Techniek Wilbers Nivomat
Al ruim 35 jaar is Wilbers op het gebied van vering een grote naam. Sinds kort heeft het in Duitsland gevestigde bedrijf (met Nederlandse roots) een nieuw product in haar programma: de LDC Nivomat, een systeem dat zelf de rijhoogte én demping regelt!
Het systeem is door Wilbers in samenwerking met het Duitse ZF ontstaan. Daar komt het Nivomat-gedeelte vandaan, een systeem dat ZF ooit ontwikkelde voor auto’s. In 2015 raak Benny Wilbers in gesprek met Thomas Meyer van ZF, over de mogelijkheid om het Nivomat-systeem geschikt te maken voor motoren. Al een jaar later volgde het eerste prototype van een monoschokdemper, die op een Suzuki Bandit 1250 werd getest. Toen er later een Harley-Davidson-rijdende ingenieur bij het project kwam, werd er ook een tweedelige demperset voor een Street Glide ontwikkeld in 2018. Inmiddels is er net een derde versie voltooid, voor GS-modellen van BMW. Maar wat is het? LDC staat voor ‘Level & Damping Controle’, oftewel rijhoogte en demping. Naast dat het systeem deze automatisch regelt, past ook de veerconstante zich aan de belading aan. Dat betekent dat je solo rijdend zonder bagage een zachte veer hebt, en met bagage en passagier een harde. Klinkt als een elektronisch kunstje, maar dat is het niet. Het systeem is geheel gevrijwaard van enige elektronica en wordt gewoon gemonteerd op de plek van de originele schokdemper. Er is zelfs geen enkele stelknop te vinden.
Maar hoe werkt het precies, en wat mag het grapje kosten? Lees er alles over in MotoPlus 22/2021. Liever elke twee weken een nieuwe editie op de deurmat? Moet je even hier klikken.