.

Lees meer over

Ducati Honda Kawasaki Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...
Eerste test Ducati Multistrada V4

Eerste test Ducati Multistrada V4

31 oktober, 2024

Zware slagregens, rivieren treden uit hun oevers, en evacuaties. Kortom, een prima weersverwachting om af te ...